972
Consumatorii se confrunta, inca o data, cu un sezon de sarbatori marcat de un cost de trai ridicat. Cu toate ca exista o decelerare a ratei inflatiei in sectorul de bunuri de larg consum, acest lucru nu duce, totusi, la o reducere a cheltuielilor cu produsele alimentare.
Aceasta tendinta este reflectata in datele recent publicate de NielsenIQ (NIQ), care arata ca sectorul de FMCG se confrunta in continuare cu o scadere de volume manifestata mai ales in hypermarketuri si in comertul traditional (-5.4%, respectiv-4.0% in volum, in ultimele 12 luni, fata de cele 12 luni precedente).
Desi principalele segmente ale pietei de FMCG au un numar mai ridicat de promotii in Q3 2023 (comparativ cu Q3 2022), eficienta promotiilor, pentru toate industriile, este in scadere.
Numarul de tranzactii a inregistrat o crestere importanta, in special pentru supermarketuri, ceea ce indica o tendinta a romanilor de a face cumparaturi mai frecvent, incercand astfel sa mentina valoarea totala a cosului sub control.
O practica utilizata de romani pentru a gestiona bugetele gospodariei a fost cumpararea produselor marca privata, ridicand, astfel, cota de piata a acestor produse (18,5% in Q3 2023). Principala categorie este cea de carne, ce reprezinta 10% din totalul marcilor private vandute in Romania.
In acest an, insa, preturile produselor marca privata au crescut accelerat fata de branduri, 75% dintre categoriile de produse private label au inregistrat cresteri in valoare in primele noua luni din 2023, in timp ce doar 48% dintre produsele private label au crescut si in volum.
Majoritatea consumatorilor intentioneaza sa adopte si alte masuri pentru a face economii, chiar si in timpul sezonului de sarbatori.
Conform ultimului val al studiului Consumer Outlook realizat de NIQ in luna august, 55% dintre consumatorii globali vor cumpara doar produsele de care au nevoie, pentru a evita risipa, in timp ce 17% dintre cei ce planuiesc sa cheltuiasca mai putin de sarbatori vor inlocui cadourile cumparate cu optiuni facute in casa.
Iulia Pencea, Director General al NIQ Romania, remarca:
“Consumatorii globali prioritizeaza cheltuielile cu casa, lucru care influenteaza bugetele alocate pentru socializare sau intalniri in afara gospodariei. Cheltuielile sunt redirectionate de la achizitii discretionare mari, in afara casei, catre unele imitate, din cauza bugetelor reduse ramase dupa platautilitatilor si a alimentelor. Orice rasfat este gestionat in mod calculat”.
Pencea mentioneaza, de asemenea, ca mai multe tendinte au devenit evidente in timpul sezonului de sarbatori din ultimii ani, in special in contextul inflationist, ce a prezentat provocari pentru familiile care doresc sa se rasfete cu cheltuieli extravagante.
Pornind de la studiul Mid-Year Consumer Outlook, putem identifica o serie de tendinte emergente:
Tendinta 1: 57% dintre consumatorii globali intervievati de NIQ spun ca vor fi in aceeasi situatie financiara sau chiar intr-una mai proasta pana la finalul anului. Ca rezultat, 84% sunt pregatiti sa cheltuiasca mai putin, aceeasi suma sau chiar deloc pentru intalniri sau evenimente in perioada sarbatorilor.
Tendinta 2: Aproximativ 18% dintre respondenti planifica totusi sa isi mareasca cheltuielile cu intalnirile sau celebrarile in acest an.
Tendinta 3: Datele recente ale retailerilor si declaratiile consmatorilor sugereaza un posibil punct forte pentru marcile private in timpul sarbatorilor,
Tendinta 4: Ne putem astepta sa vedem mai multi consumatori comparand produse online pentru mesele si intalnirile de sarbatori din acest sezon. Si in Romania, canalul de e-commerce a atins un varf in Q3 2023.
Consumatorii se adapteaza multiplelor schimbari prin modelarea tiparelor de consum in perioada sarbatorilor de iarna. Retailerii si producatorii din segmentul de FMCG se confrunta cu o combinatie de optimism selectiv si cheltuieli calculate.
Este esential, in acest context, ca toate companiile implicate sa evalueze strategic cresterea promotiilor de sarbatori, pentru a optimiza eficienta omnichannel. Aceasta abordare proactiva este vitala pentru a proteja cota de piata si profitabilitatea, atunci cand cererea de sarbatori va incetini.