227
Rezultatele unei investigații cu privire la produsele din carne de vită, oaie, porc și păsări din Franța au arătat că peste 30% dintre produse nu respectă cerințele de etichetare și trasabilitate, informează FoodNavigator.
În aprilie 2015, etichetarea originii a devenit obligatorie pentru produsele din carne proaspătă din Franța. După trei ani, Direcția Generală Franța pentru Concurență, Consumatori și Controlul Fraudelor (DGCCRF) a întreprins o anchetă pentru a stabili dacă producătorii de carne respectă.
Acum, rezultatele sunt clare: Potrivit DGCCRF, aproape o treime dintre producătorii de carne nu reușesc să îndeplinească cerințele de etichetare și/sau trasabilitate.
Consumatorii sunt din ce în ce mai preocupați de mâncarea lor. În special în sectorul cărnii, problemele legate de calitatea alimentelor, cum ar fi scandalul cărnii de cal din 2013, au plasat originea în centrul mintii consumatorilor. Prin urmare, DGCCRF a încercat să stabilească modul în care producătorii sunt conformi în sectorul cărnii de vită, oaie, porc și păsări de curte, în ceea ce privește etichetarea și legislația de trasabilitate.
De-a lungul anului 2018, anchetatorii au analizat 1.926 de unități, de la magazine mari și mijlocii, la măcelari, angrosisti, fabrici de tăiere și prelucrare, abatoare, crescători care vând direct și restaurante. În general, au fost analizate 2.150 de produse, cel puțin 30% prezentând „anomalii” privind standardele de etichetare și trasabilitate.
Printre preocupările notabile s-au numărat cazuri de „francizare”, prin care producătorii îi fac pe consumatori să creadă că un produs străin este de origine franceză, generând acuzații referitoare la varietatea animalelor. Mesajele privind originea regională a produselor din carne și logo-urile de calitate s-au dovedit a fi, de asemenea, problematice. După aproape 40% dintre unitățile inspectate, DGCCRF a emis avertismente, ordonanțe sau a depus rapoarte.
Tendințe particulare au fost observate de către Direcția Ministerului Economiei. La măcelarii tradiționali și la departamentele de măcelării în operațiuni mari și mijlocii, de exemplu, absența etichetării originii a fost „frecventă” - în special pentru vițel.
Deoarece etichetarea țării de origine este marcată ca „franceză”, DCGGRF a spus că profesioniștii se abțin să indice originea cărnii.
În comerțul cu amănuntul, s-a constatat că ambalajele de carne, în ansamblu, delimitează clar originea cărnii, precum și dacă tăierea este halal sau kosher. Dar acest lucru nu a fost cazul peste tot, a menționat DCGGRF: „Nu este neobișnuit să vezi prezența unor afișe publicitare promoționale aproximative, chiar înșelătoare.”
Ancheta a relevat, de asemenea, probleme legate de software-ul de gestionare a trasabilității, în special în magazinele mari și mijlocii.
Conform concluziilor DCGGRF, uneori managerii departamentului de măcelărie nu știau cum să analizeze datele înregistrate, nu au existat autocontrole ale procedurilor de trasabilitate, nici informațiile de etichetare (numărul lotului, numerele de aprobare), nici consistența loturilor nu au fost verificate și erorile de intrare la înregistrarea loturilor la sosire sau la momentul ambalării nu au fost detectate. Personalul din anumite facilități nu a fost instruit în software-ul de gestionare a trasabilității, a adăugat DGCCRF.
„Profesioniștii trebuie să fie conștienți de problemele legate de implementarea procedurilor fiabile de trasabilitate în unitățile lor”, a solicitat DGCCRF. „În această privință, anchetatorii au observat că unitățile care acum respectă pe deplin aceste proceduri sunt cele care au fost verificate anterior și [solicitate] să le respecte.” DGCCRF a confirmat că reînnoiește controalele asupra operatorilor în cauză în acest an.