331
Puternic atomizata, piata procesatorilor de carne si a producatorilor de mezeluri este dominata de producatorii autohtoni si continua sa fie caracterizata de existenta unui foarte mare numar de branduri. La ora actuala, in Romania, activeaza circa 500 de producatori, care se lupta pe o piata a mezelurilor ce a dezvoltat circa un miliard de euro anul trecut si care, intr-un scenariu optimist, va ramane cam la aceeasi valoare si in acest an. Piata mezelurilor sub semnul recesiunii Daca estimarile patronatelor nu se vor adeveri, 2009 va consemna pentru prima data in ultimul deceniu o scadere a vanzarilor, piata urmand sa se comprime cu valori cuprinse intre 3 si 5%. Pe de alta parte, recesiunea nu va aduce schimbari majore la varful producatorilor de mezeluri din Romania, primii cinci dintre acestia urmand sa controleze circa 40% din totalul valorilor si volumelor pietei. Potrivit companiei de cercetare de piata MEMRB, pentru perioada aprilie 2008 - martie 2009 primii cinci producatori de mezeluri controlau 38,9% din vanzarile volumice ale pietei, detinere cu 0,9% mai mare comparativ cu cea consemnata in perioada aprilie 2007-martie 2008. Si din punctul de vedere al valorilor de vanzare, ponderea companiilor din top cinci a crescut in aprilie 2008-martie 2009 comparativ cu perioada aprilie 2007-martie 2008 cu 1,4%, respectiv de la 39,8% la 41,2%. Din punctul de vedere al producatorilor, 2009 nu va aduce o schimbare a ierahiei, cercetarea MEMRB gasind pe primele cinci locuri Cris-Tim, Caroli Foods, Elit, Scandia si Aldis. Cresterea ponderii primilor cinci producatori in structura de vanzari pe piata mezelurilor este prima confirmare a maturizarii pietei, preconizata de producatori inca de anul trecut, iar aceasta tendinta urmeaza sa se accentueze pe parcursul acestui an. Pentru ca este de asteptat ca recesiunea economica sa scoata de pe piata jucatorii slabi, concomitent cu o crestere a numarului de preluari a micilor producatori de catre marii procesatori. Din punctul de vedere al cantitatilor de mezeluri si produse din carne, 2009 urmeaza sa se mentina cam la acelasi nivel avut si in 2008, respectiv la un volum de circa 190.000 tone anual. Si din aceasta perspectiva consemnam o premiera a ultimilor ani, in sensul ca 2009 aduce stagnarea, daca nu scaderea consumului de mezeluri si preparate din carne. Daca ne uitam pe cifrele volumelor de mezeluri si preparate din carne vandute incepand cu 2005, atunci tendinta este si mai evidenta. Astfel, in 2005 volumul vanzarilor a fost de circa 118.000 tone. In 2006, piata a crescut cu 20% in volum si a ajuns la 141.600 tone. Acelasi ritm de crestere a fost consemnat si in 2007, astfel ca volumul total al pietei a ajuns la circa 170.000 tone. In 2008 ritmul de crestere a volumelor pietei mezelurilor si preparatelor din carne a incetinit la 10%, astfel ca piata a dezvoltat un volum total de aproximativ 187.000 tone, volum care, intr-o prognoza optimista se va realiza si in 2009, dar care, intr-un scenariu pesimist, va scadea cu pana la 5%. In aceasta din urma varianta, piata mezelurilor si a preparatelor din carne va scadea cu circa 9.000 tone, pana la cota 180.000 tone anual. Mezelurile ieftine pierd teren in favoarea produselor premium Privita din perspectiva segmentarii dupa tipul de produse ce o compun, piata mezelurilor consemneaza o crestere a consumului produselor de calitate (specialitati, sunca), in detrimentul produselor de tipul mainstream (salamuri, parizer, carnati, cremwursti si pate). Aceasta tendinta este confirmata indirect si de cercetarea MEMRB, cu amendamentul ca schimbarea obiceiului de consum a fost evidentiata inca din analiza comparativa realizata la nivelul perioadei decembrie 2007-noiembrie 2008 fata de decembrie 2006-noiembrie 2007. Pentru acest din urma interval, specialitatile si sunca aveau o detinere de 19,1% din piata mezelurilor, in timp ce, in intervalul decembrie 2007-noiembrie 2008, cota produselor de calitate crescuse ca pondere cu 2,4%, pana la nivelul 21,5%. Prin comparatie, cota detinuta de produsele de calitate in totalul pietei mezelurilor si a preparatelor din carne pentru perioada aprilie 2008-martie 2009 a ajuns la 22,7%. La nivelul pietei, cea mai mare crestere a ponderii au avut-o sortimentele de specialitati, care au ajuns la o detinere de 17,1% in perioada aprilie 2008-martie 2009, cu 2,6% mai mult comparativ cu perioada similara analizata de MEMRB, cand a detinut 14,5%. La polul opus, cea mai mare scadere a cotei de piata au inregistrat-o produsele din categoria salam, care, in perioada aprilie 2007-martie 2008 au ajuns sa detina doar 33,4% din volumul total al produselor comercializate pe piata mezelurilor. In scadere cu 2,2% fata de perioada similara precedenta (aprilie 2007-martie 2008), cand salamurile aveau 36,6% din totalul pietei mezelurilor. Tendinta este si mai evidenta daca comparam ultimele date furnizate noua de compania MEMRB cu cele inregistrate de mezelurile de tip salam la nivelul anului 2006. Astfel, produsele de tip salam au scazut ca importanta in cosul cumparaturilor cu 8,6% in doar doi ani, de la 42% la finele anului 2006, la 33,4% in martie 2009. O scadere importanta se consemneaza si la produsele din categoria parizer, care au ajuns la o detinere de 11,6% din totalul pietei mezelurilor, cu 1,9% mai mica comparativ cu perioada similara avuta in vedere de cercetarea MEMRB, respectiv aprilie 2007-martie 2008. Concluzionand, pentru perioada aprilie 2008-martie 2009 si privita din perspectiva distributiei segmentelor de produse, salamurile reprezinta in continuare cea mai vanduta categorie de produse de pe piata mezelurilor, cu o treime din piata. Carnatii si cremwurstii sunt al doilea segment ca importanta, cu 20,3% din piata, iar segmentul specialitatilor si-a consolidat cea de-a treia pozitie, cu 17,3% din volumele comercializate. Produsele de tip parizer ocupa pozitia a patra in optiunile de cumparare pe care clientul roman le ia atunci cand cumpara mezeluri - 11,6%, produsele din gama pate au o detinere de 10,4%, sunca si-a marit importanta si a ajuns la cota 5,6% din totalul pietei, iar restul pietei este adjudecata de produsele din categoria diverse (toba, ciolan presat etc). Distributia cotelor de piata pe segmentele de produse arata ca vanzarile in Romania sunt inca orientate cu predilectie catre salamuri, cremwursti si carnati. Aceasta concluzie reflecta, in cele din urma, nivelul de trai din Romania, in special veniturile inca modeste realizate la nivelul economiei nationale. Insa cresterea cotelor de vanzari la produsele premium arata clar ca preferintele consumatorului roman incep sa se orienteze catre produsele de calitate, tendinta care se va accentua in perioada urmatoare. Romanii nu renunta la salam Salamurile continua sa fie cele mai bine vandute pe piata preparatelor din carne, unul din trei produse cumparate pe aceasta piata fiind din categoria salamurilor. Compania MEMRB a acoperit foarte bine acest segment de produse, iar studiul rezultat a aratat ca vanzarile de salam in unitatile de retail (hiper/supermarketuri, magazine alimentare si magazine de cartier) produc aproximativ 37% din fluxurile financiare generate de vanzarile pe intreaga piata. Consumatorul roman este conservator in gusturi, mai ales atunci cand isi alege sortimentul de salam. Conform MEMRB, cel mai bine vandut sortiment ramane salamul de vara, care are 17,8% din piata. In topul preferintelor urmeaza salamul Victoria, cu o cota de 12,8%, salamul cu sunca - 10,2%, salamul de porc cu 6,3%, salamul de casa si salamul italian, cu detineri de 5,2%, respectiv 4,9% din piata. Celelalte tipuri de salam au, impreuna, 42,8% din piata.
Carnatii si cremwurstii, cea de-a a doua categorie ca pondere pe piata mezelurilor cu o cota de 20,3%, genereaza 19,7% din volumul financiar al pietei. Potrivit MEMRB, in cadrul acestei categorii de produse, sortimentele de carnati au o pondere de 59,2%, iar cremwurstii restul de 40,8%. Cel mai vandut sortiment de carnati este cel de tipul cabanos, cu 9,9% din totalul volumelor vandute. Carnatii de casa si cei afumati sunt preferati de 6,9%, respectiv de 5,3% dintre cumparatori, in timp ce carnatii semiafumati reprezinta 4,2% din optiunea de cumparare de la raft. Cremwurstii din piept de pui si-au crescut ponderea la 11%, in timp ce cremwurstii de porc si-au diminuat-o, ajungand la 9,1%. Si cremwurstii de pui au scazut ca importanta in aceasta categorie de mezeluri, de la 8,7% in perioada aprilie 2007-martie 2008, la 7,7% in perioada aprilie 2008-martie 2009, iar cremwurstii polonezi si-au pastrat cota de piata detinuta, respectiv 8,7%.
Mezelurile din categoria "specialitati" dar si cele din segmentul "sunca" si-au bazat cresterile de volume pe seama cresterii apetentei consumatorului roman pentru kaiser, costita, sunca presata si bacon si sunca de praga. Acestea au crescut ca pondere cu 0,6% -1,4%. Marele castigator al acestui segment al pietei mezelurilor este sortimentul de sunca presata, care si-a majorat detinerea de la 6,9% in perioada aprilie 2007-martie 2008, la 8,3% in perioada aprilie 2008-martie 2009. Alimentara domina piata Principalul canal de distributie pe piata de retail a mezelurilor in general sunt, in continuare magazinele generale si micile alimentare. Acestea au o cota de piata de 44,9% la volume si de 43,8% din punctul de vedere al cifrei de afaceri dezvoltate. Proportii asemanatoare se regasesc si in cazul celui mai bine vandut mezel, salamul. Prin magazinele alimentare s-au vandut volume de marfa reprezentand 57,7% din total, cu valori ce reprezinta 52,8% din totalul pietei. Si intr-un caz si in celalalt, hiper/supermarketurile sunt a doua poarta de desfacere pe lantul de retail, atat valoric, cat si volumic, cu 35% din piata volumica si 35,1% din piata valorica. Alimentarele au in continuare cea mai mica importanta in distributia mezelurilor pe lantul de retail, volumele vandute fiind in perioada aprilie 2007-martie 2008 de 20,2%, corespunzatoare unor valori reprezentand 21,2% din totalul valorilor realizate pe lantul de retail.
Din punctul de vedere al segmentarii dupa ambalaj, piata mezelurilor din Romania este o piata de tip vrac. Astfel, vanzarea volumica pe retail se face in proportie de 78,9% in varianta vrac, in timp ce valoric procentul este de 77,8%. Procentul detinut de produsele vidate vandute pe reteaua de retail a crescut de la 4,7% in perioada aprilie 2007-martie 2008, la 6% in perioada aprilie 2008-martie 2009. La fel s-a intamplat si pentru produsele ambalate sub forma Kcan, care si-au marit ponderea de la 7,6% in perioada aprilie 2007-martie 2008, la 8,4% in perioada aprilie 2008-martie 2009.