363
RASFF joaca un rol esential Conform Raportului Comisiei Europene dat recent publicitatii, datorita Sistemului Rapid de Alerta pentru Alimente si Furaje (RASFF), numeroase riscuri in materie de siguranta alimentara au fost evitate sau atenuate, iar controalele de siguranta garanteaza ca produsele noastre alimentare sunt sigure. RASFF joaca un rol esential in garantarea sigurantei de la ferma la consumator, prin declansarea unei reactii rapide in cazul detectarii unui risc privind siguranta alimentara. Toti membrii sistemului RASFF sunt informati rapid cu privire la riscuri grave constatate in legatura cu alimente sau furaje, astfel incat acestia pot reactiona la amenintarile la adresa sigurantei alimentare in mod coordonat pentru a proteja sanatatea cetatenilor UE, inclusiv tarile SEE (Norvegia, Liechtenstein si Islanda), prin colaborarea cu Secretariatul AELS, Elvetia, Comisia Europeana si Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA). John Dalli, comisarul responsabil cu politica in domeniul sanatatii si al protectiei consumatorilor, a declarat: Consumatorii europeni beneficiaza de cele mai inalte standarde de siguranta alimentara din lume. Sistemul rapid de alerta al UE pentru alimente si furaje reprezinta un instrument esential, deoarece permite identificarea si eliminarea riscurilor de pe piata europeana. RASFF consolideaza increderea consumatorilor nostri in sistemul nostru de siguranta a produselor alimentare si a furajelor. In 2011, ne-am confruntat cu o serie de probleme grave, cum ar fi efectele accidentului nuclear de la Fukushima si crizele declansate de dioxina si de E.coli. UE a reusit sa faca fata acestor probleme, iar lectiile pe care le-am invatat cu totii ne vor ajuta, fara indoiala, sa actionam si mai eficient in viitor.Rezultate generale In 2011, au fost raportate 9 157 notificari in RASFF privind nerespectari ale legislatiei UE in domeniul alimentar, dintre care 617 se refereau la riscuri grave. Majoritatea notificarilor erau notificari de urmarire (5.345), mai degraba, decat noi notificari (3.812). Aceasta reflecta cresterea eficientei sistemului printr-o mai buna orientare si o mai ampla monitorizare. Dintre cele 3.812 noi notificari, 3.139 se refereau la produse alimentare, 361 se refereau la furaje si 312 se refereau la materiale care vin in contact cu alimentele. Printre problemele raportate, cel mai frecvent s-au numarat aflatoxinele din furaje, din fructele uscate si din fructele cu coaja lemnoasa si migratia substantelor chimice din ustensilele de bucatarie provenite din China. Sporirea sigurantei importurilor Unul dintre succesele deosebite a fost consolidarea controalelor de siguranta la frontierele UE. Aproape jumatate din notificari se refereau la produse alimentare si furaje respinse la frontierele UE. Atunci cand se identifica un astfel de produs, RASFF informeaza tara terta in cauza, solicitandu-i sa intreprinda actiuni corective si sa evite repetarea acestei probleme. Atunci cand se detecteaza o problema grava si persistenta, Comisia solicita tarii in cauza sa aplice masuri corective urgente, cum ar fi radierea unitatilor de pe lista intreprinderilor autorizate, blocarea exporturilor sau intensificarea actiunilor de control. Atenuarea riscurilor si gestionarea crizelor Sistemul RASFF ne-a ajutat sa facem fata mai multor focare epidemice grave cauzate de consumul de alimente contaminate in ultimii ani, cum ar fi crizele declansate de dioxina si de E. coli, si sa atenuam efectele acestora. In 2011, RASFF a jucat un rol-cheie in gestionarea a doua incidente grave in materie de siguranta alimentara: accidentul de la Fukushima si criza declansata de E.coli. Astfel, Criza declansata de E.coli a fost unul dintre cele mai grave focare epidemice cauzate de consumul de alimente contaminate din istoria UE, cu peste 50 de victime, in principal in Germania. Un grup operativ format din specialisti a lucrat in permanenta pentru a identifica sursa focarului si pentru a facilita schimbul rapid de informatii care a permis autoritatilor din domeniul sigurantei alimentare sa reactioneze eficient si sa atenueze impactul sanitar si economic al crizei. Accidentul de la Fukushima: In urma scurgerilor radioactive de la centrala nucleara Daiichi din Fukushima in martie 2011, Comisia a solicitat statelor membre ale UE prin intermediul RASFF sa analizeze nivelurile de radioactivitate in furajele si in produsele alimentare importate din Japonia. Comisia a adoptat o masura de precautie prin care a impus efectuarea unor controale anterioare exportului de catre autoritatile japoneze pentru toate furajele si produsele alimentare exportate din zona afectata, combinate cu controale aleatorii la punctul de intrare. Masurile au garantat un nivel foarte ridicat de protectie a sanatatii publice. RASFF s-a dovedit a fi indispensabil pentru o comunicare eficienta si rapida cu statele membre privind evolutia situatiei, masurile care trebuie luate si rezultatele controalelor. Masurile continua sa se aplice in 2012 si sunt revizuite periodic. Lectii invatate O serie de lectii importante au fost invatate in urma crizei, in 2011, si figureaza intr-un document al Comisiei prezentat recent. Unele domenii-cheie evidentiate sunt: - Consolidarea RASFF prin lansarea iRASFF – o platforma de notificare on-line care ajuta Consolidarea RASFF prin lansarea iRASFF – o platforma de notificare on-line care va ajuta RASFF sa lucreze mai rapid si mai eficient decat oricand. - Revizuirea procedurilor standard de operare existente pentru gestionarea crizelor, permitand in acelasi timp o flexibilitate suficienta. - Revizuirea normelor privind trasabilitatea in vederea sporirii rapiditatii si a eficientei in ceea ce priveste identificarea produselor periculoase si retragerea lor de pe piata. - Oferirea de cursuri de formare specializate privind anchetele in cazul bolilor cu transmitere prin alimente si gestionarea focarelor epidemice, precum si igiena productiei primare pentru principalii parteneri comerciali [prin programul UE O formare mai buna pentru o hrana mai sigura" si in cooperare cu Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA) si cu Centrul European de Prevenire si Control al Bolilor (ECDC)]. - Elaborarea unor norme specifice privind productia de seminte si germeni. - Imbunatatirea coordonarii activitatilor de comunicare in situatii de criza Etapele urmatoare Comisia, impreuna cu statele membre, va continua sa consolideze sistemele de raportare care permit autoritatilor nationale sa isi directioneze mai bine activitatile de prelevare de probe si inspectiile in conformitate cu resursele lor existente. Vor fi depuse in continuare eforturi pentru a imbunatati sistemul RASFF si modul in care coopereaza diferite retele si sisteme de avertizare. Se va pune accentul pe riscurile emergente, precum si pe punerea in aplicare a actiunilor identificate in documentul privind lectiile invatate. In viitor, sunt necesare urmatoarele masuri: - RASFF sa lucreze mai rapid si mai eficient decat oricand. - Revizuirea procedurilor standard de operare existente pentru gestionarea crizelor, permitand in acelasi timp o flexibilitate suficienta. - Revizuirea normelor privind trasabilitatea, in vederea sporirii rapiditatii si a eficientei in ceea ce priveste identificarea produselor periculoase si retragerea lor de pe piata. - Oferirea de cursuri de formare specializate privind anchetele in cazul bolilor cu transmitere prin alimente si gestionarea focarelor epidemice, precum si igiena productiei primare pentru principalii parteneri comerciali, prin programul UE O formare mai buna pentru o hrana mai sigura" si in cooperare cu Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA) si cu Centrul European de Prevenire si Control al Bolilor (ECDC). - Elaborarea unor norme specifice privind productia de seminte si germeni. - Imbunatatirea coordonarii activitatilor de comunicare in situatii de criza.