174
Referitor la noua Lege a Laptelui, propusă de MADR, am primit la redacție următoarea Scrisoare deschisă adresată de domnul Dorin Cojocaru-Președinte APRIL, domnului Ministru al Agriculturii Petre Daea. Iată textul integral:Către:Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale În atenția:Domnului Ministru, Petre DaeaDomnule Ministru, Asociatia Patronala Romana din Industria Laptelui , unica asociatie de profil in procesarea laptelui cu acoperire nationala , infiintata din 2002 ce proceseaza prin fabricile de lapte detinute de membrii asociatiei peste 80% din laptele romanesc destinat procesarii si este angajator a peste 78% din angajatii din acest sector al industrie alimentare , va supune atentiei punctul de vedere al asociatiei cu privire la înscrierea în Registrul Laptelui (proiect privind cerinţele pentru înscrierea operatorilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul producerii şi comercializării laptelui si produselor lactate în Registrul Laptelui şi condiţiile de respectare a procesului tehnologic, a compoziţiei produselor alimentare prelucrate şi/sau procesate, destinate comercializării pe piaţă)Asociatia Patronala Romana din Industria Laptelui ( APRIL) îşi declarã opoziţia faţã de Proiectul privind înfiinţarea Registrului Laptelui, pe care îl considerã în neconcordanţã cu etapa actualã, redundant şi contraproductiv. Asociatia APRIL prin Federatia Romalimenta, a carei membru este a cerut încã din 2007 eliminarea licenţelor de fabricaţie, iar Legea 19/2011 consfinţeşte lipsa de relevanţă şi utilitate a acestor documente. Prin abrogarea OG 42/1995 privind producţia de produse alimentare destinate comercializării, cu modificările şi completările ulterioare s-a rezolvat: - eliminarea definiţiilor neconforme cu prevederile Regulamentului (CE) nr.178/2002; - eliminarea prevederilor neconforme cu reglementările comunitare, preluate deja în alte acte normative în legislaţia naţională, cum ar fi: aditivii alimentari, etichetarea, contaminanţii, ambalajele şi materiale care vin în contact cu alimentele, igiena, etc; - eliminarea suprapunerii activităţii de supraveghere şi control efectuat de către reprezentanţii împuterniciţi MADR cu cel efectuat de către reprezentanţii altor autorităţi publice anume abilitaţi (reprezentanţii ANSVSA – igienă, aditivi, contaminanţi, materiale care vin în contact cu alimentele; reprezentaţii ANPC - etichetare). Legislaţia actuala asigura precizarea clară a condiţiilor şi cerinţelor pe care trebuie să le îndeplinească operatorii economici pentru a desfăşura o activitate în domeniul producţiei de produse alimentare destinate comercializării pentru consum uman, care să realizeze urmatoarele deziderate:
Înscrierea în Registrul Laptelui este un fel de copie la indigo a fostei practici a licenţelor, astfel cã revenim cu aceleaşi argumente pe care le-am prezentat ani de zile, pânã când legiuitorul a fost convins şi licenţele au fost abrogate. Dupã aderare, industria noastrã se aflã în competiţie directã cu întreaga industrie europeanã şi, de aceea, autoritãţile române trebuie sã facã tot ce este legal şi posibil pentru a ne oferi cel puţin (date fiind handicapurile pe care le suportãm) condiţiile de care se bucurã concurenţii noştri direcţi. În Uniunea Europeanã nu existã obligatii de genul acestui Registru, ci:
Fostul sistem al licenţelor nu a adus nici un fel de protecţie, nici consumatorilor, nici producătorilor, căci piaţa neagrã (afectând grav interesele ambelor grupuri), nu a fost în niciun fel stânjenită. Un nou “Registru” nu ar avea vreun impact asupra acestei chestiuni de mare importanţă pentru industria laptelui. Cerem rãspuns la urmãtoarele intrebãri:
Crearea acestui nou Registru al Laptelui nu face altceva decât sã impunã noi sarcini birocratice, financiare şi logistice, cu costuri care vor fi suportate tot de industrie si în final de cãtre consumatori. Astfel:
Toate acestea constituie un obstacol suplimentar în atingerea competitivitãţii cu colegii europeni (se cunoaşte cã avem multe alte probleme care ne împiedicã sã intrãm pe piaţa europeanã- pesta porcinã, calitatea laptelui materie primã, produse contrafacute , produse analog si etichetate necorespunzator, adicã ne fac sã pierdem cursa chiar şi pe piaţa noastrã. Consecinţele negative produse prin eventuala implementare a proiectului „Registrul Laptelui” constau în: - introducerea si menţinerea unor proceduri şi formalităţi perimate, neconforme cu legislaţia comunitară şi naţională;- favorizarea si perpetuarea concurenţei neloiale între operatorii care desfăşoară o activitate în domeniul producţiei de produse alimentare;- scăderea interesului mediului de afaceri de a investi în domeniul industriei alimentare; - diminuarea interesului mediului de afaceri de a accesa fondurile comunitare.Considerãm cã MADR are competenţe foarte serioase în domeniul controlului calitãţii şi siguranţei materiilor prime agricole (compoziţie, stare de conservare, conţinut de pesticide, contaminãri, trasabilitate), avand dificultati in indeplinirea lor, astfel cã este nerealista intentaţia lãrgirii acestora. În acest sens am atras în nenumărate rânduri atenţia asupra trasabilităţii produselor agricole până la preluarea pentru procesare în industria alimentară, chestiune nerezolvatã, activitate pe care MADR poate şi trebuie să o organizeze. Este necesarã simplificarea legislaţiei, eficientizarea controalelor prin eliminarea suprapunerii competenţelor şi reducerea formularisticii, nu multiplicarea sistemelor redundante de control care, astfel, ajung sã paraziteze un sector economic pe care ar trebui sã îl sprijine. Cu respect,Preşedinte APRIL Dorin Cojocaru