96

Scrisoarea deschisă (2): Legea 321 trebuie retrasă!

autor

MeetMilk.ro

distribuie

România nu e VenezuelaLegea supermarketurilor trebuie retrasă!Domnului Klaus Werner Iohannis, Preşedinte al RomânieiTuturor liderilor partidelor politice,   Suntem un grup de cadre didactice, economişti, antreprenori şi manageri preocupaţi de politicile publice care afectează climatul de afaceri şi bunăstarea populaţiei. Având în vedere faptul că proiectul legii care obligă toate supermarketurile să comercializeze produse româneşti în proporţie de 50% a fost adoptat de Camera Deputaţilor – cameră decizională în acest caz – vă supunem atenţiei următoarele:   Considerăm că prevederile proiectului de lege încalcă cerinţele de bază ale economiei de piaţă, liberei iniţiative şi concurenţei, aşa cum sunt acestea definite şi garantate de art. 135 al Constituţiei României. Într-o autentică economie de piaţă, cantitatea şi caracteristicile concrete ale produselor oferite spre vânzare de comercianţi sunt în directă relaţie cu cererea consumatorilor. Comercianţii sunt entităţi private care urmăresc, în general, obţinerea profitului, fapt care îi face să ofere acele produse preferate de consumatori. Faptul că există mai mulţi producători şi comercianţi care se află în relaţii de concurenţă face ca interesele consumatorilor să fie promovate. În condiţiile în care legea obligă comercianţii să schimbe caracteristicile ofertei de produse agroalimentare, libertatea lor de a face afaceri şi de a concura pentru atragerea banilor consumatorilor este grav afectată.   Pe de altă parte, este deplina libertate a consumatorilor ce tip de produse vor să cumpere şi să consume în schimbul banilor lor. În condiţiile în care legea schimbă tipul de produse care se găsesc de cumpărat, libertatea de alegere a consumatorilor, specifică economiei de piaţă concurenţiale este împiedicată. Alegerea indivizilor este înlocuită de alegerea reprezentanţilor statului.     Acest tip de intervenţie în forţă a statului în desfăşurarea afacerilor private, dublată de pedepse dure aplicate firmelor care nu respectă legea sunt specifice economiilor socialiste, conduse centralizat şi cu mână forte de un stat care devine, de multe ori, dictatorial şi corupt.   În practică, atât producătorii şi comercianţii, cât şi consumatorii sunt dezavantajaţi de prevederile acestei legi. În măsura în care noua ofertă nu este pe placul consumatorilor, mărfurile se vor altera. Spaţii de depozitare şi expunere mari vor fi dedicate unor mărfuri care nu se vând. Aprovizionarea devine mai laborioasă şi mai scumpă. Toate aceste costuri în creştere se vor reflecta probabil în majorarea preţurilor altor produse, cei afectaţi în final fiind consumatorii. Legea presupune şi costuri mari de verificare a conformării. Sume mari de la bugetul statului vor merge către agenţiile însărcinate cu verificarea respectării legii. Economia României, şi aşa impozitată şi birocratizată nu mai are nevoie de angajarea unor noi inspectori care să controleze şi să aplice noi amenzi.   În acelaşi timp, atragem atenţia asupra ineficienţei unei posibile intenţii a iniţiatorilor legii: „educarea” consumatorului pentru alegerea produselor româneşti: pe lângă faptul că implicarea statului în această activitate vine în conflict cu libertatea de alegere neîngrădită consfinţită de Constituţie, folosirea banilor obţinuţi de stat prin impozitarea românilor pentru a-i convinge să cumpere produse româneşti şi deci să avantajeze alţi români este o cale ocolită, scumpă şi ineficientă de a promova un greşit înţeles interes naţional.   În plus, această lege care discriminează între produse „româneşti” şi produse „străine”contravine atât literei cât şi spiritului acquis-ului comunitar, bazat pe egalitatea de tratament a firmelor comunitare, fără a ţine cont de naţionalitatea lor. Legea lasă loc la suspiciuni că în spatele acesteia s-ar afla interesele unor grupuri care şi-au dezvoltat afacerile inclusiv cu capital şi materie primă străine sau cu fonduri europene, caz în care pretenţia de promovare a produselor româneşti este caraghioasă.   Considerăm că această iniţiativă legislativă nu îşi poate atinge scopurile declarate şi că va avea probabil efecte însemnate contrare intenţiilor legiuitorului. Prin urmare, având în vedere toate aceste aspecte, vă solicităm, domnule Preşedinte Klaus Iohannis, să nu promulgaţi propunerile de modificare a Legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. De asemenea, doamnelor şi domnilor lideri ai partidelor politice, vă solicităm să retrageţi această propunere de lege.   Bogdan Glăvan, profesor de economie; Universitatea Româno-Americană; Florin Cîţu, economist; Costea Munteanu, profesor de economie, Academia de Studii Economice; Cristian Păun, profesor de economie, Academia de Studii Economice; Adrian Papahagi, Universitatea Babeş-Bolyai.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2