227
Potrivit The Guardian, care citează informațiile unor ONG-uri care activează în zona protecției animalelor, exporturile de animale vii sunt folosite ca acoperire pentru traficul clandestin de droguri, migranți și alte mărfuri. Această afirmație cine după mai multe contraole ale poliției vamale din Spoania, asupra unor transporturi de animale vii, provenite din ferme.
Condiții oribile de transport
Purtând echipament de respirație autonom, poliția spaniolă a străbătut cadavre de animale putrezite, urină și fecale, cu riscul de a inhala agenți patogeni și metan. Căutaseră droguri de contrabandă pe două nave de animale care puteau să se descompună.
Pe prima navă, Neameh, reținută anul trecut în portul Algeciras din sudul Spaniei, suspectată de contrabandă cu cocaină din Columbia, multe dintre cele aproximativ 4.000 de bovine aflate la bord au fost găsite moarte și murind în timp ce zăceau în propriile excremente. Duhoarea a fost atât de puternică, că nu puteau fi folosiți câinii sniffer de droguri.
Cea de-a doua navă, FM Spiridon, care transporta aproximativ 5.000 de vite, a fost reținută anul trecut în Insulele Canare, din nou cu suspiciunea că ar fi fost folosită pentru a face trafic de droguri.
În interior, poliția spaniolă a găsit o scenă similară cu condiții deplorabile ale animalelor, cadavre și animale bolnave și pe moarte. De asemenea, multe păreau să moară de foame. Din nou, o duhoare omniprezentă a umplut nava, însă s-au găsit droguri.
Un iad
„A fost un iad”, a declarat atunci un martor pentru Europa Sur, care a descris o scenă de supraaglomerare și animale „abia în stare să stea în picioare”.
În ambele cazuri, drogurile nu au fost găsite niciodată, dar observatorii spun că contrabanda cu droguri și alte tipuri de contrabandă în nave și camioane care transportă animale rămâne o opțiune din ce în ce mai atractivă pentru traficanți.
Aproape 2 miliarde de animale de fermă sunt transportate în jurul lumii în fiecare an printr-o tranzacție în valoare de peste 20 miliarde de dolari (15 miliarde de lire sterline) pe an.
„Navele maritime pentru animale sunt cutia Pandorei de contrabandă internațională”, spune Charlotte Nithart, directorul ONG-ului francez, Robin des Bois, specializat în siguranță maritimă și poluare, contrabandă, braconaj și bunăstarea animalelor. Navele pentru animale, spune ea, sunt „de neegalat” în utilitatea lor pentru „transportul ilegal de mărfuri dubioase, cum ar fi narcoticele, armele, mărfurile contrafăcute și subprodusele sălbatice”.
Avantajele navelor de creștere a animalelor, spune Nithart, includ logistica descurajantă a locului de plasare a animalelor în cazul în care o navă este confiscată, dimensiunea navelor, echipajele lor prost plătite și acoperirea globală, care acoperă rute din Columbia și Brazilia către Europa și porturile mediteraneene de est, inclusiv cele din Turcia, Egipt, Liban și Iordania.
Controale dificile
Alte beneficii, spune Maria Boada, specialist în transportul animalelor vii la Fundația pentru bunăstarea animalelor, includ dificultatea de a căuta printre padocuri pline cu animale vii și mirosurile puternice.
Un exemplu citat de Caroline Rowley de la Ethical Farming Ireland este un camion pentru animale care a fost găsit transportând droguri în valoare de 900.000 € (760.000 GBP) în județul Louth în 2019.
Nu doar drogurile sunt suspectate de a fi contrabandate la bordul navelor pentru animale. La sfârșitul anului trecut, în Franța, o navă pentru animale, Bruna a fost întorsă și interzisă din apele franceze de către autorități, suspectate că transportă migranți ilegali.
ONG-urile cred că rapoartele sunt doar vârful aisbergului. Funcționarii vamali sunt mai circumspecți, recunoscând problema utilizării efectivelor de animale ca o momeală de contrabandă, dar o consideră doar una dintre opțiunile deschise traficanților.
O sursă a agenției fiscale și vamale spaniole afirmă că ambarcațiunile pentru animale sunt „una dintre multele” modalități prin care drogurile sunt ascunse pe navele comerciale cu scopul de a „îngreuna inspecția sau de a necesita măsuri excepționale”.
Măsuri excepționale
Măsurile excepționale care ar face o navă de animale mai greu de inspectat, spune sursa, includ un control suplimentar și cerințe sanitare în cazul descărcării animalelor, pe lângă „complexitatea” existentă a percheziției oricărei nave suspectate de trafic de droguri.
În unele cazuri, chiar și în cazul în care există probleme grave de bunăstare a animalelor, descărcarea poate fi prevenită de restricțiile UE la import-export, a constatat un raport recent coautor de Boada.
Vorbind din experiența sa, proprietarul-operator al Brunei, Hussein Hammami, directorul expeditorului internațional de animale Hammami Livestock, spune că securitatea în jurul navelor pentru animale ar putea fi slabă, iar navele au oferit o mulțime de oportunități pentru a se ascunde potențialii clandestini.
Dar Hammami spune că orice sugestie că Bruna ar fi fost implicată în contrabanda de oameni se datora unei neînțelegeri și nava este, din nou, liberă să intre în apele Franței.
„Autoritățile franceze au crezut că sunt contrabandă, dar se aflau pe navă ca echipaj, apoi au fugit”, spune el. „Aceasta a fost o problemă pentru noi - faptul că oamenii vin să lucreze pe navă, cu pașapoarte și cărți de marinar, și apoi, când ajung într-un port european, fug, mai ales pentru echipajul din țări arabe precum Siria sau Libanul , unde oamenii suferă. ” (Foto: The Guardian)