250
Parlamentul European a aprobat înființarea unui comitet de anchetă privind transportul animalelor vii, cu o majoritate covârșitoare de 605, din 689 de europarlamentari, după ce auditurile au relevat probleme majore cu bunăstarea animalelor în timpul transportului, informează Euractiv.
Comitetul de anchetă este un instrument de investigare pe care Parlamentul poate decide să îl stabilească pentru a aborda problemele sociale presante.
Comitetul va evalua barierele majore care împiedică în prezent aplicarea Regulamentului privind transporturile și va avea, de asemenea, sarcina de a examina responsabilitățile Comisiei UE și ale statelor membre în aplicarea și punerea în aplicare a normelor.
Apelul pentru acest comitet de anchetă a venit de la 183 de europarlamentari, într-o cerere înaintată inițial în 2018. În ultimii trei ani, Comisia Europeană a efectuat mai multe audituri privind bunăstarea animalelor, dezvăluind probleme majore de bunăstare a animalelor și niveluri scăzute de conformitate.
Curtea de Conturi Europeană a concluzionat, de asemenea, în raportul său privind punerea în aplicare a legislației privind bunăstarea animalelor, că „punctele slabe persistă în anumite domenii legate de problemele de bunăstare” în timpul transportului. Aceasta este prima anchetă aprobată de Parlament în acest mandat legislativ și doar a treia de la înființare.
Decizia vine în spatele a peste 200 de investigații în ceea ce privește bunăstarea animalelor în timpul transportului din 2007, precum și o atenție sporită asupra bunăstării animalelor la nivelul UE, bunăstarea animalelor fiind o competență esențială a politicii alimentare principale a Comisiei UE, Farm To Fork strategie.
Thomas Waitz, membru al Comitetului Agricol și copreședinte al Verzilor Europeni, a numit acest lucru un mare prim pas spre îmbunătățirea condițiilor de bunăstare a animalelor în Europa.
„Guvernele UE și conservatorii din Parlamentul European nu mai pot privi de groază și cruzimea animalelor pe drumurile europene. Reglementarea actuală a UE este depășită și lipsește în toate domeniile: implementare, controale și consecințe pentru încălcarea reglementării UE. "
El a adăugat că necesită „nu doar o rețea mai strânsă de controale, ci și perioade de transport mai scurte și o mai bună îngrijire a animalelor în timpul călătoriei”, subliniind că „sistemul industrializat de agricultură și costurile ulterioare pentru animale și oameni trebuie să fie examinate aici” .
Un purtător de cuvânt al asociației de fermieri COPA-COGECA a declarat pentru EURACTIV că bunăstarea animalelor în timpul transportului este o „problemă complexă” și una despre care consideră că „nu poate fi rezolvată prin simpla interzicere sau prin impunerea unei limite asupra timpului de transport.”
„Ceea ce am dori să vedem înainte de a adopta o nouă legislație este faptul că statele membre pun în aplicare strict Regulamentul (CE) nr. 1/2005 al Consiliului și toate celelalte legislații ale UE privind bunăstarea animalelor”, au adăugat acestea.
Cu toate acestea, decizia a fost bine primită de grupurile de campanii de bunăstare a animalelor, care au lăudat-o ca un pas în direcția bună.
Olga Kikou, șeful Compasiunii în World Farming UE, a declarat că această decizie „aduce speranță”, subliniind că animalele se confruntă adesea cu „călătorii lungi și înfricoșătoare” în UE.
„Legislația UE ar trebui să protejeze animalele de astfel de suferințe, însă majoritatea țărilor UE nu respectă cerințele legale privind transportul și să permită continuarea acestei cruzimi. Acest lucru trebuie să se oprească, a spus ea, adăugând că UE trebuie „să reducă numărul și durata totală a transporturilor și să pună capăt exporturilor de animale în afara granițelor UE”.
Pierre Sultana, directorul Biroului de politici europene al PATRU PAWS, a declarat că decizia a fost un „semn clar pentru statele membre și Comisia să facă mai mult pentru a evita suferința animalelor și pentru a aplica reglementările UE”.