310
După evaluarea și stabilirea factorilor de risc pentru campania în curs, la începutul lunii iulie APIA central extrage din baza de date eșantionul de control (selectarea fermierilor care vor fi controlați) aferent schemelor de plată pe suprafață, măsurilor de dezvoltare rurală, schemelor de ajutor din sectorul zootehnic și ecocondiționalitate.
După transmiterea eșantioanelor către centrele județene, demarează controalele pe teren prin metoda clasică sau prin teledetecție.
Până la data de 15 iulie a anului de cerere, beneficiarii care decid să se retragă din schema pentru micii fermieri (prin care încasează 1.250 euro pe fermă), trebuie să informeze centrul APIA la care sunt arondați, fără posibilitatea de a mai fi incluși în această schemă de plată.
În luna iulie fermierii beneficiari ai schemelor de plăți directe, dar și ai măsurilor de mediu și climă pot solicita adeverințe pentru accesarea de credite în vederea finanțării activităților curente.
Cerințe specifice pentru Măsura 10 ”Agro-mediu și climă”
Pe parcelele aflate sub angajament, în acord cu condițiile de bază relevante și cerințele specifice Măsurii 10 „ agro-mediu și climă”, Pachetul 1 – „Pajişti cu înaltă valoare naturală” și Pachetul 2 – „Practici agricole tradiţionale”, categoria de folosință a terenului: pajiști permanente, fermierii trebuie să respecte următoarele cerințe pe tot parcursul anului:
ținerea evidenței lucrărilor agricole;
interzicerea utilizării fertilizanților chimici și a pesticidelor;
utilizarea tradițională a gunoiului de grajd este permisă până în echivalentul a maximum 40 kg N s.a./ha (1 UVM/ha),
interzicerea însămânțărilor de suprafață/supraînsămânțărilor (cu excepția însămânțărilor cu specii din flora locală pentru suprafețe afectate accidental);
interzicerea aratului și discuitului pajiștilor existente în fermă;
interzicerea deversării directe sau a descărcării pe teren a produselor ce conţin substanţe periculoase (condiție de bază relevantă - GAEC3);
asigurarea unui nivel minim de păşunat de 0,3 UVM/ha şi/sau prin cosit cel puțin o dată pe an (condiție de bază relevantă - GAEC 7.3). Pășunatul se efectuează cu maxim 1 UVM/ha.
Pentru luna iulie cerințele sunt:
Cositul poate începe după data de 1 iulie (pentru UAT-uri situate la altitudini medii mai mari sau egale cu 600 m);
Masa vegetală cosită trebuie adunată în maxim două săptămâni de la efectuarea cositului.
Pachetul 2 – practici agricole tradiționale
Varianta 2.1 – lucrări manuale pe pajiști permanente utilizate ca fânețe – lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafața pajiștilor și a livezilor tradiționale aflate sub angajament cu excepția celor operate cu forță animală.
Varianta 2.2 - lucrări cu utilaje ușoare pe pajiști permanente utilizate ca fânețe - cositul se poate efectua cu utilaje mecanizate de mică capacitate (utilaje cu lama scurtă și viteză mică de deplasare), fiind interzisă folosirea utilajelor grele.
Toate informațiile necesare fermierilor din zona montană care au depus cereri unice de plată la APIA în anul 2022, precum și alte informații importante, pot fi aflate consultând ghidurile publicate pe site-ul instituției, prin accesarea: https://apia.org.ro/materiale-de-informare/materiale-de-informare-anul-2022/
Deoarece începând cu luna iulie demarează și acțiunile de control pe teren pentru cererile eșantionate în acest scop, prezentăm în continuare câteva aspecte relevante referitoare la controalele pe care inspectorii APIA le vor efectua:
Respectarea condițiilor prevăzute de angajamentele încheiate în cadrul M.10 a PNDR 2014-2020 aplicabile pe terenurile agricole, este verificată de către APIA prin controale administrative, care vizează toţi fermierii care au angajamente în derulare și controale pe teren realizate prin selecția unui eșantion în urma aplicării unei analize de risc (cu excepţia P8 unde toţi fermierii sunt controlaţi pe teren).
Control administrativ:
verificare angajament și cereri de plată,
verificare încrucişată cu baze de date și raportări externe.
Control pe teren:
caiet de agro-mediu,
verificare vizuală în cadrul fermei (inclusiv prin vizite rapide la faţa locului planificate pentru verificarea unor cerinţe legate de respectarea anumitor date pentru efectuarea lucrărilor agricole),
controale prin teledetecţie.
Elementele de control și modalităţile de verificare detaliate sunt dezvoltate în manualele de
proceduri elaborate de APIA sau celelalte instituţii delegate cu efectuarea controalelor.
Metode de verificare a cerinţelor aplicabile angajamentelor:
menţinerea angajamentelor și eligibilitatea suprafeţelor – verificare administrativă (pe baza datelor IACS și LPIS) prin asigurarea trasabilităţii angajamentelor pentru fiecare parcelă,
interzicerea utilizării fertilizanţilor chimici și a pesticidelor – va fi făcută prin controale pe teren (verificare vizuală),
perioadele de recoltare a culturilor și eligibilitatea culturilor – controale administrative (pe baza datelor IACS și LPIS) și controale pe teren (verificare vizuală la momentul la care cerințele se pot verifica, caiet de agro-mediu),
limitarea utilizării gunoiului de grajd – va fi făcută prin controale administrative (verificare încrucişată cu registrul animalelor) și prin controale pe teren (verificare vizuală și prin caietul de agromediu pentru aplicarea fertilizanţilor organici și numărul de animale),
efectuarea cositului – va fi făcută prin controale pe teren (verificare vizuală și prin caietul de agromediu pentru data de cosit și adunatul fânului, precum și pentru modul de efectuare a lucrărilor)
modul de efectuare a lucrărilor – controale pe teren (verificare vizuală și prin caietul de agro-mediu pentru lucrări manuale și utilaje ușoare),
limitarea încărcăturii de animale și efectuarea păşunatului – verificare administrativă (verificare încrucişată cu registrul animalelor pentru menţinerea unei încărcături reduse de animale) și verificare pe teren (verificare vizuală și prin caietul de agro-mediu pentru menţinerea unei încărcături reduse de animale pe toată perioada păşunatului și utilizarea pajiștilor inundate),
eligibilitatea și menţinerea animalelor din rase locale în pericol de abandon – verificare administrativă (verificare încrucişată cu registrul animalelor și cu registrele genealogice și schimb de informaţii cu instituţiile cu responsabilităţi) și verificare pe teren (verificare vizuală și prin caietul de agro-mediu),
interzicerea însămânţărilor sau supraînsămânţărilor – verificare pe teren (verificare vizuală și prin caietul de agro-mediu),
perioadele de înfiinţare, recoltare și/sau încorporare a culturilor pe teren arabil și eligibilitatea culturilor – va fi făcută prin controale administrative (pe baza datelor IACS și LPIS) și prin controale pe teren (verificare vizuală la momentul la care cerinţele se pot verifica, caiet de agro-mediu),
suprafețe neînsămânțate (verificare vizuală, teledetecție și prin caietul de agro-mediu și control administrativ),
interzicerea activităţilor agricole pe timpul iernii – verificare pe teren (verificare vizuală și prin caietul de agro-mediu),
utilizarea dispozitivului pentru protecția păsărilor cuibăritoare la sol – verificare în teren pentru a confirma existența/utilizarea dispozitivului,
deţinerea competenţelor necesare implementării angajamentelor – verificare administrativă (documente care să demonstreze accesarea serviciilor de consiliere sau consultanţă).
Dacă în urma controalelor se evidenţiază neconformităţi privind respectarea condiţiilor de eligibilitate, a cerinţelor specifice, a cerinţelor de bază, a standardelor de ecocondiţionalitate sau declararea greșită a parcelelor agricole (identificarea greșită, supradeclararea sau nedeclararea unor parcele agricole), se aplică reduceri ale plății, care în unele cazuri pot ajunge până la excluderea de la plată sau chiar recuperarea sumelor plătite până la acel moment în cadrul angajamentelor respective conform Ordinului MADR privind aprobarea sistemelor de sancțiuni pentru măsurile 10 „Agro - mediu și climă”, 11 „Agricultura ecologică” și 13 „Plăți pentru zone care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice” aplicabil în anul 2022 şi Ordinului MADR nr. 999/2016 privind aprobarea sistemului de sancțiuni administrative pentru ecocondiționalitate începând cu anul 2016, cu modificările şi completările ulterioare.
Există 6 categorii de sancţiuni, care se aplică în ordinea enumerării la suma de plată rămasă după etapa anterioară de sancţionare. Ordinea aplicării sancţiunilor este următoarea:
sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor/sancţiuni administrative în ceea ce priveşte animalele declarate,
sancţiuni pentru nerespectarea condiţiilor de eligibilitate generale și a cerinţelor specifice şi a cerinţelor de bază relevante,
sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată,
sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor,
sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii,
sancţiuni suplimentare (constituire debite multianuale)
Cazurile de forţă majoră și circumstanţele excepţionale se notifică în scris autorităţii competente, fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră și circumstanţe excepţionale dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare, în termen de 15 zile lucrătoare de la data la care beneficiarul sau succesorul său în drepturi este în măsură să trimită respectiva notificare.
Sunt recunoscute, în special, următoarele cazuri de forţă majoră și circumstanţe excepţionale: decesul beneficiarului, incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului, o catastrofă naturală gravă care afectează puternic exploataţia agricolă, distrugerea accidentală a clădirilor destinate creşterii animalelor aflate pe exploataţia agricolă, o epizootie sau o boală a plantelor care afectează parţial sau integral şeptelul sau culturile beneficiarului, exproprierea întregii exploataţii agricole sau a unei mari părţi a acesteia (dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii).
Dacă un beneficiar al M.10 nu şi-a putut îndeplini angajamentul din cauza unui caz de forţă majoră sau a unor circumstanţe excepţionale şi a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare, plata respectivă nu se acordă pentru anul în care s-a manifestat cazul de forţă majoră sau circumstanţa excepţională şi nu se vor recupera sumele primite din campaniile anterioare.
Angajamentele multianuale rămân în vigoare în caz de forţă majoră și se închid în caz de circumstanţe excepţionale și deces.