137
DairyReporter a analizat modul în care tendințele cheie ale consumatorilor și obiectivele de afaceri modelează cererea pentru produse din UE pe cea mai mare piață de export a blocului.
Cea mai mare piață pentru exporturile UE
Regatul Unit este cea mai mare destinație de export pentru alimente din UE, evaluată la 7,96 miliarde de lire sterline (10,14 miliarde de dolari) în 2023. Cele mai importante categorii de export după valoare sunt fructele și legumele (13,2 miliarde de lire sterline / 16,8 miliarde de dolari), carnea (8,1 miliarde de lire sterline / 10,3 miliarde de dolari). miliarde) și băuturi (7,6 miliarde de lire sterline / 9,68 miliarde de dolari).
Nu este nicio surpriză atunci că un sondaj realizat în numele Comisiei Europene a dezvăluit că majoritatea angrosiștilorlor, importatorilor, producătorilor și profesioniștilor HORECA britanici declară că vor continua să importe mărfuri din UE în următoarele 12 luni*.
Respondenții din sectoarele vinului și al produselor lactate, în special, au declarat că s-au angajat pe deplin (100%) să-și aprovizioneze SKU-uri suplimentare din UE în 2025, cu importatori de bere și băuturi spirtoase (80%), mezeluri și carne (80%) și produse de panificație ( 70%) împărtășesc și acest sentiment.
Doar 30 la sută
Potrivit sondajului, angajamentul de a procura noi produse din UE în 2025 a fost cel mai scăzut dintre profesioniștii din industria de cofetărie și de fructe și legume.
Calitatea, autenticitatea și sustenabilitatea sunt considerate principalii factori ai deciziilor de cumpărare pentru profesioniștii din industrie, în timp ce aspecte precum tradiția, diversitatea, gustul și siguranța sunt, de asemenea, importante.
Potrivit Andrew Crumpton, expert în industria alimentară și consilier al campaniei UE Mai mult decât numai alimente și băuturi, există un anumit flux în ceea ce privește factorii pe care companiile îi acordă prioritate atunci când vine vorba de aprovizionarea cu produse SKU.
„Demograficul publicului va juca un rol aici, iar prețurile rămân o bază critică, în special în timpul incertitudinii economice”, ne-a spus el.
„Aceasta fiind spuse, știm că consumatorii pun un accent deosebit pe ingredientele autentice, de calitate, care sunt produse în mod durabil.
„Acest sentiment al consumatorilor determină deciziile de cumpărare și există cercetări mai ample care susțin concluziile sondajului UE.”
Calitatea este mai importantă
Crumpton a spus că într-un sondaj efectuat la începutul anului 2023, 31% dintre respondenți au declarat calitatea ca fiind mai importantă acum decât acum 12 luni – iar 55,5% dintre respondenți au declarat că au căutat cel mai mult mărcile de calitate și siguranță atunci când fac achiziții de alimente.
„Mai recent, un sondaj realizat de YouGov a arătat că 42% dintre consumatorii cu venituri medii și mai mari consideră că produsele de înaltă calitate sunt un factor critic atunci când aleg un supermarket”, a adăugat el.
„Autenticitatea în toate categoriile este cu siguranță un factor cheie pentru consumatori. În 2023, cercetările au arătat că 70% dintre cumpărătorii din Marea Britanie ar cheltui mai mulți bani cu comercianții cu amănuntul pe care îi percepeau a fi autentici.”
Driverii cheie care defineau autenticitatea pentru cumpărătorii din Marea Britanie au fost direct în îndeplinirea promisiunilor (57%); transparență în lanțurile de aprovizionare (41%); susținerea sustenabilității (39%); valori clare ale mărcii (39%); și acționând asupra valorilor mărcii (32%), conform cercetării Asendia citate de Crumpton.
„Există tot mai multe dovezi că sustenabilitatea este importantă în deciziile lor de cumpărare. În 2024, 64% dintre consumatorii chestionați au clasat sustenabilitatea drept un top trei motor în cel puțin o categorie - făcând-o un criteriu important în decizia de cumpărare”, a adăugat el, citând datele Simon-Kucher.
Rolul etichetelor de calitate UE
Cel mai recent sondaj UE în rândul profesioniștilor britanici din domeniul alimentației și al băuturilor a arătat, de asemenea, că întreprinderile acordă un grad ridicat de importanță etichetelor precum Denumirea de Origine Protejată (DOP), Indicația Geografică Protejată (IGP) și Organic.
Mai exact, mai mult de două treimi dintre respondenți (66%) au fost de acord că etichetele de calitate ale UE sunt fie „foarte importante”, fie „oarecum importante” atunci când se aprovizionează ingredientele; iar aproximativ două treimi le înțeleg și semnificația.
Recunoașterea etichetei
„Organic” (93%) este cea mai larg recunoscută etichetă de calitate a UE în Regatul Unit, în timp ce IGP (78%) este cea mai puțin recunoscută.
„Creșterea produselor ecologice va continua, iar UE are un angajament ferm de a converti un sfert din terenurile sale agricole în agricultură ecologică până în 2030”, a adăugat el.
Deci, cum rămâne cu schema de indicație geografică din Regatul Unit (IG Regatul Unit)? „Marea Britanie folosește aceleași mărci înregistrate cu denumirea de origine protejată (DOP) și indicația geografică protejată (IGP) ca și UE”, a explicat Crumpton.
„Ca și în cazul produselor protejate în UE, aceste scheme protejează proprietatea intelectuală a produselor alimentare, băuturilor și agricole cu o legătură geografică sau care sunt realizate prin metode tradiționale.
Pe scurt, sistemele de indicații geografice din Regatul Unit protejează denumirile de produse înregistrate atunci când acestea sunt vândute în Marea Britanie (Anglia, Scoția și Țara Galilor); iar sistemele de indicații geografice ale UE protejează denumirile produselor înregistrate atunci când acestea sunt vândute în Irlanda de Nord și UE.
Cum influențează tendințele consumatorilor comerțul?
În ceea ce privește cele mai populare categorii de alimente și băuturi bazate pe achiziția de către consumatori, Crumpton ne-a spus că există o cerere pentru legume, fructe, carne și vin - aprovizionarea durabilă fiind o temă curentă pentru majoritatea.
„Fructele proaspete, cum ar fi zmeura, au devenit din ce în ce mai populare, parțial datorită sănătății lor beneficii”, ne-a spus el.
„Produse precum CauliShoots - tulpini de conopidă în întregime comestibile - câștigă acțiune în rândul consumatorilor concentrați pe zero deșeuri și alimentație durabilă.
„Carnea din surse durabile, inclusiv carnea de vită hrănită cu iarbă și carnea de pasăre de pasăre în aer liber, sunt solicitate, deoarece consumatorii acordă din ce în ce mai mult prioritate aprovizionării etice și ecologice.
„În timp ce importurile tradiționale de vin au scăzut ușor, vinurile de nișă și cele produse în mod durabil devin din ce în ce mai atractive pentru cumpărătorii exigenți.”
Trei factori de bază
Întrebat care sunt considerentele cheie care determină achizițiile consumatorilor în spațiul alimentar și băuturi din Marea Britanie, Crumpton a spus că există trei factori de bază.
Conștientizarea sănătății: creșterea gradului de conștientizare a alimentației sănătoase determină cererea de produse proaspete și bogate în nutrienți.
Diversitate în bucătărie: consumatorii britanici devin din ce în ce mai experimentați în alegerile lor alimentare.
Sustenabilitate: Aprovizionarea etică și reducerea deșeurilor au devenit considerații cheie, influențând alegerea produselor în toate categoriile.
„UE rămâne competitivă datorită dimensiunii, diversității și capacității sale de a răspunde nevoilor în schimbare ale consumatorilor”, a adăugat el.
„Răspunsul la tendințele cheie în consumul conștient stimulează interesul pentru categorii precum brutărie, cofetărie și vinuri.
„De exemplu, interesul crescând pentru beneficiile alimentelor fermentate este întâmpinat de multe produse de panificație tradiționale din UE, care au fost produse în Europa de secole.
„Aceștia câștigă în popularitate, deoarece consumatorii britanici consideră că au beneficii pentru sănătate datorită calității ingredientelor, procesului de fermentare mai lung și includerii de ingrediente considerate a fi prietenoase cu intestinul.”
Dar băuturile?
În ceea ce privește băuturile, vinurile organice, biodinamice și din podgorii durabile „devin prima alegere pentru mulți băutori de vin”, potrivit Crumpton.
„UE cultivă 90% din strugurii utilizați în vinul ecologic la nivel mondial – cu Franța, Italia și Spania în fruntea producției de vin ecologice, aceștia sunt gata să răspundă cererii consumatorilor.”
Agenda de sănătate funcțională stimulează și dezvoltarea de noi produse în cofetărie, a declarat Katherine Shipley, consilier în domeniul cofetăriei la campania More Than Only Food & Drink.
„Produsele cu mai puțin zahăr sau mai multe zaharuri naturale câștigă amploare, cu siguranță în arena zahărului natural”, a explicat Shipley. „Vădem gume făcute cu suc de fructe fără adaos de zahăr sau îndulcitori. Acest lucru este asociat cu inovația în produsele de cofetărie pentru wellness, cum ar fi adăugarea de nutrienți și vitamine.”
UE rămâne, de asemenea, o sursă importantă de produse lactate pentru Regatul Unit. „Fiind unul dintre cei mai mari importatori de brânză din lume, apetitul Marii Britanii pentru deliciile lactate nu este doar de durată, ci și în evoluție.
Numai în primul trimestru al anului 2024, importurile de brânză din UE au ajuns la 267.900 de tone metrice, marcând o creștere de 4,9% față de aceeași perioadă din 2023”, ne-a spus Crumpton, citând datele AHDB.
Aprovizionare internă puternică de lapte
Preferința consumatorilor britanici pentru lapte proaspăt față de UHT (care este favorizat de consumatorii europeni) susține piața internă: fermele de produse lactate din Marea Britanie produc 15 miliarde de litri de lapte pe an, conform datelor Dairy UK.
„În special, importurile din Grecia, Spania, Franța și Germania au înregistrat cea mai mare creștere, reflectând gustul tot mai mare al Regatului Unit pentru arome diverse și autentice.”
* Cercetarea a fost realizată ca parte a lansării campaniei UE Mai mult decât numai alimente și băuturi. Au fost realizate interviuri cu 81 de reprezentanți din opt sectoare ale pieței alimentare și a băuturilor din Marea Britanie, acestea fiind:
Produse de carne și carne, vin, bere și băuturi spirtoase, fructe și legume, brutărie, produse lactate și brânzeturi, cofetărie și reglementări și politici. (Foto: Freepik)