Schimbarea climatului economic, din vara lui 2018 și până acum, a determinat și schimbarea comportamentului consumatorului român. La aceasta au contrinuit și alți factori care conturează un alt profil, cu totul surprinzător, într-un timp atât de scurt. Însă, modificarea este absolut de înțeles, dacă parcurgem ultimele analize efectuate de iSense Solutions.Nebuni după credite Pentru a determina mai precis ce a determinat schimbarea drastică a comportamentului consumatorului din România, din 2018, când am publicat ultimele analize amănunțite pe această temă, și până acum, să aruncăm obligatoria privire asupra standardului său financiar. Astfel, aproximativ 60% dintre români declară că au obligaţii financiare (credite, împrumuturi), în gospodăriile lor, în timp ce 37% dintre români au cheltuieli lunare obligatorii similare cu venitul încasat. Asta înseamnă că acești 37 % dintre români trăiesc de pe o zi pe alta! Rezultatele cercetării online realizată de iSense Solutions ne mai arată că 30% dintre cei care au deja credite, ar dori să acceseze un nou împrumut în anul care vine, fără a lua în seamă că accesarea unui nou împrumut, pentru a stinge unul anterior, îi poate duce în spirala datoriilor. Culmea, deși declară că băncile sunt cele mai infame instituții, comparând cu țări precum Polonia, Cehia, Slovacia, Italia, Spania și Germania, în ceea ce priveşte accesarea unui împrumut, românii au cea mai mare încredere în bănci, 83% dintre aceștia spunând că ar apela la astfel de instituții, în cazul în care ar avea nevoie de bani. 14% dintre români au menţionat că ar lua un împrumut de la o instituţie financiară non-bancară, dacă o instituţie bancară ar refuza să le acorde împrumutul. Într-un procent semnificativ, 70% dintre românii care au accesat un nou împrumut pentru a stinge o datorie anterioară, cred că situaţia lor se va îmbunătăţi în viitor. Nebuni după cheltuială Acestor rezultate li se adaugă faptul că 45% dintre români nu au economii în familie. Motivul pentru care românii fac economii sunt, mai ales, situaţiile neprevăzute cărora trebuie să le facă faţă. Bunul obicei de a economisi, care se deprinde timpuriu încă din copilărie, nu se reflectă în acţiunile noastre din viaţa de adult. În ceea ce privește comportamentul românilor, cu privire la valorile împrumutate, cei care s-au confruntat cu probleme financiare sunt mai precauți. Astfel, 17% dintre cei fără datorii ar face un împrumut cu o valoare cumulând veniturile familiale pe 3 ani, în timp ce numai 10% dintre cei care deja au datorii, ar împrumuta o astfel de sumă. Forma de plată preferată a respondenţilor, fie că vorbim despre persoane cu datorii sau persoane fără datorii, este rata lunară fixă, care le permite să prevadă cheltuielile lunare pe care le vor avea, pentru o perioadă mai mare de timp. Specialiştii KRUK ţin seama de această opţiune de plată în momentul încheierii unui angajament de plată şi stabilesc împreună cu clienţii companiei suma lunară pe care aceştia o pot plăti cu regularitate, astfel, cu fiecare plată lunară efectuată, clientul se apropie de stingerea datoriei. Nebuni după Facebook! Pe de altă parte, rețelele de socializare ocupă un loc important în viața românilor din mediul urban: 53% dintre aceștia își încep ziua intrând pe canalele de social media, arată ”Romania’s Digital Marketing Report” realizat tot de iSense Solutions. Facebook rămâne cea mai populară rețea de socializare printre români, 94% dintre persoanele din mediul urban având un cont pe această rețea de socializare. Următoarele rețele de socializare, din punct de vedere al popularității, sunt YouTube (unde au cont 63% dintre românii care utilizează internetul), respectiv Instagram (55%). În ceea ce privește Instagram, această rețea de socializare a înregistrat o creștere importantă în ultima perioadă: dacă în 2016, 35% dintre utilizatorii de internet aveau cont, în 2019 procentul a ajuns la 55%. Pe lângă faptul că este rețeaua unde majoritatea românilor au cont, procentul celor care nominalizează Facebook ca fiind rețeaua lor preferată de socializare este de 79% în 2019. Totuși, în rândul tinerilor între 18 și 25 de ani, preferința pentru Facebook a scăzut, de la 82% în 2018, la 48%, în 2019. Cine a câștigat teren în rândul tinerilor de 18-25 de ani în ceea ce privește rețeaua de socializare preferată? Instagram, care a crescut de la 7% în 2016, la 42% la începutul lui 2019. Totuși, există o categorie de vârstă care își declară adeziunea față de Facebook: 84% dintre cei peste 45 de ani declară că Facebook este rețeaua lor preferată de socializare. Nebuni după promoții 9 din 10 români sunt influențați de Social Media în ceea ce privește încrederea în branduri. Ce anume îi influențează: Recenziile recente bune și conținutul de calitate (54%), conținutul interesant (39%) și faptul că brandul răspunde pe rețelele de socializare (38%), precum și recenziile date de prieteni (36%), reprezintă activitățile care duc la creșterea încrederii în rândul utilizatorilor de internet din România. În ceea ce privește evoluția canalelor unde consumatorii vor să interacționeze cu brandurile, mulți își doresc ca brandurile să comunice cu ei pe Facebook (63% în 2019, versus 51%, în 2018), pe YouTube (16%, în 2019, versus 8% în 2016) și pe Instagram (16%, în 2019, versus 3% în 2016). Legat de conținutul pe care se așteaptă să îl vadă pe social media, consumatorii își doresc ca brandurile să comunice pe rețelele de socializare despre promoții (75%), noutăți (71%), produse (62%), acțiunile și evenimente (34%) dar și acțiuni de CSR (25%). (Datele sunt culese în 2019, cercetarea fiind realizată online pe 1040 respondenți și este reprezentativă pentru mediul urban din România, cu un grad de eroare de +/- 3,1 % la un nivel de încredere de 95%. Datele sunt comparate cu studii similare, realizate în perioada 2016-2018.)Nebuni după simplificare Lipsa răbdării, minimalismul și fuga de branduri, cu alte cuvinte, după comunicarea lapidară dar precisă, sunt printre cele mai relevante tendințe, analizând comportamentul românilor în 2019, conform studiilor iSense Solutions. Iar, printre trendurile cu cel mai mare impact în anul 2019, pentru români se numără: ”Chiar aici, chiar acum!”, ”Minimalism” și ”Escapism” (fuga de branduri). Să le detailăm pe rând: Chiar aici, chiar acum! Ritmul vieții cotidiene, responsabilitățile din ce în ce mai mari și mai variate cu care se confruntă românul modern, l-au facut pe acesta să fie din ce în ce mai nerăbdător și mai dornic să câștige timp. Astfel, 43% dintre românii din mediul urban se consideră mai nerabdători, comparativ cu anul trecut. Dintre ei, cei mai nerăbdători sunt tinerii cu vârsta cuprinsă între 18-23 ani (53%), și persoanele din București (50%). De asemenea, procentul celor care doresc să primească în maxim câteva minute un răspuns de la o marcă a crescut de la 43%, în 2018, la 50%, în 2019, iar 3 din 10 tinerii de 18-23 ani se așteaptă ca un brand să le răspundă în timp real. În acest context, brandurile sunt nevoite să fie rapide, atunci când răspund, și să faciliteze interacțiunea consumatorilor cu ele. Minimalism În perioada post-criză, românii au asaltat rafturile de cumpărături și au achiziționat din ce în ce mai multe produse. Brandurile s-au străduit, ca de obicei, să convingă consumatorul să cumpere și mai multe produse și servicii. În acest context, după reacția inițială de a se înconjura de produse, consumatorul a început să meargă în direcția opusă. Astfel, a început să își dorească să își simplifice viața și să și-o „elibereze”, preferând mai puține lucruri, dorind mai mult ”spațiu”. 8 din 10 (79%), dintre românii din mediul urban, au afirmat că au încercat să își simplifice viață în ultimele 12 luni, iar 93% dintre ei afirmă că preferă spațiile aerisite, fără lucruri inutile. Mai mult, 77% dintre români au declarat că preferă să aibă mai puține lucruri în casă, iar 64% spun că preferă să dețină doar strictul necesar. Escapism (fuga de branduri) În goana după propriul lui timp și din încercarea de a-și simplifica viața, consumatorul român evită acum din ce în ce mai mult și comunicarea brandurilor. Procentul românilor care folosesc AD Block, pentru blocarea reclamelor pe internet, a crescut foarte mult de la an la an: 20% în 2016, 32% în 2017, 59% în 2019. Mai mult, 84% obișnuiesc să schimbe canalul TV în timpul pauzei publicitare și 37% schimbă postul de radio în timpul reclamelor. În aceeași linie, 7 din 10 români preferă conținutul online scurt și la obiect și doar 3 din 10 conținutul detaliat. „Observăm că trendurile ”Minimalism” și ”Chiar aici, chiar acum!”, sunt corelate la rândul lor și cu trendul de Escapism: consumatorii încearcă să se elibereze de tot ce simt că e în plus în viața lor și, în același timp, să fugă inclusiv de mesajele de brand care nu prezintă interes pentru ei. În acest context, în ziua de azi este cu atât mai important ca brandurile să facă eforturi și să studieze ce își doresc consumatorii, pentru a-și adapta mesajele și a fi relevante în interacțiunea cu ei”, afirmă Traian Năstase, Managing partner iSense Solutions. (Datele au fost culese în 2019, cercetarea fiind realizată online pe 1011 respondenți și este reprezentativă pentru mediul urban din România, cu un grad de eroare de +/- 3,1 % la un nivel de încredere de 95%. Datele sunt comparate cu cercetări similare realizate între anii 2014-2018 și fac parte din ”iSense Modern Consumer Trends Tracker”, instrument care monitorizează peste 25 de trenduri comportamentale ale consumatorului din România.)