Repere

208

Dacă vrea să reușească în piață, carnea de cultură trebuie să-și creeze o imagine favorabilă

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Potrivit FoodNavigator, alternativele emergente la carne, cum ar fi carnea cultivată și carnea derivată din fermentație de precizie, trebuie să prezinte consumatorilor o imagine atrăgătoare dacă doresc să reușească.

Consumatorii sunt pretențioși

În lumea proteinelor, lucrurile se schimbă. În timp ce carnea pe bază de plante este proeminentă pe multe piețe europene, alimente noi, cum ar fi carnea cultivată și carnea derivată din fermentație de precizie, sunt la orizont.

Chiar înainte ca aceste alimente să poată fi consumate efectiv, cunoașterea lor este larg răspândită. La recentul eveniment Next Bite organizat de EIT Food la Roma, au fost dezvăluite informații despre modul în care consumatorii văd aceste piețe cruciale.

Acceptarea consumatorilor nu este un dat, a sugerat Durk Bosma, șeful de informații la Observatorul Consumatorului EIT. Trebuie câștigat.

Ce consumatori sunt dispuși să încerce carne cultivată și derivată din fermentație de precizie?

Anumite categorii demografice sunt mult mai deschise la aceste tipuri de alimente decât altele, potrivit Tom Rees, manager de industrie la Euromonitor International.

De exemplu, bărbații sunt mai predispuși să le consume, la fel ca și adulții mai tineri. Cei care câștigă mai mult și au studii superioare au, de asemenea, mai multe șanse să încerce aceste alimente decât cei care nu sunt.

În ceea ce privește regiune, consumatorii din Asia-Pacific sunt mult mai deschiși față de aceste alimente decât europenii.

Cu toate acestea, consumatorii care sunt deschiși pentru adoptarea acestor alimente sunt încă în minoritate. În timp ce vegetarienii și veganii sunt mai deschiși la carnea cultivată și la carnea derivată din fermentație de precizie decât alți consumatori, chiar și din această cohortă mai puțin de 50% au spus că le-ar consuma.

În general, aproximativ 26% dintre cei chestionați au spus că sunt deschiși să mănânce carne produsă în acest fel, comparativ cu 30% care nu ar mânca nimic produs în acest fel.

De ce sunt motivați consumatorii când vine vorba de alegerile alimentare?

Atunci când consumatorii decid dacă să adopte o alternativă la carne, aceasta se reduce adesea la patru factori: sănătate, durabilitate, bunăstare a animalelor și gust.

Potrivit Bosma de la EIT, bunăstarea animalelor este cea mai relevantă dintre acestea. În general, consumatorii consideră că carnea produsă prin biotehnologie este mai bună pentru bunăstarea animalelor decât produsele de origine animală. Consumatorii le pasă mai mult de suferința animalelor decât de moartea animalelor, a sugerat el, și își vor schimba obiceiurile pentru a reduce această suferință.

Potrivit organizației The Good Food Institute, vânzările de produse pe bază de plante în Europa au crescut semnificativ în unele zone ale Europei. Între 2022 și 2023, acestea au crescut cu 5,5% în datele preluate din șase țări europene – Germania, Italia, Franța, Spania, Marea Britanie și Țările de Jos – în ciuda rapoartelor privind o scădere a averilor industriei.

În Spania, Franța și Germania, vânzările au crescut, în timp ce au rămas stabile în Italia. Cu toate acestea, vânzările au scăzut în Marea Britanie și Țările de Jos. Valoarea totală a vânzărilor de carne pe bază de plante a crescut cu 3,9%, până la 2 miliarde EUR, deși volumul vânzărilor măsurat în greutate a scăzut cu 3,2%.

Cu toate acestea, când vine vorba de durabilitate, mulți consumatori nu au probleme cu produsele de origine animală. Pentru că mâncarea a fost întotdeauna făcută astfel, a sugerat Bosma, unii consumatori nu cred că este nesustenabilă.

Dar sănătatea?

Când vine vorba de sănătate, în timp ce unii consumatori consideră că carnea roșie este nesănătoasă, iar unii sunt îngrijorați de rezistența la antimicrobiene (AMR) la animale, consumatorii în general nu consideră că produsele de origine animală sunt deosebit de nesănătoase. În schimb, ei sunt sceptici cu privire la potențialul de sănătate al cărnii produse în biotehnologie, posibil din cauza suspiciunii de alimente ultraprocesate.

În cele din urmă, consumatorii sunt, de asemenea, sceptici cu privire la potențialul ca alimentele produse prin biotehnologie să aibă un gust bun. Percepția primordială a unei astfel de tehnologii este că în prezent se potrivește mai bine cărnurilor de calitate scăzută, cum ar fi nuggets de pui, decât carnea de înaltă calitate, cum ar fi friptura. Carnea de origine animală, pe scurt, are avantajul biotehnologiei atunci când vine vorba de gust.

„[Carnea produsă în biotehnologie] a fost prezentată ca o soluție de înaltă tehnologie – ceea ce este”, a declarat Bosma pentru FoodNavigator după panel. „Dar asta îl înstrăinează de consumatorul comun. Ei nu își pot imagina cu adevărat că ceva care trăiește într-o cutie Petri ar putea deveni similar cu o friptură.”

„Consumatorii nu își pot imagina cu adevărat că ceva care trăiește într-o cutie Petri ar putea deveni similar cu o friptură.”

Carnea pe bază de plante - care este deja disponibilă pe scară largă pe piață - este deja văzută negativ de unii consumatori. Acest lucru poate să fi influențat și modul în care consumatorii văd noile forme de alternative la carne.

„Aceasta este o tehnologie complet diferită, este un produs complet diferit, dar consumatorii văd acest lucru în aceeași zonă – încercând să creeze ceva care să semene cu carnea. Nu au mari speranțe.”

Ce ar trebui să facă industria pentru a atrage consumatorii?

Problemele cu care se confruntă industria proteinelor alternative nu sunt doar tehnice, a sugerat Bosma, ci și bazate pe comunicare. Trebuie să se conecteze cu consumatorii.

Pentru a face acest lucru, a sugerat el, industria proteinelor alternative ar trebui să se sprijine din greu în bunăstarea animalelor. Arătarea consumatorilor animale fericite va prezenta o legătură clară între reducerea suferinței animalelor, care consumatorilor le pasă și carnea produsă de biotehnologie. Pentru a aduce în continuare acest mesaj acasă, el a sugerat numirea cărnii produse în biotehnologie „carne curată” și a cărnii convenționale „carne de sacrificare”.

Carnea produsă în biotehnologie ar trebui, de asemenea, să evite să devină premium până când se poate dovedi a fi gustoasă, deoarece consumatorii sunt în prezent sceptici cu privire la potențialul gustativ al acesteia.

Pentru a ne conecta la consumatori, ne-a spus Bosma, tehnologia trebuie de asemenea prezentată ca familiară. De exemplu, fermentația de precizie este pur și simplu o nouă versiune a unui proces - fermentația - care a făcut parte din prepararea alimentelor de mii de ani.

„Este important să găsim narațiuni pe care consumatorii le înțeleg și să le găsească atrăgătoare în loc să fie înfricoșătoare”, ne-a spus el. (Foto: Freepik) 

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2