182
Toate semnele acestui început de an arată că 2019 va fi un an bulversat și bulversant pentru piața mondială a laptelui. Cum, trăim într-o lume deja globalizată și care se globalizează tot mai intens pe zi ce trece, tot ce se întâmplă în lume are impact și pe piața românească. Același lucru reiese și din Raportul ”A look at the key variables that will impact dairy trade in 2019”, întocmit de Matt McKnight-Chief Operating Officer al U.S. Dairy Export Council, pe care vi-l prezentăm în această ediție. Să vedem, așadar, care sunt cele opt elemente de impact.1-Eliminarea tarifelor de retorsiune Un raport al Centrului de Studii pentru America de Nord, prevede că pierderile din exporturile de produse lactate provenind din tarifele de retorsiune chinezești și mexicane depășesc 800 milioane de dolari pe an, ceea ce a dus la pierderi de până la 2,8 miliarde de dolari pe an, din cauza vânzărilor diminuate și a scăderii prețurilor la lapte. Vom vedea eroziunea poziției SUA în China, pentru laptele praf degresat, zer și brânză și o creștere mai lentă a brânzei din SUA în Mexic. USDEC a descris clar pericolele pentru S.U.A., mai ales cele legate de tarifele de răzbunare privind oțelul și aluminiu, pe piața Mexicului. Cu toate acestea, tarifele de represalii ale Chinei, la rândul lor, sunt legate de diferențe economice mult mai largi dintre SUA și această țară, și, probabil, va dura mai mult timp pentru a rezolva aceste probleme. Liderii americani și chinezi au ajuns la un armistițiu temporar în decembrie, fiind de acord să amâne creșterile tarifare suplimentare care urmau să fie lansate în 1 ianuarie 2019. Cele două părți se întorc la masa de negocieri și au stabilit un termen limită pe 2 martie 2019, pentru a ajunge la o înțelegere și pentru a preveni creșterea esențială a conflictului comercial. 2-Impactul realinierii cererii și ofertei Ancorarea principală a extinderii producției de lapte în ultimii doi ani a rezultat un surplus de aprovizionare: creșterea agregată a producției de lapte din regiunile mari de aprovizionare din întreaga lume a depășit cererea mondială, exacerbată la 380.000 de tone de lapte praf degresat, în intervenția UE. În 2019, ancora de piață este gata să fie ridicată. Creșterea producției colective de lapte, de la cei mai mari patru furnizori mondiali de produse lactate (Australia, UE, Noua Zeelandă și Statele Unite), a scăzut semnificativ în a doua jumătate a anului 2018, ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile, a deficitului de furaje și a presiunii marjelor în creștere pentru majoritatea fermierilor. Ajutată de o cerere puternică la export, UE a executat o reducere ordonată și un minim distructiv al stocurilor de intervenție în 2018, vânzând mai mult de 277.000 de tone. Ne așteptăm ca restul de 100.000 de tone să părăsească intervenția obligatorie pentru sectorul hranei pentru animale, în primul trimestru al anului 2019. 3-Aprobarea și implementarea USMCA În timp ce USDEC a susținut o extindere mai aprofundată a pieței și o disciplină mai puternică, în domeniul laptelui din Canada, în acordul SUA-Mexic-Canada (USMCA), afacerea îndeplinește cele mai mari obiective în domeniul lactatelor din S.U.A. Acesta menține structura generală comercială a relației SUA-Mexic și a Acordului de liber-schimb nord-american de 24 de ani (NAFTA), încorporează noi angajamente de consolidare a perspectivelor de export ale produselor lactate din SUA în regiunea nord-americană, inclusiv eliminarea clasei 6 și 7 de stabilire a prețurilor la lapte și combaterea utilizării abuzive a indicațiilor geografice, pentru a restricționa comerțul cu brânzeturi din SUA. Dacă dispozițiile benefice ale USMCA favorizează creșterea exporturilor de produse lactate din SUA, în 2019, se datorează în parte aprobării și punerii în aplicare a acordului. Însă:
4-Progresele înregistrate de alte negocieri și noile oferte Pentru ca furnizorii de lapte din S.U.A. să rămână competitivi, este esențial ca Statele Unite să accelereze eforturile de a-și continua negocierile bilaterale pe piețele cu potențial ridicat, cum ar fi Japonia, Marea Britanie, Vietnam și alți importatori. Administrația Trump și-a anunțat intenția de a începe negocierile cu Japonia, Marea Britanie și UE în 2019, deși oficialii UE și SUA nu au convenit încă rolul agriculturii în discuțiile UE, iar incertitudinea Brexit depășește perspectiva discuțiilor cu Marea Britanie, la care se adaugă dorința de a stabili un model de acord comercial cu națiuni din Africa. Succesul SUA în ceea ce privește noile tranzacții comerciale este atât de important, deoarece concurenții noștri nu urmăresc doar noi oferte, ci pun în aplicare două tratate majore: Acordul comercial cuprinzător și progresist pentru Parteneriatul Trans-Pacific (CPTPP), care include Australia, Noua Zeelandă, Canada, Japonia, Mexic, Vietnam și alții, și noul acord comercial UE-Mexic să intre în vigoare în curând. Dar, una dintre marile întrebări pentru anul 2019 este cât de repede se vor schimba piețele, ca răspuns la tranzacțiile comerciale ale acestor concurenți? 5-Creșterea economică globală Cererea puternică determinată de o economie globală robustă a fost un motiv major, în spatele exporturilor înregistrate în acest an de produse lactate. Redresarea prețurilor la petrol, care a început să crească la sfârșitul anului 2017, a fost deosebit de utilă pentru relansarea cererii din partea națiunilor producătoare de petrol. Însă. pentru anul 2019, imaginea economică este din ce în ce mai tulbure. Prețurile la petrol au început să se prăbușeasca din nou în al patrulea trimestru din 2018. Grupuri cum ar fi FMI, Banca Mondială și Organizația Mondială a Comerțului, sună clopote de avertizare privind comerțul și creșterea economică. Indicatorii economici din țări diferite (China, Germania, Japonia) indică o încetinire. În același timp, Rabobank a avertizat că tensiunea geopolitică, sistemul meteorologic El Niño și răspândirea potențială a bolilor animalelor sugerează o creștere a prețurilor la alimente în întreaga lume, în 2019. În combinație cu o creștere economică mai lentă, acestea ar putea oferi unele valuri de cereri pentru produse lactate. 6-Consumul de lapte din China Importurile de produse lactate din China au crescut cu peste 7%, în volum, în primele 11 luni ale anului 2018, în comparație cu aceeași perioadă din anul precedent. China a achiziționat 2,6 milioane de tone metrice de lapte în această perioadă, cu aproape 180.000 de tone mai mult decât în primele 11 luni ale anului 2017, un ritm record. Cele mai importante categorii de produse au înregistrat câștiguri: importurile WMP au crescut cu 7%; SMP a crescut cu 10%; zerul a crescut cu 7%; untul a crescut cu 30%; și lactoza a crescut cu 35%. Doar brânza a scăzut cu 3%. China continuă să conducă comerțul internațional cu produse lactate, deși achizițiile din a doua jumătate au încetinit. O mare parte va depinde de sănătatea economică a Chinei din 2019, dar dacă importurile națiunii vor crește din nou cu 5-10 procente (după cum mulți se așteaptă să fie), piața va înclin din nou spre acea arie geografică. 7-Direcția cererii globale de brânză Furnizorii mondiali de brânzeturi, în special Noua Zeelandă, UE și Statele Unite, au căutat să crească exporturile prin investiții în noi capacități de producție de brânză. Nimeni nu se îndoiește că creșterea cererii este iminentă, dar cei care așteaptau acest lucru în 2018 se confruntă cu o anumită dezamăgire. Exporturile de brânzeturi ale primilor 20 de furnizori au scăzut cu 0,4%, în primele 10 luni ale anului, comparativ cu ianuarie-octombrie 2017. Exporturile din Noua Zeelandă au scăzut cu 7%, iar cele din UE au crescut cu doar 0,4%, în această perioadă. În 2019, în funcție de alți factori, cum ar fi dezvoltarea economică mondială, ne așteptăm ca cererea mondială de brânză să se redreseze. 8-Impactul Brexit Cu mai puțin de trei luni până la termenul limită Brexit, Marea Britanie și UE nu au finalizat termenii divorțului. Indiferent de forma Brexit-ului, cu acord sau fără, ceea ce se întâmplă va avea un efect de amploare asupra piețelor mondiale de produse lactate. Incertitudinea abundă, dar rezultatul final ar putea determina: