133
Lipsă de înțelegere pe scară largă a HACCP! Potrivit Raportului, în statele Uniunii Europene există un nivel rezonabil de punere în aplicare a HACCP. Însă, cadrele naționale de punere în aplicare variază, fapt care determină diferențe de interpretare dar și de punere în aplicare. ”Unele concepte de bază nu sunt întotdeauna înțelese și nici nu sunt aplicate într-un mod consecvent”. Din păcate, afirmă FVO, există o lipsă de înțelegere pe scară largă a prevederilor HACCP chiar în rândul oamenilor de afaceri din sectorul alimentar. FVO atrage atenția și asupra tehnologiilor utilizate: "În statele membre sunt utilizate utilaje și echipamente care nu permit stabilirea clară a punctelor critice, acestea fiind de multe ori ignorate”. În plus, "există o lipsă de înțelegere pe scară largă a modului în care se efectuează analiza riscurilor. În general, deși operatorii sunt bine echipați pentru a aborda riscurile microbiologice, analiza de risc chimic, fie lipsește, ca parametru de îndeplinit, fie este acoperită doar parțial, în condițiile în care apar noi pericole provenite din zonele emergente, în special în privința hranei animalelor”. Potrivit raportului FVO, operatorii din agroindustria Uniunii Europene ”trebuie sprijiniți pentru a înțelege corect prevederile HACCP, chiar și după implemendarea acestui sistem, pentru a avea în permanență posibilitatea de a efectua analize, măsurători și evaluări pot elimina pericolele sau, măcar, care pot reduce la un nivel acceptabil riscul de contaminare”. Cu toate acestea, FVO afirmă că Raportul "nu este o critică exaustivă a abordării HACCP, ci numai o critică a modului de punere în aplicare". ”HACCP este un sistem flexibil” "HACCP este un sistem flexibil. Prin urmare, nu este posibilă modificarea lui din perspectiva unor prescripții general valabile, pentru un aspect sau altul. În plus, față de diferențele de interpretare, există și diferențe de abordare a cadrului de punere în aplicare în fiecare stat membru, precum și al modului de efectuare a controalelor, chiar dacă Articolul 5 din Regulamentul CE nr 852/2004, privind igiena produselor alimentare, menține proceduri permanente, bazate pe principiile HACCP.” Amintim că un raport anterior, efectuat în anul 2009, atrăgea încă de atunci atenția asupra modului necorespunzător în care este implementat sistemul HACCP. Încă de atunci s-a căutat obținerea unei radiografii clare a eficienței acestui sistem iar concluziile din 2009, dar și cele de acum, au fost și sunt departe de a contura o imagine pozitivă. Cu toate acestea, identificându-se punctele sensibile, în viitor se vor urmări, atât îmbunătățirea sistemului, cât și eficentizarea codurilor de bune practici, prin abordarea justă a tuturor problemelor comune. Raportul FVO a fost întocmit în urma colaborării cu autorități și companii din 19 state membre, cele mai vizate fiind Irlanda, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Franța, Germania, Olanda, Slovenia și Marea Britanie. Un aport deosebit la evaluarea finală l-au adus Confederația Franceză a Măcelarilor, Confederația Panificației din Germania, EDA, precum și Asociația Food & Drink Europe. Finalmente, Comisia de lucru care a acționat sub tutela FVO a întocmit o foaie de parcurs care cuprinde acțiuni menite să elimine neajunsurile, pentru o mai bună implementare a procedurilor bazate pe HACCP. Documentul urmează a fi dat publicității. (Cf. ”HACCP importance recognised but implementation criticised”-FoodQuality News, iulie 2015)