447
În timp ce lumea continuă să caute soluții pentru combaterea efectelor negative ale războiului dintre Ucraina și Rusia, precum și a crizei generate de acesta, iar guvernele încearcă să reconstruiască economiile, companiile din întreaga lume se luptă să discearnă cum vor arăta operațiunile lor.
La fel ca majoritatea afacerilor din lume, producătorii de alimente se confruntă cu provocări fără precedent, atunci când vine vorba de asigurarea succesului operațiunilor lor și a siguranței lanțurilor de aprovizionare și a lucrătorilor.
Cu un accent și o presiune și mai mare asupra siguranței alimentelor, planificărea exactă a cererii și gestionarea corespunzătoare a lanțului de aprovizionare, îi determină pe producătorii de alimente să se confrunte cu noi politici și standarde, încercând totodată să rămână profitabili.
Fără capacitatea de a se adapta la schimbările economice actuale, este posibil ca producătorii de alimente să nu ajungă cu succes la cealaltă parte a pandemiei. Tocmai de aceea, specialiștii institutului Aptean au elaborat o strategie de adaptare a produciei de alimente într-o perioadă post-conflict, prezentată în raportul cu titlul ”Preparing Your Food Manufacturing Business”, pe care vi-l prezentăm mai jos.
Trei scenarii
Acest raport, care se constituie într-o adevărată ”Carte albă”, prezintă trei scenarii cu care se confruntă majoritatea producătorilor de alimente în mijlocul acestei pandemii și problemele operaționale care pot apărea, ca urmare a acestor scenarii. De asemenea, analizează modurile în care companiile alimentare pot lucra pentru a-și asigura transformarea digitală a afacerilor în viitor.
În cele din urmă, a examinat rolul pe care îl joacă software-ul în asigurarea succesului afacerii alimentare și modul în care soluțiile construite special pentru industria alimentară oferă instrumentele de care este nevoie, pentru ca firmele să se adapteze la schimbările din industrie și pentru a lua decizii operaționale strategice.
Discutând cu producători de alimente din întreaga lume, experții din industrie au evidențiat trei scenarii cu care se confruntă multe companii alimentare în acest moment de haos și incertitudine.
Deși, produsele pe care le fabricați și canalele în care livrați produsele dumneavoastră pot diferi de exemplele de mai jos, înțelegerea modului în care aceste scenarii se referă la afacere este esențială pentru asigurarea succesului unei companiei alimentare, atât în timpul acestei pandemii, cât și după. Dar, să vedem care sunt cele trei scenarii propuse de Aptean.
Scenariul nr. 1: O creștere a cererii
Încă nu este clar impactul pe care îl va avea pandemia de coronavirus asupra lanțurilor globale de aprovizionare în viitor, dar ceea ce este evident este întreruperea pe care a avut-o asupra operațiunilor de producție din întreaga lume, la începutul anului trecut. În timp ce unii producători de alimente se luptă cu o cerere redusă pentru produsele lor, alte industrii se confruntă cu o creștere fără precedent, rezultat al ceea ce experții denumesc ”cumpărarea de panică” a consumatorilor.
Acest scenariu îi obligă pe producătorii de alimente să privească intern și să evalueze critic procesele lor actuale, în ceea ce privește costurile și gestionarea costurilor. De exemplu, procesatorii de produse carne trebuie să-și poată controla și mai mult costurile, deoarece prețul pentru ceea ce vând pe piață continuă să scadă.
Scenariul nr. 2: O prăbușire viitoare a cererii
La fel ca procesatoarele de lactate, producătorii de alimente cu o durată lungă de valabilitate - cred că supa conservată sau legumele congelate - se confruntă, de asemenea, cu o creștere a cererii pe termen scurt ca urmare a cumpărării de panică legate de pandemie.
Un raport recent al Institutului European de Alimente Congelate (EFFI), a dezvăluit că 90% dintre europeni consumă acum mai multe mese acasă, comparativ cu datele colectate înainte de începerea pandemiei. Drept urmare, EFFI a constatat că 70% dintre consumatori cumpără mai multe alimente congelate decât în lunile care au precedat focarul.
Aceste cifre nu ar trebui să fie o surpriză. Potrivit sondajului EFFI, 86% dintre consumatorii din Uniunea Europeană au achiziționat alimente congelate în prima lună a pandemiei din motive care includ o perioadă mai lungă de valabilitate, în comparație cu alimentele proaspete. Dorința de a face provizii de teama lipsei de alimente și ideea că alimentele congelate sunt mai sigure decât alimentele proaspete în acest moment.
Dar, spre deosebire de procesatorii de lapte și producătorii de alimente cu o durată scurtă de valabilitate, care se confruntă cu o creștere actuală a cererii, companiile care produc produse congelate sau conservate vor experimenta probabil o scădere a cererii viitoare, deoarece consumatorii și-au umplut deja cămările cu aceste produse și nevoia pentru stocare diminuează.
De exemplu, producătorul multinațional de produse alimentare și băuturi, Nestle, a cunoscut cea mai bună creștere trimestrială din ultimii cinci ani, în mijlocul pandemiei. Vânzările sale de produse congelate și refrigerate au crescut în cifre mari. Dar, deși echipa de conducere a Nestlé își recunoaște trimestrul puternic, avertizează, de asemenea, să nu asume aceleași rezultate pentru trimestrele următoare.
Este esențial, așadar, ca producătorii de alimente care se confruntă cu acest scenariu să-și dea seama că nivelul actual al cererii este o anomalie și nu ar trebui folosit ca singurul indicator pentru prognozele viitoare. Cele mai importante companii producătoare de alimente înțeleg că întreruperile lanțurilor globale de aprovizionare (în acest caz, pandemia), îi obligă pe clienți să își schimbe drastic nevoile de achiziții și stocuri.
Ca rezultat, variabilitatea cererii crește inevitabil, pe măsură ce modelele de ordine se schimbă. Deși este extrem de dificil să se prevadă modul în care lanțurile de aprovizionare ale lumii vor fi afectate, pe măsură ce pandemia progresează, previziunile exacte sunt esențiale, pentru a contribui la diminuarea riscului, deservirea clienților și pregătirea pentru viața post-pandemică.
Scenariul nr. 3: O schimbare a canalelor
Închiderea mandatată de guverne, a canalelor de servicii alimentare și restaurante, a făcut ravagii asupra modului în care producătorii de alimente pot să își scoată produsele pe piață. Companiile alimentare care s-au bazat pe aceste canale, pentru distribuție, sunt acum obligate să pivoteze și să se adapteze la mediul în schimbare provocat de coronavirus.
Iată un exemplu: Cargill Protein, procesator și distribuitor de produse din carne de vită, curcan, pui și ouă, își împarte de obicei producția 50/50, între comerțul cu amănuntul și serviciile alimentare. Cu toate acestea, de când a lovit pandemia, cererea s-a schimbat dramatic, pentru a favoriza comerțul cu amănuntul până la 85/15.
Un alt exemplu este Sanderson Farms, al treilea cel mai mare producător de păsări din SUA, care intenționează să transforme două dintre fabricile sale, care se ocupă în principal de pui pentru restaurante, pentru a produce în schimb pentru magazinele alimentare.
Dar schimbarea operațiunilor, pentru a se adapta la aceste modificări de canal de desfacere nu vine fără complexități ulterioare. Un producător de ketchup pentru industria alimentară, de exemplu, ar putea ambala produsul în pungi de cinci kilograme și livra șase pungi pe cutie de două ori pe săptămână.
Pentru a schimba producția pentru industria de vânzare cu amănuntul, liniile de fabrică vor trebui transformate pentru a se adapta la ambalaje de dimensiuni cu amănuntul, etichetarea nutrițională și alergenă va trebui calculată, iar distribuția va trebui programată în consecință.
Producătorii de alimente care se confruntă cu acest scenariu trebuie să-și dea seama că, în timp ce restricțiile legate de pandemie se vor ridica, pentru cererea serviciilor alimentare și a restaurantelor va dura probabil ceva timp, pentru a reveni.
Pentru a asigura succesul, este important să rămânem flexibili și să avem capacitatea de a ne adapta la cererea pieței. În timp ce costurile pentru convertirea operațiunilor, pentru a se adapta la o schimbare a canalelor, pot părea imposibil de mari, optimizarea afacerii pe termen scurt, luând în considerare schimbările în comportamentul consumatorilor care pot rămâne post-pandemice, este esențială pentru ajustarea afacerii în consecință.
Salvați-vă afacerile
Indiferent de circumstanțele și dificultățile cu care se confruntă compania alimentară în mijlocul pandemiei de coronavirus, nu a fost niciodată mai importantă pregătirea afacerii pentru viitor. În timp ce majoritatea producătorilor de alimente se concentrează inevitabil pe susținerea afacerilor lor pe termen scurt și pe asigurarea sănătății și siguranței lucrătorilor și a consumatorilor lor, aceștia trebuie să fie preocupați și de punerea în aplicare a planurilor de continuitate a afacerii.
Mărimea și amploarea fără precedent a pandemiei actuale vor crea, fără îndoială, implicații de anvergură, pentru industria alimentară pe termen lung, ceea ce face chiar mai important să vă asigurați că aveți strategii și măsuri de protecție pentru viitor, care să vă protejeze afacerea și părțile interesate, post-pandemic.
Mai jos, am evidențiat cinci moduri în care o afacere alimentară își poate demonstra operațiunile în viitor și se poate transforma digital, pentru a se pregăti pentru succesul pe o piață post-pandemică.
1-Planificarea cererii
Abilitatea de a proiecta o cerere orientată spre viitor este esențială pentru succesul post-pandemic. Modelele consumatorilor, în ceea ce privește cumpărarea și stocarea de panică, au făcut din ce în ce mai dificil pentru producători să stabilească dacă oamenii consumă efectiv mai mult sau își stochează alimentele în cămară, pentru a se pregăti pentru viitor.
Pentru a planifica cu precizie cererea viitoare, după pandemie, producătorii de alimente trebuie să fie mai sofisticați în metodele lor de prognoză, decât în trecut. Utilizarea instrumentelor de analiză avansate, cum ar fi date de la punctul de vânzare sau sisteme de business intelligence, pentru a colecta date istorice și a izola informații importante din rapoarte, recenzii, valori și sondaje, oferă producătorilor capacitatea de a transforma rezultatele într-o perspectivă de planificare a cererii.
2-Flexibilitate operațională
Se știe cât de multe dintre companiile de producție de top din lume au fost nevoite să-și îndrepte operațiunile de la canalele de servicii de alimentație și restaurant, spre retail. Pentru a realiza această schimbare rapid și precis, aceste companii trebuie să se bazeze pe instrumente și sisteme complexe, pentru a asigura succesul.
De exemplu, un procesator de păsări depindea de industrie, pentru 70% din cererea sa. Pe măsură ce cererea a scăzut, acest procesor a avut capacitatea de a schimba canalele de furnizare către punctele de vânzare cu amănuntul și, ca urmare, a înregistrat o creștere substanțială a profitului.
Dar, prin utilizarea instrumentelor și sistemelor digitale construite pentru industria alimentară, producătorii de alimente au capacitatea de a se adapta rapid, atât la schimbările așteptate, cât și la cele neașteptate.
Funcționalitatea unei soluții specifice industriei creează flexibilitatea pentru a permite producătorilor să schimbe și să producă un produs nou, adaptând operațiunile în consecință. Aceasta include abilitatea de a utiliza mai multe mașini, pentru a efectua operațiuni similare, în timp ce se adaptează la schimbările pe scară largă în volum sau capacitate.
3-Sănătatea forței de muncă
Deși asigurarea siguranței forței de muncă este întotdeauna importantă, pandemia de coronavirus a împins sănătatea angajaților pe primul plan al majorității operațiunilor de producție. În multe facilități alimentare, angajații lucrează umăr la umăr și împărtășesc multe dintre aceleași resurse, cum ar fi băile sau echipamentele de bucătărie, în timpul unei schimbări date. În consecință, strategiile de distanțare fizică, măsurile îmbunătățite de salubrizare și programele de producție la fața locului au trebuit să fie puse în aplicare și rearanjate, pentru a reflecta orientările guvernamentale și recomandările pentru prevenirea virusului.
Dar experții se întreabă acum dacă aceste măsuri sunt suficiente, pentru a menține angajații în siguranță. Pentru a vă asigura că afacerea are o forță de muncă suficient de sănătoasă, pentru a ține pasul cu producția post-pandemică, este esențial ca firma să privească spre alte metode de siguranță a lucrătorilor și de control al virusului.
O soluție software, cum ar fi un sistem de execuție de fabricație (MES), de exemplu, are capacitatea de a urmări factorii de sănătate ai angajaților, cum ar fi verificările de temperatură și de a se asigura că lucrătorii sosesc sănătoși la unitățile de producție.
Configurând un MES, pentru a declanșa alerte cu privire la momentul în care ar trebui efectuate verificările de temperatură și apoi, avertizând utilizatorul corespunzător atunci când un lucrător testează febra peste 37 de grade C, veți avea informațiile critice necesare pentru a vă menține echipa în siguranță.
4-Siguranța alimentelor
Asigurarea siguranței produsului este întotdeauna esențială pentru succesul și bunăstarea afacerii. Dar cum va arăta siguranța alimentară pe o piață post-pandemică?
Deoarece standardele de siguranță și trasabilitate continuă să se schimbe și să fie testate în aceste perioade de criză, este imperativ ca afacerea să aibă previziunea de a implementa tehnologia necesară, pentru a se conforma reglementărilor și pentru a menține atât consumatorii, cât și forța de muncă, în siguranță.
Să vedem, de exemplu, o soluție de planificare a resurselor întreprinderii (ERP). Nu numai că un ERP construit pentru industria alimentară are capacitatea de a urmări ingredientele bidirecțional, prin lanțul de aprovizionare -un element critic în urmărirea eficientă a produsului prin lanțul global de aprovizionare, în mijlocul unei pandemii- dar are și capacitatea de a urmări producția, prin angajat.
Dacă un lucrător dintr-una din facilități a lucrat timp de patru zile și nu a venit în ziua a cincea sau a venit cu tuse, ERP-ul vă oferă vizibilitate asupra produsului, mașinilor și angajaților cu care a intrat în contact într-un anumit timp perioadă. Această perspectivă vă permite să retrageți produsul potențial afectat, să igienați corect echipamentele asociate și să anunțați angajații corespunzători care au lucrat alături de ea.
5-Gata pentru cloud
Întrucât, din ce în ce mai multă forță de muncă din lume lucrează de acasă, într-un efort de a opri răspândirea coronavirusului, este imperativ ca afacerea să ofere acces la distanță, angajaților firmei. În timp ce multe organizații dispun deja de tehnologia care le permite lucrătorilor să lucreze cu succes de la distanță, dintr-o soluție bazată pe cloud, pentru alții, răspunsul la coronavirus a accelerat nevoia de a explora ideea unui loc de muncă virtual.
Chiar dacă firma a acceptat deja o forță de muncă la distanță, pandemia actuală pune probabil o presiune și mai mare asupra organizației, pentru a deveni complet pregătită pentru cloud.
Tehnologia bazată pe cloud oferă angajaților posibilitatea de a accesa toate aceleași date și informații de pe aceleași dispozitive și soluții. Asigură colaborarea și comunicarea între angajați și încurajează schimbul de fișiere și informații digitale.
De asemenea, îmbunătățește protecția datelor în timpul întreruperilor neașteptate, cum ar fi o pandemie, păstrând informațiile critice ale companiei protejate într-o locație sigură. Capacitatea de a vă accesa din nou datele de oriunde, în orice moment, vă permite să vă desfășurați activitatea ca de obicei și să reduceți timpul de nefuncționare și pierderea productivității.