Retailerii europeni de produse alimentare se confruntă cu un viitor sumbru: marjele lor sunt sub presiune din cauza creșterii costurilor, a schimbării comportamentului de cumpărare și a concurenței în creștere, inclusiv online. Mai mult, urmează o bătălie pentru talent. Ce pot face ei acum pentru a evita pieirea? Iată ce opinează specialiștii citați de RetailDetail în urma unui sondaj.
Imagine generală: Vânzările scad
Chiar și înainte de invazia rusă a Ucrainei, lanțurile de supermarketuri se așteptau deja la o înrăutățire a perspectivelor în 2022: se așteaptă că vânzările vor scădea în continuare pe măsură ce pandemia se atenuează și industria de catering se redeschide.
Presiunea asupra prețurilor va crește, concurența va deveni mai acerbă și piața online se va maturiza. Adăugați la asta inflația, creșterea costurilor cu forța de muncă, problemele de aprovizionare și lipsa de muncitori. Aceasta seamănă foarte mult cu o furtună perfectă.
Războiul din Ucraina nu va face decât să agraveze aceste provocări și, probabil, să crească sensibilitatea la prețurile de consum, susțin McKinsey și EuroCommerce într-un nou raport, după ce au intervievat șaizeci de directori executivi ai comercianților cu amănuntul europeni de produse alimentare și au realizat un sondaj asupra a peste 12.000 de consumatori din nouă țări.
Cercetătorii văd că apar cinci tendințe majore. Cu toate acestea, moneda are două fețe: amenințările conțin, din fericire, și oportunități.
1. Inflația pune marjele sub presiune
Comercianții cu amănuntul se așteaptă la o scădere a marjelor ca urmare a inflației, dar aceasta din urmă pune, de asemenea, puterea de cumpărare a consumatorilor sub o presiune puternică – ceea ce înseamnă că comercianții cu amănuntul de alimente nu sunt în măsură să implementeze creșterile mari de preț de care doresc/au nevoie. Familiile caută alternative mai ieftine (etichete private) și promoții. Reducerii sunt cei mai bine plasați pentru a satisface această cerere.
2. Piața se polarizează
Cu toate acestea, prețul nu este totul: comercianții cu amănuntul văd o cerere puternic polarizată. Consumatorii cu venituri mai mari continuă să cumpere produse sănătoase, durabile și de înaltă calitate. Pe de altă parte, gospodăriile cu venituri mai mici cumpără mai puțin sau retrogradează la produse mai ieftine. A face față acestei dihotomii va fi o provocare grea.
3. Creșterea online încetinește
Creșterea online ar putea lua o pauză în acest an, sugerează studiul. Pe piețele cu o ofertă online mai puțin dezvoltată, consumatorii își pot reduce chiar și cheltuielile online. Pe piețele mai mature, consumatorii își vor crește în continuare achizițiile online, dar într-un ritm mai lent. Cu toate acestea, cumpărăturile online ar putea crește până la o pondere de 20 % până în 2030, cu diferențe mari între țări.
Oferta online se va diferenția și mai mult în funcție de grupuri țintă specifice: gândiți-vă la livrări flash sau magazine online specifice pentru produse organice. Prin urmare, consumatorii își vor distribui achizițiile online pe mai mulți jucători.
4. Se caută noi venituri
Retailerii care își văd activitatea de bază sub presiune vor trebui să caute noi surse de venit. Analizele avansate și inteligența artificială le permit comercianților să ia decizii mai bune cu privire la ofertele de produse, prețurile și promoțiile.
În acest fel, pot crește cifra de afaceri și profitabilitatea. De asemenea, pot accesa noi fluxuri de venituri: soluții de sănătate sau vânzarea de spațiu publicitar bazat pe datele cardului de fidelitate.
5. Talentul, ca un blocaj
Mai mult de o treime dintre directorii generali intervievați consideră atragerea de talente ca fiind una dintre cele mai mari provocări ale lor: câștigarea în peisajul competitiv al viitorului poate fi obținută doar cu cei mai buni angajați.
Există o cerere puternică pentru noi competențe și profiluri – gândiți-vă la digitizare și la transformarea durabilității. Aceasta necesită o politică de resurse umane adaptată, axată pe reținere și pe formare și educație.