143
Potrivit unui anunț oficial, Comisia Europeană a publicat o serie de îndrumări pentru a ajuta autoritățile statelor membre să rezolve problema alimentelor cu dublu standard de calitate. Însă, specialiștii de la Food Qality News atrag atenția că autoritățile comunitare nu au creat nicio regulă nouă pentru a elimina problema calității duale, ci oferă doar orientări pentru a ajuta autoritățile consumatorilor și siguranței alimentare să stabilească dacă a avut loc o încălcare a legislației UE în vigoare și, dacă este posibil, să pună în aplicare legea. În plus, față de notele de orientare, Comisia a acordat un milion de euro Centrului Comun de Cercetare (JRC), pentru a dezvolta o metodologie care va îmbunătăți testele comparative pentru produsele alimentare. Acest lucru va permite țărilor să discute problema pe o bază științifică solidă și comună, care este aceeași pentru toți. O altă opțiune, a informat Comisia, este un Cod de Conduită pentru producători, cod care va stabili standardele care trebuie respectate, pentru a preveni problemele duale de calitate, deși FoodDrinkEurope (FDE), lobby-ul care reprezintă interesele producătorilor europeni de alimente și băuturi nu s-a angajat să creeze un cod ca atare, fiidn doar de acord să se angajeze într-un dialog cu mai mulți actori, care este, ”fiind esențial pentru toți să evalueze situația și să înțeleagă ceea ce este clar așteptat de la noi", după cum a declarat purtătorul de cuvânt al FDE, Florence Ranson. Orientarea vine pe discursul președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, privind statul Uniunii, la începutul acestei luni, în care a promis o acțiune concretă: ”Nu voi accepta ca în unele părți ale Europei să fie vândute produse de calitate inferioară, decât în alte țări, în ciuda faptului că ambalajele și branding-ul sunt identice”, a spus Juncker. ”Trebuie să dăm acum autorităților naționale puteri mai mari pentru a elimina orice practici ilegale, ori de câte ori există”. Însă, industria a apărat ideea rețetelor pe regiuni, invocând o serie de motive, de la obiceiul de consum și preferințe regionale, la utilizarea materiilor prime provenite din surse locale. Acum, Comisia recomandă autorităților naționale să utilizeze trei părți din legislația UE pentru a aborda problema calității duale: regulamentul general privind legislația alimentară, informațiile referitoare la produsele alimentare și reglementările de etichetare. Dar, iată ce prevăd Regulamentul privind consumatorii și Directiva privind practicile comerciale neloiale: ”Comisia observă că producătorilor le este permisă în mod legal să varieze ingredientele unui produs de marcă pentru diferite țări, atât timp cât ingredientele sunt indicate clar pe etichetă.Cu toate acestea, un produs ar încălca Directiva UE privind practicile comerciale neloiale (2005/29 / CE), de exemplu, dacă autoritatea poate demonstra trei factori.În primul rând, dacă consumatorii au ”așteptări legitime specifice” de la un produs, în comparație cu un ”produs de referință” și acest lucru se abate semnificativ de la aceste așteptări.În al doilea rând, dacă producătorul nu furnizează informații suficiente, ceea ce înseamnă că nici consumatorii nu înțeleg că există o diferență față de așteptările lor.În al treilea rând, dacă această lipsă de informație ar putea determina consumatorii la cumpărarea unui produs, nu ar fi cumpărat altul. Expertul în legislația alimentară și directorul general al Hylobates Consulting, Luca Bucchini, a declarat că ”Îndrumarea este un pas în direcția cea bună, iar Comisia ar trebui să fie lăudată pentru că este proactivă în abordarea acestei probleme dificile. Foarte important, orientarea oferă, de asemenea, un cadru pentru autoritățile de aplicare a legii. O mare parte a problemei provine din faptul că autoritățile naționale au fost incapabile să creeze cazuri juridice care să arate că unii consumatori au fost induși în eroare. De aceea, o autoritate a UE cu puteri de executive, cum ar fi în cazul legii antitrust, ar ajuta ma mult”, a spus el. ”Cheia este dacă un consumator cumpără produsul X pentru că el crede că are aceeași formulă peste tot în UE. Când este avertizat că nu este aceeași, atunci factorul înșelător ar trebui să dispară. Orientările arată în mod corect că nu este necesară nicio altă legislație. Se concentrează, de asemenea, atenția asupra aspectului cheie: dacă un consumatoruar fi fost informat cu privire la diferențe, ar fi cumpărat produsul? Un consumator maghiar va cumpăra o gustare renumită la nivel internațional, dacă ar purta o etichetă "cu mențiunea ”adaptată gustului maghiar”?” Bucchini sfătuiește companiile din domeniul alimentar să ia act de acest document și să acționeze ca atare: ”Dacă aceștia utilizează exact aceeași formulă în întreaga UE, ar putea exista o oportunitate de piață. În al doilea rând, aceștia ar trebui să efectueze o autoevaluare onestă și să ia în considerare unele modificări ale etichetelor”. Dar Bucchini a avertizat: ”Având etichete multilingve care sugerează că același produs este vândut de-a lungul piețelor, un produs poate fi comercializat doar într-un stat mebru, dar în acest caz, produsul e suspect. Mai mult, o piață pentru vânzări paralele ar putea să se deschidă pentru operatorii din industria alimentară, putând să apară, de exemplu, întreprinzători care adaugă o versiune de rețetă germană, produselor est-europene”, a sugerat Bucchini. În octombrie, Comisia va participa la un Summit ministerial de consum la nivel înalt privind alimentele de calitate dublă, în Bratislava. De asemenea, organizează ateliere de lucru cu autoritățile de protecție a consumatorilor și de siguranță alimentară în noiembrie.