Stiri

174

Percepția românilor asupra prețurilor alimentelor eco-bio

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Piața de produse ecologice este în creștere rapidă în întreaga lume. Același lucru se poate spune despre piața românească, în special în ultimul deceniu. În acest context, trebuie luate în considerare și costurile pe care consumatorul trebuie să le suporte, în cazul produselor ecologice certificate. Așadar, care este percepția consumatorului român asupra prețurilor alimentelor ecologice? Un foarte interesant răspuns l-a oferit domnul Alexandru Bogza-Profesor Universitar al Facultății de Marketing al Academiei de Științe Economice-București, în studiul ”The Perception of  Romanian Consumer upon Organic Products Prices”, care a făcut obiectul unei comunicări susținută cu ocazia Conferinței Internaționale Economice IECS.Costuri mari de producție   Cea mai importantă concluzie a cercetării privind prețurile, este că marea peste 75% % dintre producători spun că au costuri de producție mai mari decât operatorii din agricultura convențională. Acest aspect pare a fi cel mai important, în domeniul obținerii de produse de origine animală, în care costurile de furnizare a furajelor ecologice certificate și indisponibilitatea pe piața românească a unor ingrediente, contribuie foarte mult la creșterea prețului final al produselor.   Productivitatea scăzută este, de asemenea, raportată de majoritatea respondenților (aproape 70%), iar dificultățile de evaluare a producției, generatoare de pierderi, au fost menționate de 50% dintre respondenți. Dar această problemă nu a fost raportată de producătorii angro, ci de cei care încearcă să vândă direct comercianților cu amănuntul. Principala cauză pare a fi dimensiunea redusă a operatorilor și cantitatea mică de produse destinate pieței, ceea ce face dificil de stabilit relații cu principalii comercianți cu amănuntul. Pe de altă parte, și operatorii de dimensiuni medii spun că au astfel de probleme, citând drept cauze sezonalitatea cererii și condițiile dure impuse de supermarket-uri.   În plus, printre factorii care au determinat creșterea prețurilor pentru produsele ecologice, au fost menționate și costurile fixe din industria zootehnică, mult mai mari din cauza reglementărilor legale privind bunăstarea animalelor. De asemenea, se specifică și costurile ridicate în distribuirea unor cantități mici de produse pe o piață geografică vastă, valabilitatea redusă a produselor sau costurile cu certificarea fermelor ecologice. Iar, unii dintre producătorii primari afirmă că relația dintre producător și comerciant  este adesea dificilă. Pe de altă parte, comercianții tind să nu efectueze reduceri pentru alimentele eco, la raft, ca în cazul reducerilor oferite celorlalți producători, în anumite perioade (peste 30%), preferând astfel creșterea marjei de profit.   Dar, ce cred românii?Înainte de a analiza în detaliu opiniile consumatorilor cu privire la prețurile produselor ecologice, trebuie spus că acestea sunt în general mai scumpe decât cele convenționale și că o parte din diferența de preț este cauzată de factori obiectivi, legați de procesul de producție. Cu toate acestea, mulți respondenți au spus că au cumpărat cel puțin o dată produse ecologice, mai precis, cca 63% din populația urbană totală a României. Dar, este imposibil să spunem ce gândesc respondenții, atunci când evaluează situația prețurilor produselor ecologice.   Cu toate acestea, 63,5% dintre ei consideră că prețurile produselor ecologice sunt în general mari sau foarte mari, în timp ce aproape o treime le consideră acceptabile. Cei care cred că prețurile sunt scăzute sau foarte scăzute sunt sub 2%. Există unele diferențe, între respondenții care cumpără produse ecologice și cei care au nu a cumpărat încă astfel de produse, în ceea ce privește percepția prețurilor.   Cei care nu au cumpărat produse ecologice tind să perceapă prețurile ca fiind mai mari, decât cei care cumpără. Aproximativ 35% dintre cei care nu cumpără produse ecologice consideră că acestea sunt foarte scumpe, comparativ cu aproximativ 25% dintre cumpărători. În același timp, doar 18% dintre clienții non-cumpărători consideră prețurile produselor ecologice ca acceptabile, comparativ cu 37%, dintre cei care le cumpără.   Având în vedere că prețul a fost numit printre principalele motive pentru care nu cumpără produse ecologice, această diferență de percepție este ușor de explicat. Prețurile sunt în mare parte considerate foarte ridicate de către vârstnici, în timp ce tinerii și cei de vârstă mijlocie declară că sunt acceptabile. Acest lucru poate fi explicat prin veniturile scăzute ale populației în vârstă, dar și prin percepția și interesul superior pe care tinerii consumatori îl au față de sectorul ecologic.   +20 %, marjă de acceptabilitate a prețului   Luând în considerare faptul că aproape două treimi dintre respondenți consideră că prețurile la produsele ecologice sunt ridicate sau foarte înalte, majoritatea covârșitoare a respondenților (84 %), au declarat că ar accepta să dea cu până la 20% mai mult, pentru un an produs organic. Rezultatul este foarte similar cu ceea ce au obținut alți autori, care au studiat produsele ecologice din România, în ultimii ani (Dinu, 2014; Atănăsoaie, 2014).   Acest răspuns poate fi analizat din două unghiuri diferite. Primul, este acela că respondenții sunt conștienți că produsele ecologice presupun costuri de producție mai mari decât cele obișnuite, dar oferă o calitate mai bună, fiind dispuși să plătească suplimentar. Numai 11,5% dintre cei chestionați consideră că produsele ecologice nu ar trebui să fie mai scumpe decât cele convenționale sau că nu sunt dispuși să plătească suplimentar pentru aceastea.   Din alt unghi analizând, respondenții tind să se raporteze automat la posibilitățile lor, la veniturile proprii. Faptul că marea majoritate ar fi dispusă să plătească mai mult, dar nu mai mult de 20%, poate indica ideea că respondenții sunt conștienți de valoarea produselor ecologice, dar au venituri limitate sau modeste, care nu le permit să plătească o mulțime de bani în plus pentru calitate. Există, de asemenea, un grup semnificativ de respondenți care ar fi dispuși să plătească până la 50% mai mult (16,2%), dar foarte puțini respondenți care ar plăti mai mult de 50%. Respondenții care se consideră bine informați despre ce înseamnă produsele ecologice sunt mai dispuși să plătească în plus. De asemenea, nivelul de educație influențează disponibilitatea consumatorilor de a plăti mai mult pentru produsele ecologice, dar într-o măsură mai mică.   Mulți români nu cred că alimentele eco sunt chiar eco!Pentru a clarifica modul în care prețul produselor ecologice influențează comportamentul de cumpărare, este necesar să facem o distincție între categoria respondenților care au cumpărat produse ecologice și cei care nu au cumpărat. În cazul non-cumpărătorilor, este relevant să se identifice măsura în care prețul produselor reprezintă un motiv pentru care nu au cumpărat încă.   Rezultatele obținute în ceea ce privește categoriile de non-cumpărători sunt interesante, prin faptul că prețul ridicat al produselor este unul din principalele motive pentru care nu a fost achiziționat alimentul, dar nu este cel mai important. Întrebați: ”Care sunt principalele motive pentru care nu ați cumpărat încă produse ecologice?”, în majoritatea cazurilor, respondenții au avut un singur motiv (deși ar fi putut oferi mai multe), probabil, cel mai important dintre el, facilitând astfel analiza datelor. Se poate observa că prețul ridicat este menționat printre principalele motive pentru care nu se achiziționează produse ecologice. Dar cel mai frecvent motiv pentru care nu se cumpără alimente eco-bio este este producția proprie, o caracteristică a pieței românești care influențează în mod semnificativ și populația urbană.   De asemenea, lipsa de încredere pare a fi un motiv întâlnit frecvent pentru a nu cumpăra, chiar mai mult decât prețuri ridicate, dar aceste două criterii ar putea fi într-un fel corelate. Lipsa de încredere în produsele ecologice nu se referă la termenul de produs ecologic, ci la faptul că respondenții nu au încredere că produsele ecologice îndeplinesc cu strictețe regulile. Și, pentru a plăti un preț mai mare, consumatorul are nevoie încrederea și garanția că produsul achiziționat are într-adevăr o calitate mai bună decât produsele convenționale și că produsele ecologice respectă standardele minime impuse de lege. Ceea ce se poate spune cu precizie, este faptul că, pentru 25 % dintre cei care nu cumpără produse ecologice, prețul ridicat este una dintre principalele probleme.   Dacă factorul de creștere al încrederii este pe primul loc, în determinarea non-cumpărătorilor de a cumpăra alimente eco-bio (37 %), scăderea prețurilor se situează pe locul al doilea în numărul de mențiuni, acesta fiind, evident, unul dintre principalii factori care ar putea influența achiziționarea de produse ecologice în rândul non-consumatorilor. În acest context am putea aminti și 4% din respondenții care menționează creșterea veniturilor și pentru care, în mod implicit, prețul actual al produselor ecologice pare prohibitiv.   Dacă ar fi mai ieftine, doamnele ar cumpăra mai multe alimente eco   Pentru cumpărătorii de produse ecologice, prețul pare să aibă o influență puternică asupra frecvenței de cumpărare și, probabil, volumul de produse ecologice achiziționate. Având în vedere că mai mult de 50 % dintre cumpărători spun că au cumpat alimente organice ocazional, și doar 9%, de câteva ori pe săptămână, s-a dorit să se afle ce ar determina respondenții să cumpere mai des astfel de produse.   Scăderea prețurilor este cel mai important factor care ar determina o creștere mai mare a consumului de produse ecologice (33 %). O valoare semnificativă afirmă că o creștere procentuală a veniturilor i-ar determina să cumpere mai mult.   Pentru femei (35 %), prețurile mai mici par a fi mai importante decât pentru bărbați (25 %). De asemenea, respondenții tineri, respectiv cei de vârstă medie, au menționat prețurile mai mici, cu o cotă mai mare decât cea înregistrată de persoanele în vârstă. Se poate observa că, atât pentru cumpărători, cât și pentru cei care nu au cumpărat produse ecologice, motivele pentru limitarea achiziției sunt foarte asemănătoare. De asemenea, prețul pare să conteze într-o măsură mai mare pentru cei care deja cumpără astfel de produse.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2