Ca în fiecare an, Rabobank își publică studiul despre cele mai mari 20 de companii lactate din lume. Azi, 13 iulie, a fost publicat Global Dairy Top 20, un clasament care anunță regresul grupului Lactalis, de pe locul 2, anul trecut, pe 3, anul acesta, și revenirea celor de la Danone pe locul 2. Totodată, clasamentul pe care vi-l prezentăm mai jos, evidențiază consolitarea poziției de lider al celor de la Nestle, precum și stagnarea afacerilor companiilor chinezești. Pe de altă parte, trebuie remarcat că în 2017, nu există ”new entry”, dar Rabobank menționează că Danone și-a vândut filiala Stonyfield, din SUA, către Lactalis, pentru a îndeplini cerințele achiziționării WhiteWave. Chinezii stagnează Datele Rabobank utilizate pentru calculele sale au fost bazate pe informațiile financiare de la finalul anului 2016, precum și pe tranzacțiile, fuziunile și achizițiile încheiate între 1 ianuarie și 30 iunie 2017, ceea ce înseamnă că achizițiile Lactalis, de la Omira și Stonyfield, nu au fost factori de influenta. Dairy Farmers of America este pe locul al patrulea, cu o cifră de afaceri de 13,5 miliarde de dolari. Cooperativa olandeză FrieslandCampina și Fonterra, din Noua Zeelandă, ocupă al patrulea și, respectiv, al cincilea loc. Rabobank atribuie acest lucru, în parte, achiziționării de către FrieslandCampina a unei participații de 51% din Engro Foods, Pakistan. Cel mai mare salt l-a făcut Meiji-Japonia, care a avansat trei locuri, la cel de-al 14-lea, iar cel mai mare declin, de patru locuri, de la 15 la 19, l-a suportat compania germană Müller. Raportul a menționat că, deși există două companii chineze în primele 20 de țări, creșterea lor a fost 0%, față de anul precedent, comparativ cu 3%, în 2015, și cu 14%, în 2014. Sectorul se redresează Rabobank subliniază că sectorul lactatelor a început să se redreseze, după doi ani de recesiune semnificativă, afirmând că prețurile încep să crească din nou, în condițiile în care cantitățile de lapte furnizate de fermieri devin limitate. Ca urmare, companiile producătoare de lactate s-au concentrat mai degrabă pe strategii de valoare, decât pe strategii de volum, modificându-și acțiunile și atitudinea lor față de creștere. Raportul mai subliniază și faptul că marile cooperative au abandonat ideea întreptării spre zone adiacente, exemple date fiind Arla Food, care a vândut Rynkeby, și FrieslandCampina, care dorește să vândă Riedel, în acest fel, îndepărtându-se de zonele non-lactate. Creștere și precauție În opoziție, Rabobank evidențiază creșterea companiilor de sine-stătătoare, spre zonele non-lactate, dând ca exemple preluarea companiei WhiteWave de către Danone, achiziționarea de către Dean Foods a unei participații la Good Karma (alternative la produse lactate), și preluarea afacerilor Uncle Matt's Organic (sucuri) de către Mondelēz Australia și Noua Zeelandă. Pentru anul anul următor, însă, Rabobank prevede o revenire a creșterii lactatelor organice și creșteri de achiziții, avertizând că piața se va modifica drastic, din cauza ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană și, mai ales, în funcție de condițiile în care UK va părăsi zona Pieței Comune. Dar, iată mai jos top-ul întocmit de Rabobank: