News

226

ABN-AMRO: În era Covid-19, consumul a scăzut cu 22 %

autor

MeetMilk.ro

distribuie

ABN-AMRO a dat publicității ultimul raport privind nivelul consumului în Uniunea Europeană, concluziile nefiind deloc mulțumitoare.

PIB-ul european se prăbușește

Potrivit analiștilor olandezi, după cum este descris în scenariul de bază publicat în raportul remis redacției Meat.Milk, este de așteptat ca produsul intern brut (PIB) al Uniunii Europene să se contracteze cu aproximativ 4%. Principalul catalizator al acestei recesiuni este scăderea accentuată a consumului privat, care reprezintă aproximativ 45% din produsul intern brut total (PIB).

Cheltuielile consumatorilor scad brusc și nu este o surpriză. Sute de magazine și unități de ospitalitate au fost obligate să se închidă, iar călătoriile și excursiile turistice sunt în afara agendei. Pentru a măsura scăderea exactă a cheltuielilor consumatorilor, am utilizat date interne de tranzacții în timp real și un set de date CBS, pentru a estima impactul direct al coronavirusului asupra cheltuielilor.

Presupunerea este că blocarea autoimpusă va dura două luni (între 12 martie și 12 mai) înainte de a fi eliminată treptat. Din cauza blocajului de două luni, consumul va scădea  cu 4,75%, în fiecare trimestru din 2020, odată cu ridicarea pas cu pas a măsurilor, cu o reducere suplimentară de 0,25%.

Prin urmare, în acest scenariu, consumul va scădea la o rată fără precedent de aproximativ 5% y-o-y. Pentru comparație, declinul în punctul scăzut al crizei financiare din 2009 a fost de aproximativ 2%.

Weekendul de Paște spune povestea blocajului: consum cu 22% mai mic

Weekendul de Paște, de obicei un moment pentru excursii de o zi, mâncare și adunări de familie, a căzut chiar la mijlocul perioadei de închidere. Acest lucru este clar reflectat în cifre. În acest an, consumul în weekendul de Paște a fost cu 22% mai mic decât anul trecut.

Cea mai mare scădere a avut loc în următoarele categorii de cheltuieli: sănătate (-80%), alte bunuri (-90%) și casă, grădină și interior (-60%). Scăderea categoriei de sănătate este remarcabilă, având în vedere că tocmai această categorie s-a bucurat de o creștere relativ puternică a cheltuielilor în perioada de blocare.

În mod evident, consumatorii au cheltuit mai puțin pentru îngrijirea personală, deoarece stăteau acasă în weekendul de Paște. O altă categorie care a asistat la o scădere severă a fost „alte bunuri”, cu magazinele deosebit de puternice în comparație cu anul trecut. În perioada de pregătire a Paștelor, marile magazine fac, de obicei, un comerț cu roade și articole de cofetărie. În acest an, însă, majoritatea marilor magazine au fost închise, astfel că aceste venituri s-au evaporat total, ceea ce a provocat o scădere accentuată a „altor bunuri”.

Blocarea acaparează mentalitatea consumatorilor

Datele noastre arată că cheltuielile consumatorilor au scăzut cu o medie de aproximativ 13% în fiecare an de când guvernul și-a prezentat măsurile la 12 martie. Această medie omite ziua de „cumpărare a panicii” din 13 martie. Mai multe tendințe interesante apar din datele privind cheltuielile consumatorilor.

Supermarketurile și magazinele locale de specialitate au încasat șocuri

Când a izbucnit criza pentru prima dată, consumatorii au cheltuit mult mai mult pentru mâncare și băutură, dar creșterea cheltuielilor totale cu alimente s-a aplatizat în ultimele săptămâni.

Acestea fiind spuse, cheltuielile cu alimente zilnice vor rămâne mai mari din punct de vedere structural, atâta timp cât unitățile de ospitalitate sunt închise și oamenii lucrează mai ales de acasă. În plus, consumatorii cheltuiesc mai mult în magazine alimentare specializate.

Munca forțată la domiciliu lasă probabil oamenilor mai mult timp să facă cumpărături la aceste magazine.

De la offline la online

Vedem o schimbare clară de la offline la online: produsele și serviciile pe care consumatorii le-au achiziționat fizic sunt acum achiziționate parțial online. De fapt, această tendință s-a accelerat în ultimele săptămâni - probabil pentru că retailerii și consumatorii care au fost anterior mai puțin activi online apelează acum la ambele platforme digitale.

În săptămânile trecute comenzile online plasate la restaurante s-au dublat față de 2019. Această creștere nu face însă în niciun fel scăderea (-74%) a cheltuielilor în unitățile tradiționale de ospitalitate. Piața meselor livrate la domiciliu este mult mai mică decât piața totală din afara casei. Piața livrărilor de masă valorează aproximativ 1,7 miliarde EUR, în timp ce piața din afara caselor reprezintă 19 miliarde EUR.

Diferența dintre cheltuielile de weekend și cele din zilele de muncă dispare

Există o scădere marcată a consumului de weekend față de 2019. Consumul mediu în weekendurile din 21 martie, 28 martie și 4 aprilie a fost cu 30% mai mic decât în ​​weekendurile comparabile ale anului trecut. În perioada de blocare, nu există aproape nici o diferență între zilele lucrătoare și week-end.

Motivul principal este că cheltuielile în baruri și restaurante tind să fie concentrate în weekend. Acum că multe dintre aceste unități sunt închise, numărul tranzacțiilor s-a redus în mod evident la o fracțiune din numărul total anterior.

Mai mult, faptul că multe persoane lucrează de acasă înseamnă că cumpărăturile obișnuite de weekend, cum ar fi magazinele de specialitate și bricolaj, sunt de asemenea răspândite de-a lungul săptămânii. Pe scurt, modelul tradițional de cheltuieli cu vârfurile de weekend se aplatizează într-un model mai egal pe parcursul întregii săptămâni.

Achiziții de bunuri de folosință îndelungate în scădere

Bunurile durabile sau semi-durabile (durata de viață de un an sau mai mult) reprezintă aproximativ 20% din totalul cheltuielilor consumatorilor. În mod clar, consumatorii au adus aceste achiziții înainte.

Vârful achizițiilor de locuințe, grădină și interior este deosebit de izbitor, centrele de bricolaj, magazinele pentru case și centrele de grădină generează în medie 25% mai multe venituri în săptămâna următoare 12 martie.

Dar aceasta a fost urmată de o scădere accentuată: în ultimele trei duminici cheltuielile cu consumabilele pentru acasă și grădină au fost în medie cu 40% mai puțin decât în ​​zilele de duminică normale. Blocarea inteligentă a redus în mod sever activitățile în aer liber ale oamenilor, lăsând mai mult timp pentru unele bricolaje de acasă.

Nu este de neconceput că în prima săptămână după anunțul blocajului, oamenii au decis să se aprovizioneze cu aceste mărfuri în cazul în care situația ar crește într-un blocaj complet. De asemenea, vânzările de produse electronice (în principal online) au crescut brusc (50%) în săptămâna după ce a fost anunțată blocarea, dar au scăzut încet din nou de atunci. Aceste achiziții au fost parțial legate de munca la domiciliu forțată și altfel nu s-ar fi făcut. Dar achiziționarea altor tipuri de electronice, cum ar fi televizoarele și aparatele de bucătărie, au fost probabil aduse în față.

Natura durabilă a majorității acestor bunuri de consum înseamnă că acestea nu vor avea loc ulterior în cursul anului. Prin urmare, este puțin probabil ca o renaștere puternică a achiziționării de bunuri de consum durabil în a doua jumătate a anului 2020. În schimb, cheltuielile non-durabile (baruri și restaurante, dar și servicii, cum ar fi coaforii) sunt susceptibile să crească brusc odată ce blocarea este ridicată.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2