Repers

248

AHK: Adoptată în forma actuală, Directiva 633 e un risc enorm pentru fermieri, procesatori, comercianți și consumatori

autor

MeetMilk.ro

distribuie

  • AHK România avertizează că proiectul de transpunere a Directivei Europene 2019/633 privind practicile comerciale neloiale în sectorul agroalimentar, în forma aprobată de Parlamentul României,va avea repercusiuni și va genera dezechilibre pe piață.
  • Cu modificările aduse în Parlament, proiectul ar putea avea impact asupra românilor prin posibile creșteri de prețuri, chiar penurie de produse sau o calitate mai slabă a acestora, întrucât instituie bariere de acces pe piață a micilor producători locali.
  • Proiectul legislativ aprobat în Parlament ia în considerare doar o parte din întregul ansamblu economic la care participă fermieri, procesatori, producători, retaileri și consumatori deopotrivă.

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) atrage atenția asupra riscului adoptării proiectului de lege PL-x nr. 178/2022, privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, în forma aprobată de Parlamentul României, deoarece aceastase îndepărtează atât de forma Directivei Europene, cât și de scopul cu care a fost inițiată,și anume de a proteja micii producători locali de la nivelul Uniunii Europene.

Parlamentul României a avut în dezbatere un proiect de transpunere a directivei timp de doi ani, perioadă suficientă în care proiectul ar fi putut fi îmbunătățit și adaptat realităților economice ale României, în special în contextul post-pandemic și geo-politic actual.

Cu toate acestea, constatăm că modificările care au fost aduse în Parlamentul României afectează atât forma cât și scopul inițial al proiectului înaintat de Comisia Europeană.

AHK România consideră că proiectul de transpunere în forma actuală, ce se află aproape de adoptarea în plenul Camerei Deputaților, for decizional, este departe de o formă care ar putea susține cu adevărat grupurile pe care trebuie să le protejeze (consumatorii finali și producătorii locali).

„Analizând forma actuală a proiectului, observăm cu îngrijorare că dezbaterile organizate în Comisiile Parlamentului nu reflectă aportul părților, ci au condus la un proiect care poate crea dezechilibre pe piață, în loc să le corecteze.

Apreciem că românilor li se va limita accesul la o diversitate a produselor românești în magazine, în special produse competitive din perspectiva prețului și a calității, iar producătorii români vor avea de pierdut în fața celor străini din cauza limitării opțiunilor de negociere între părțile implicate în actul comercial impuse de acest proiect de lege.

Considerăm că forma actuală, așa cum a fost aprobată de Comisiile de raport din Camera Deputaților, va avea repercusiuni serioase asupra realităților economice din România”, au declarat experții AHK România.

AHK România atrage atenția că un act normativ nu trebuie să permită crearea unor mecanisme discreționare, nejustificate, neloiale, care să afecteze sau să modifice modalitățile de lucru dintre furnizori și retaileri și susține cu convingere că oferta de pe piața liberă trebuie să fie guvernată de cererea consumatorului, nu de prevederi legale lacunare sau discreționare.

Mai mult, considerând perspectivele generate de schimbările îngrijorătoare la nivel geo-politic și într-un moment de criză economică generalizată, AHK România subliniază necesitatea de a privi cu responsabilitate deciziile care vor afecta piața din România în următoarea perioadă, dar și pe termen mediu și lung.

„Trebuie găsit un echilibru în prevederile care afectează stabilitatea economică la nivelul tuturor autorităților care veghează și garantează această stabilitate la nivel național”, menționează reprezentanții AHK România.

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană subliniază necesitatea transpunerii într-o manieră corectă, echilibrată și echitabilă a Directivei privind practicile neloiale, fără intruziuni care să afectezetocmai acele categorii pentru care aceasta a fost creată – producătorii și consumatorii români.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2