191
Deoarece, în special milenii caută produse sănătoase și naturale, laptele este adesea poziționat ca o opțiune atractivă. Studiile recente au arătat că laptele, fie că are conținut scăzut sau integral, oferă beneficii pentru sănătate, de la combaterea diabetului la creșterea densității osoase, la îmbunătățirea memoriei și a sănătății mintale. Popularitatea crescândă a produselor lactate este un fenomen global. Creșterea volumului pe cap de locuitor a produselor lactate din China, de exemplu, este de 48% Raportului ”Tendințe globale în domeniul ambalajelor”, produs de Euromonitor și sponsorizat de PMMI, ajută la extinderea vânzărilor categoriei și indicând forme diferite de ambalare disponibile, pentru produsele lactate de astăzi.1-Sticle PET pentru produse lactate potabile Anterior, laptele era disponibil, în principal, în cutii de carton acoperite cu gabion. Astăzi, laptele este livrat în sticle PET portabile, de brand, o opțiune atractivă pentru consumatorii ocupați. Sticlele PET sunt una dintre cele cinci tendințe de ambalare din industria produselor lactate, după cum este detaliat mai jos. Unele dintre cele mai noi produse lactate din lapte și băuturi, cum ar fi iaurturile și piureurile, sunt disponibile în sticlele PET netede. Sticlele PET ușoare și reziduale permit produselor lactate să fie purtate cu ușurință, deschizând noi opțiuni. Legat de această tendință, Serac, a explicat cum recipientul PET deschide noi segmente de piață pentru companiile producătoare de lactate. Compania a declarat că sticlele PET permit brandurilor să se diferențieze de concurenți pe rafturile magazinelor din mai multe motive. Primul este că PET poate fi suflat într-o mare varietate de forme și mărimi, oferind mai multe posibilități decât cartoanele. Acest lucru adaugă recunoașterea mărcii. În al doilea rând, proprietățile tipice ale PET-ului dezvăluie mai bine produsul, în comparație cu ambalajul din polietilenă de înaltă densitate (HDPE). Aceasta explică de ce aspectul lucios al sticlelor PET cu bariere UV reprezintă adesea o opțiune mai bună pentru produsele cu durată de viață extinsă, deoarece transparența devine un standard pentru laptele proaspăt. 2-Ambalajele flexibile Inovația în ambalaj a fost mai lentă în unele categorii de produse lactate, dar ambalarea flexibilă pentru produsele lactate a crescut, deoarece marile companii producătoare de brânzeturi, cum ar fi Kraft, au început ambalarea brânzeturilor mărunțite în pungi cu reînchidere, verticale. Formatul nu oferă doar confortul de reaplicabilitate, ci și un economizator de spațiu, atrăgând tot mai mult numărul locuitorilor din mediul urban, care locuiesc în apartamente mici. Cea mai recentă categorie de produse lactate pentru ambalajul flexibil este iaurtul, în special cele pentru copii. Copiii sunt atrași de factorul de comprimare și de gradul de sibilitate al pungilor pentru băuturi lactate, cum ar fi piureurile și iaurturile de băut. Dar și adulții se distrează. De exemplu, Arla și-a extins recent gama de proteine cu lansarea gustărilor pe bază de iaurt numite Proteine Pouches. 3-Dimensiuni mai mici ale porțiilor Pe măsură ce mai mulți oameni din întreaga lume trăiesc în centre urbane aglomerate, dimensiunea pachetului este un aspect important. Ambalajele vrac funcționează pentru gospodăriile mari, suburbane, dar un număr din ce în ce mai mare de gospodării, în special în țările dezvoltate, este format din doar una sau două persoane. Acești consumatori caută containere mai mici, unice. Pachetele multiple permit familiilor mai mici să se bucure de o singură porție, fără a fi nevoie să deschidă recipiente mai mari și să își facă griji că produsele se învechesc. Sticlele pentru pungi de tip ”stand-up” pentru brânzeturi, cum ar fi Kraft's, permit comercianților cu amănuntul să ocupe un spațiu mai mic pe produs. De asemenea, consumatorii apreciază formatul, deoarece este necesar un spațiu mai mic pentru depozitarea în frigider. O altă considerație pentru consumatori este controlul porției. Pe măsură ce clienții, în special cei din țările occidentale bogate, se bucură de o porție mai mică, așa cum ar fi iaurtul sau brânza, trec la stil de viață mai sănătos. Jarlsberg Cheese, de la compania norvegiană TINE, de exemplu, a lansat recent o versiune cu trei sferturi de uncii de brânză din popularul său produs de brânză. Noua linie de produse este concepută pentru a fi o gustare sănătoasă, la doar 70 de calorii și cinci grame de proteine. 4-Soluții în mișcare Dimensiunile mai mici ale ambalajelor pentru produsele lactate se leagă de tendința de ambalare în mișcare. Într-o societate din ce în ce mai mobilă, permițând unui consumator să preia pachete mici de iaurt sau brânză de vaci, pentru prânz sau o gustare, orice marcă de produse lactate oferă un avantaj competitiv. Iată, iaurtul Nostra de Noosa, de exemplu, a introdus recent confecțiuni de patru pachete de dimensiuni diferite, ca opțiuni, pentru consumatorii care doresc o gustare sănătoasă dar variabilă cantitativ. Aceasta este o versiune semnificativ mai mică a containerelor sale standard. 5-Ambalajul inteligent Valoarea pieței de ambalare inteligentă la nivel global este prognozată să aibă o creștere de 43 de miliarde de euro, până în 2025. Preocuparea crescândă a consumatorilor cu privire la deșeurile alimentare, calitate și siguranță, determină investiții în ambalajele inteligente, pentru a prelungi termenul de valabilitate, pentru a monitoriza prospețimea sau pentru asigurarea calității. Ambalajul inteligent și scopul său pot varia, în funcție de ceea ce producătorul individual vede ca valoare adăugată pentru produsul lui; de exemplu, cernelurile termochromice, destul folosite, acum, pentru a indica momentul când produsul este la temperatura optimă. Utilizarea sa pe produse cu risc ridicat, cum ar fi laptele și iaurtul, ajută consumatorii și, în consecință, ajută la abordarea preocupărilor legate de siguranța alimentară. Ambalarea inteligentă este deja combinată cu datele disponibile prin codificarea IO, ca răspuns la problemele legate de trasabilitate. De exemplu, în 2017, firma Thinfilm a încorporat chip-uri care pot fi scanate de smartphone-uri, folosind o aplicație care oferă toate informațiile, iar acest tip de ambalaj inteligent ar putea fi benefic în masă, în prevenirea apariției unor focare de siguranță alimentară. Dar, ar putea aceste informații să fie actualizate, pentru a indica faptul că produsul care a fost scanat a fost rechemat? Da, dacă se efectuează legătura la internet, iar posibilitățile acestui tip de ambalaj sunt nesfârșite, dar există dezavantaje care probabil trebuie abordate mai întâi. Acest tip de tehnologie vine însă cu un cost mai mare, iar producătorii ar trebui să adauge o valoare semnificativă la prețul final. În plus, sistemele de scanare create care se conectează în ”cloud”, de exemplu codurile QR, sunt în general ignorate pe ambalaj, de către consumatori. Companiile, așadar, trebuie să se întrebe dacă cumpărătorii sunt într-adevăr interesați să facă acest lucru. În altă ordine de idei, materialele necesare pentru acest tip de ambalaj reprezintă un coșmar pentru reciclare.