Reteaua germana de hipermarketuri de discount a avut a treia cea mai mare rata de crestere a cifrei de afaceri, a avut cel mai consistent profit, cea mai mare rata de crestere a profitului net si cea mai mare crestere a cotei de piata fata de anul precedent. Aceste performante, realizate pe fondul extinderii viguroase (de la 45 la 58 de magazine), au facut ca lantul Kaufland sa urce pe locul al doilea in topul celor mai mari retaileri. Mega Image, Selgros si Auchan au inregistrat, de asemenea, cresteri importante ale cotei de piata, pe fondul unor majorari ale incasarilor combinat cu scaderea pietei totale a bunurilor de larg consum. In cazul Mega Image se poate vorbi de un efect al extinderii puternice a numarului total de magazine (20), dar nu si in cazul celorlalti doi comercianti. Majoritatea lanturilor comerciale din Top 30 comercianti 2010 au inregistrat cresteri ale cifrei de afaceri, doar 9 inregistrand scaderi fata de 2009. Pe ansamblul celor 30 mari, dinamica incasarilor a fost de +3,7%. In privinta profitului, 15 retele au incheiat anul 2010 cu profit, insa doar 11 au inregistrat o imbunatatire fata de anul 2009, fie prin cresterea valorii profitului net, fie prin reducerea pierderilor. Lidl, care a preluat la inceputul anului 2010 reteaua magazinelor Plus, a raportat cea mai mare pierdere, in timp ce Kaufland, celalat lant apartinand grupului Schwarz, a avut cel mai mare profit net. Profituri consistente au realizat, de asemenea, Carrefour, Metro si Selgros, toate peste 100 milioane lei. Interex si G’market au continuat sa piarda teren, ambele lanturi inregistrand scaderi atat ale cifrei de afaceri cat si majorari ale pierderilor financiare. Marjele de profit se mentin la nivelul obisnuit, sub 5%, diferentele fata de anul anterior aratand mai degraba un recul pe ansamblul celor 25 de retele analizate. Desi este condus de o retea cash & carry, Top 30 comercianti este dominat de lanturile de hipermarket, toate cele cinci aflandu-se intre primele 10. Discounterii sunt si ei intre primii zece, in timp ce numai un lant de supermarketuri (Billa) reuseste sa patrunda in Top 10. Cel mai bine plasati comercianti romani sunt Minimax / Macro, Unicarm si Annabella, toti trei inregistrand cresteri fata de 2009 atat la cifra de afaceri cat si la cota de piata si la numarul de magazine operate. Per ansamblu, primii 30 de comercianti cumuleaza peste 39% din piata de bunuri de larg consum, cu mai mult de doua procente peste nivelul din 2009. Rotunjind, putem considera ca formatele moderne de comert ocupa circa 40% din piata