220
Producătorii ar putea adăuga un logo la ambalajele pentru alimente și băuturi care să spună consumatorilor dacă și conținutul produsului și calitatea acestuia sunt aceleași în toate țările UE, au afirmat europarlamentarii din Comisia pentru protecția consumatorilor. După cum s-a anunțat, membrii Comisiei parlamentare pentru piața internă și protecția consumatorilor (IMCO), din cadrul Uniunii Europene, au votat în favoarea unui raport care a solicitat o acțiune mai aplicată cu privire la problema alimentelor cu dublă calitate, pe piața unică a UE. Raportul, întocmit de către membrul ceh al Alianței Progresiste a Socialiștilor și Democraților, Olga Sehnalová, a fost aprobat cu 33 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă și 1 abținere. Într-un amendament la raport, deputații europeni au sugerat producătorilor să adauge un logo pe ambalajul produselor, pentru a arăta consumatorilor că produsele au aceleași caracteristici și sunt identice în toate țările UE. De asemenea, aceștia au spus că, atât producătorii, cât și comercianții cu amănuntul, ar trebui să se implice în abordarea problemei "în propriul interes", fără a declanșa proceduri de executare. Sehnalová a afirmat că raportul nu vizează interzicerea producătorilor de a personaliza produse pe diferite piețe - "desigur, aveți voie să faceți acest lucru", a spus ea - dar consumatorii au dreptul să știe acest lucru "la prima vedere". Votul este nelegislativ, dar raportul va fi acum votat în plen, în septembrie Sehnalová a declarat comisiei că practica dublei calități a lăsat cetățenii "foarte nedumeriti" și "destul de furioși", adăugând: "Cred că este destul de clar că brandurile subminează încrederea oamenilor în funcționarea pieței interne și a UE", a spus ea, citată de Food Navigator, adăugând: Parlamentul European și-a luat propriul său statut și poziția sa este aceea că practica actuală nu este acceptabilă pentru buna funcționare a pieței interne. Toți cetățenii au dreptul de a avea acces la aceeași calitate a bunurilor. " Ca urmare, politicienii IMCO au solicitat Comisiei să elaboreze o abordare comună de testare, pentru a stabili cât de răspândită este calitatea duală, rezultatele fiind dezvăluite într-o bază de date accesibilă publicului și analizate "nu mai târziu de sfârșitul acestui an". Mai mult, BEUC avertizează: Grupurile de consumatori pot da în judecată practicile de afaceri înșelătoare! De asemenea, ar dori să vadă mai mult sprijin al organizațiilor de consumatori. Grupurile de consumatori, cum ar fi dTest, din Cehia sau ZPS, din Slovenia, au jucat un rol esențial în punerea în aplicare a analizelor de produs și la creșterea gradului de conștientizare a problemei în țările în care calitatea duală este acută. Grupul pan-european de consum BEUC a salutat acest lucru. Directorul general al acesteia, Monique Goyens, a declarat: "Facem parte din activitatea zilnică a organizațiilor membre, pentru a compara produsele și pentru a ajuta consumatorii să identifice care dintre ele au cea mai bună calitate. Grupurile de consumatori pot, de asemenea, să dea în judecată companiile a căror practică de afaceri înșală consumatorii. Cu toate acestea, unor grupuri, în special în Europa Centrală și de Est și în Europa de Sud-Est, le este greu să își îndeplinească misiunea, din cauza lipsei de resurse ". "Următorul pas trebuie să fie schimbarea legii UE privind practicile comerciale neloiale, așa cum a fost propusă de noua decizie a Comisiei pentru consumatori", a adăugat ea. FDE salută "liniile generale" ale raportului Un purtător de cuvânt al FoodDrinkEurope, asociația care reprezintă producătorii europeni de produse alimentare, a declarat: "Salutăm liniile generale ale raportului, mai ales că recunoaște că pot exista diferențe acceptabile în compoziția produsului unui singur produs și că produsele pot fi legitim diferite, datorită preferințelor consumatorilor, aprovizionării cu ingrediente locale, cerințelor legislației naționale sau obiectivelor de reformulare. FoodDrinkEurope și membrii săi se opun noțiunii de calitate duală, în ceea ce privește produsele alimentare, dar cred că pot exista motive legitime pentru diferențierea geografică a produselor, de la caz la caz". Propunerea legislativă denumită ”New Deal Consummers” (Noua ofertă pentru consumatori), care modifică Directiva privind practicile comerciale neloiale, este așteptată să fie supusă unui vot, în comisie, în noiembrie.După cum a anunțat și revistea Meat Milk, la începutul acestui an, Comisia a anunțat lansarea Centrului de investigare a fraudei și a calității alimentelor, condus de Centrul Comun de Cercetare (CCC) și finanțat de Comisia Europeană, pentru a împărtăși cunoștințele științifice privind frauda alimentară și calitatea duală.