Prin Documentul privind pozitia Romaniei, sistemul canalizat propus era prezentat o masura temporara, avand in vedere faptul ca, desi Romania este listata in partea a III-a a Anexei Deciziei Comisiei 2008/855 privind masurile de control al sanatatii animalelor in relatie cu pesta porcina clasica, in unele State Membre, situatia s-a imbunatatit semnificativ, ultimul focar de boala fiind notificat in anul 2007. Vaccinarea porcilor domestici in toate exploatatiile comerciale din Romania a fost interzisa din luna aprilie 2007, iar vaccinarea porcilor domestici din exploatatiile non-profesionale, la 31 decembrie 2009(...) Argumentatie la persoana intai Prin intermediul Serviciului analiza, identificare si evaluare a riscului, Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor a emis analiza privind gradul de risc pentru aparitia pestei porcine clasice, in contextul implementarii sistemului canalizat in Romania stabilind drept obiective majore – pe langa pastrarea indemnitatii teritoriale pentru pesta porcina clasica, prin implementarea unor planuri de biosecuritate viabile si punerea in aplicare a sistemului canalizat si includerea Romaniei in anexa a II-a a Deciziei 2008/855/CE – derularea, in continuare a programelor nationale de supraveghere, aprobate si cofinantate de Comisia Europeana. Analiza elaborata de ANSVSA a avut drept principal obiectiv identificarea verigilor slabe aparute in strategia (relativ recenta, la acel moment) de implementare a sistemului canalizat si a unor mecanisme de interventie urgenta, in astfel de situatii. In fapt, pentru implementarea sistemului canalizat erau prezentate 49 de ferme comerciale autorizate sanitar veterinar, cu respectarea in totalitate a conditiilor de biosecuritate, reprezentate ale unitatilor furnizoare, alaturat unui abator (unitatea de iesire a carnii proaspete, carnii preparate, carnii tocate, produselor din carne de porc). Cu privire la identificarea riscului, analiza a prezentat sistemul gospodaresc de crestere a porcilor, specific Romaniei si rolul in granita estica a Uniunii Europene, drept cele mai grele bariere in castigarea increderii C.E. in ceea ce priveste controlul, in general al bolilor majore ale animalelor si, in special, al pestei porcine clasice. Porcul mistret a fost recunoscut ca factor de risc valabil in toate tarile UE, intelegerea unei boli intr-un ecosistem deschis fiind considerata un exercitiu complex conditionat, printre altele, de marimea, structura, dinamica sau imunitatea populatiei de mistreti. Aflat intr-o permanenta modificare, in cele 2.154 de fonduri de vanatoare, numarul mistretilor, estimat la 63.916 animale se intinde pe un areal de aproximativ 65.000 de kilometri patrati, din cei 238.391 care alcatuiesc suprafata tarii noastre. Firesc, densitatea mistretilor din Romania (sub 1 animal/km patrat) este scazuta in comparatie cu arealele din vestul Europei (peste 2 animale/km patrat). Partea cea mai dificila, in contextul punerii in aplicare a sistemului canalizat, o constituie controlul celor doua zone din jurul fermelor comerciale, nu controlul direct al fermei. Este cunoscut deja ca o monitorizare stricta in zona de protectie (cu raza de 1 km) si zona de supraveghere (cu raza de 10 km) si un control strict, efectuat la nivel judetean si central, poate limita la maxim riscul aparitiei pestei porcine clasice. In conditiile respectarii conditiilor generale de biosecuritate, dintre factorii de risc ce ar favoriza patrunderea virusului pestos porcin in exploatatiile comerciale nominalizati in analiza s-au evidentiat: - supravegherea neadecvata in gospodariile populatiei situate in zonele de 1 si 10 kilometri, in jurul fermelor comerciale; - lipsa unui medic veterinar oficial sau de libera practica, imputernicit de Directia Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (DSVSA) judeteana la actiunile de vanatoare a mistretilor; - neefectuarea supravegherii activitatii centrelor de colectare a mistretilor, la momentul emiterii documentului functionand in Romania 55 de centre de colectare a vanatului salbatic, cu o colecta anuala de circa 4.000 de mistreti; - incorecta functionare a pietelor/targurilor in care se comercializeaza porci vii si produse provenite de la acestia; - muncitorii, posibili vehiculatori ai virusului pestos porcin prin folosirea necorespunzatoare a materialelor de protectie, participarea la muncile campului si la vanatoare, detinerea de porcine in gospodariile proprii sau introducerea in ferma a alimentelor pe baza de carne de porc, provenite din propriile gospodarii. Analiza de risc parcurgea, in pricipiu si fara derapaje, linia trasata de Decizia 2008/855/CE in ceea ce priveste masurile zoosanitare de combatere a pestei porcine clasice in statele. Extras din aplicare, dupa adoptia modificarilor Decizia 2012/40/UE de punere in aplicare si modificare, in 24 ianuarie, a Deciziei 2008/855/CE in ceea ce priveste expedierea de catre alte state membre a anumitor tipuri de carne si produse din carne provenind de la exploatatiile situate in zonele enumerate in partea a III-a (in prezent, intregul teritoriu al Romaniei) din aceasta decizie vizeaza direct expedierea acestor prodese, din tara noastra. Printre alte date, Romania a furnizat Comisiei, conform evidentierilor din Decizia 2012/40 (4), informatii care demonstreaza ca situatia pestei porcine clasice s-a ameliorat semnificativ in acest stat membru, de la adoptarea Deciziei 2008/855/CE . Este relevata solicitarea Romaniei ca expedierea de carne proaspata de porc si a produselor/preparatelor din carne de porc care constau/contin carne proaspata provenind de la porcine crescute in statul membru respectiv sa fie asigurata prin intermediul unui sistem canalizat. Decizia 2012/40 reaminteste ca un astfel de sistem s-ar compune din exploatatii sau din una/mai multe unitati epidemiologice care ar face sa functioneze un sistem comun de gestionare a biosecuritatii si un lant de securitate prestabilit, pentru asigurarea statutului sanitar distinct al pestei porcine clasice, pentru subpopulatia de porci crescuta in acestea. Exploatatiile sau unitatile epidemiologice sunt situate in zone in care se aplica masuri de supraveghere, control si biosecuritate. A fost, de asemenea, impus a fi autorizate de catre autoritatea competenta si notificate Comisiei, exploatatiile care sunt cuprinse in sistemul canalizat si produc, depoziteaza sau prelucreaza carne proaspata de porc, preparate din carne si produse din carne care constau /contin astfel de carne, cu obligatia ca acestea sa indeplineasca conditiile sanitare suplimentare stabilite in Decizia 2008/855/CE. Este amintit ca auditul, la nivel comunitar, efectuat in Romania de catre Oficiul Alimentar Veterinar (OAV) a scos in evidenta deficiente semnificative in punerea in aplicare a programului de control si monitorizare a pestei porcine clasice, precum si in cadrul sistemului canalizat propus de Romania. Cu toate acestea, concluzia raportului a fost ca punerea in aplicare a unui astfel de sistem in acest stat membru are potentialul de a functiona eficient, tinand cont de unele modificari relativ minore(…) A fost insa relevata aprobarea programului prezentat de Romania, pentru controlul si monitorizarea pestei porcine clasice, pentru intervalul cuprins intre 1 ianuarie 2012 si 31 decembrie 2012, prin Decizia de punere in aplicare 2011/807/UE a Comisiei din 30 noiembrie 2011, de aprobare a programelor anuale si multianuale si a contributiei financiare a Uniunii pentru eradicarea, controlul si monitorizarea anumitor boli si zoonoze, prezentate de statele membre pentru anul 2012 si pentru anii urmatori.