News

395

Scăderea prețurilor pune sectorul lactatelor din Europa de Est în pericol

autor

MeetMilk.ro

distribuie

O scădere a prețurilor cu amănuntul la lactate în ultimele luni a pus în pericol fabricile de procesare a laptelui și fermierii din Polonia, Lituania și România, potrivit unor surse citate de DairyGlobal.

Reatilul polonez pune presiune pe furnizori

Recent, cele mai mari lanțuri de supermarketuri din Polonia au început să ofere unt la 3 PLN (0,68 USD) per pachet, care este cel mai scăzut nivel înregistrat în ultimii ani. În 2022, piața poloneză a produselor lactate a înregistrat o creștere cu 20% a prețului untului, iar în unele categorii de produse, prețul a depășit 10 PLN (2,26 USD) per pachet.

Prin scăderea prețurilor cu amănuntul, supermarketurile împiedică marjele de-a lungul întregului lanț de aprovizionare, au avertizat companiile de produse lactate.

„Nimeni nu se gândește la modul în care astfel de prețuri îi vor afecta pe fermieri”, a declarat Waldemar Broś, președintele Asociației Naționale a Cooperativelor de Produse Lactate, pentru publicația de știri locală Money. „În ultimii 2 ani, prețul a fost la un nivel mediu european bun. Acum, însă, nu doar prețul untului a scăzut.”

Prețurile se prăbușesc și în Lituania

În ciuda creșterii vertiginoase a costurilor de producție, anul trecut a fost relativ bun pentru companiile de lactate lituaniene, a declarat Dalius Trumpa, șeful producătorului lituanian de produse lactate Rokiškio Sūris. „Din păcate, este deja în urmă. Anul acesta, prețurile la produsele lactate nu sunt pur și simplu în scădere. Se prăbușesc.”

La 24 ianuarie, un grup de companii de produse lactate a trimis o scrisoare deschisă lui Henryk Kowalczyk de la Ministerul Agriculturii polonez, cerând autorităților să intervină pe piață, dar guvernul nu a intervenit. Autorii au avertizat că industria s-ar putea îndrepta către un colaps din cauza unei deteriorări drastice a condițiilor pieței în Polonia, precum și pe alte piețe din Europa Centrală și de Est.

Un alt sindicat polonez de afaceri din sectorul lactatelor, Dairy Forum, a raportat că, în ianuarie, micile companii de produse lactate au simțit o presiune tot mai mare din partea lanțurilor de vânzare cu amănuntul pentru a reduce prețurile. Se crede că și comercianții cu amănuntul, la rândul lor, sunt îngrijorați de o scădere constantă a vânzărilor celor mai populare produse lactate în ultimele câteva luni.

Mari probleme în România

Nici în România nu este liniște. Cu o piață a laptelui și a lactatelor marginală, la nivelul Uniunii Europene, producția de lapte se diminuează pe zi ce trece, iar prețurile de achiziție a laptelui materie primă scad, procesatorii oferind prea puțin pentru ca fermierii să își acopere costurile de producție, aceștia din urmă afirmând că sunt în pragul falimentului.

Și procesatorii români întâmpină probleme din cauza scăderii consumului de lapte și lactate, din cauza diminuării consistente a puterii de cumpărare a populației unei țări care a mizat ani la rând pe consum, în loc să mizeze pe producție.

Însă, spre deosebire de celelalte țări din Europa Centrală și de Est, diminuările de prețuri în rafturile magazinelor sunt prea mici pentru a fi luate în seamă, deși, în special fermierii, solicită intervenția autorităților pentru a determina marile lanțuri de magazine să își limiteze marjele de profit.

Exporturile sunt sub presiune

În general, scăderea prețurilor este o tendință globală. În ultimele luni, prețul brânzei exportate a scăzut de la 5 EUR la 4 EUR per kg pe piețele externe cheie.

Companiile poloneze de produse lactate au avertizat, de asemenea, cu privire la o scădere a prețului global al unei game largi de produse lactate, inclusiv lapte praf, unt, zer praf și brânză. Broś și-a exprimat îngrijorarea că „prețurile scad în fiecare zi” și că acest factor ar putea slăbi exporturile poloneze de lactate.

Într-o oarecare măsură, scăderea prețurilor globale ar putea fi atribuită scăderii importurilor de lactate din China în ultimele luni, au spus companiile poloneze de lactate, explicând că China este cel mai mare cumpărător de produse lactate și determină în mare măsură dinamica prețurilor pe piața mondială.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2