398
Siguranța alimentară, trasabilitatea și sustenabilitatea vor fi subiecte fierbinți în 2023, deoarece producătorii de alimente și băuturi se concentrează pe investiții care generează profit într-o economie în scădere – iar digitalizarea sporită va fi un instrument important pentru a permite întreprinderilor să crească eficiența. Fondatorul și CEO-ul Novolyze, Karim-Franck Khinouche, își împărtășește previziunile pentru anul viitor, citat de FoodNavigator.
Ape agitate
Producătorii europeni de alimente și băuturi se confruntă cu niște ape economice agitate în 2023, dinamica pieței de energie probabil să rămână la fel de provocatoare ca și în 2022. Accelerarea presiunilor asupra prețurilor a propulsat inflația, observăm semne timpurii de scădere a cererii și costuri mai mari ale inputurilor de la energie la ouăle pun sub presiune marjele producătorilor.
În ciuda acestui mediu dificil, expertul în știința alimentară Karim-Franck Khinouche – fondatorul și directorul executiv al Novolyze, cu sediul în Franța pentru siguranța alimentară și creșterea calității, consideră că producătorii de alimente și băuturi vor continua să investească în consolidarea sistemelor lor de siguranță și trasabilitate alimentară prin automatizare și digitalizare sporite.
El se așteaptă să vadă eforturi amplificate de digitalizare a sistemelor de producție în 2023 – dar, mai degrabă decât o schimbare bruscă, de transformare, Khinouche crede că o abordare pas cu pas va rămâne evidentă. „În ansamblu, industria siguranței alimentare își face timpul pentru a adopta AI și a digitaliza cât mai multe domenii diferite.
Astăzi, aproximativ jumătate din industria siguranței alimentare utilizează AI într-un fel. Mulți oameni din industrie fantezează cu un produs de digitizare masiv care are ca rezultat o revizuire completă a industriei, când, de fapt, este o practică mai bună să folosești AI și învățarea automată pentru a rezolva probleme specifice pas cu pas.
Fabricile alimentare devin din ce în ce mai concentrate pe digital. Și anul viitor, mă aștept la un impuls și mai mare de digitalizare în industria alimentară”, a prezis Khinouche.
Digitalizarea trebuie să aducă dividende
Acest lucru reflectă creșterea prudenței în afaceri observată în spațiul european al alimentelor și al băuturilor, ceea ce înseamnă că cheltuielile pentru proiecte digitale trebuie să plătească dividende și rentabilitatea investiției este în minte pentru mulți.
„Cel mai important, va fi nevoie de o rentabilitate mai scurtă, mai puțin riscantă a investiției, complexitate scăzută, costuri mai reduse și rentabilitate a investiției. De exemplu, multe companii de produse alimentare și băuturi știu că trebuie să digitalizeze, dar ceea ce le poate fi dificil este că nu costă un preț fix pentru a începe.
În schimb, trebuie să prioritizați și să alegeți o problemă de rezolvat, începând cu un ROI greu. Apoi construiți o bază tehnologică și continuați să o adăugați”, a declarat inovatorul digital pentru FoodNavigator.
Cu toate acestea, a subliniat Khinouche, el nu crede că prioritizarea randamentelor trebuie neapărat să vină în detrimentul unei perspective pe termen lung a deciziilor de investiții în siguranță alimentară.
„Pentru majoritatea procesatorilor de alimente și băuturi, nu cred că este o conversație pe termen mai lung sau mai scurt despre ROI. Dacă se concentrează pe termen lung, ei pierd succesele pe termen scurt și rentabilitatea investiției pe care o pot avea acum.
Companiile mai bine capitalizate vor profita de a juca un joc mai lung. Alte companii mari pot înceta din cauza modelului lor de afaceri dacă nu investesc masiv în reînnoirea modelelor lor de afaceri actuale pentru a se potrivi concurenței de astăzi și în găsirea resurselor necesare pentru a efectua schimbarea. Ideea este să profităm de succesele pe termen scurt care măsoară randamentul pozitiv pe care îl pot avea acum companiile de investiții”, a explicat el.
Într-adevăr, susține Khinouche, investiția în automatizarea și digitalizarea proceselor de siguranță și calitate a alimentelor nu este un lux - este o necesitate să rămâneți competitivi în condițiile pieței în evoluție.
În special, a sugerat inovatorul în domeniul siguranței alimentelor, noile tehnologii pentru siguranța alimentelor pot ajuta la abordarea unora dintre preocupările care apar rapid în legătură cu forța de muncă și competențele cu care se confruntă industria alimentară în ansamblu.
„În ultimul an, deficitul de forță de muncă a fost o poveste majoră într-o gamă largă de sectoare, inclusiv siguranța alimentară. Vârsta medie a managerului de asigurare a calității de astăzi este mai mare ca niciodată.
A devenit dificil să găsești oameni calificați care doresc să lucreze în această industrie. Anul viitor, mă aștept ca tehnologii precum inteligența artificială și învățarea automată să fie un factor cheie pentru a ajuta industria să compenseze deficitul de forță de muncă care are loc în prezent.”
„Pregătiți-vă pentru audituri” și „ține-ți managerul de criză aproape”
Abordarea penuriei de forță de muncă și asigurarea funcționării fără întreruperi a sistemelor de producție va fi esențială în 2023, un an în care sectorul siguranței alimentare se așteaptă ca auditurile de siguranță să se intensifice în Europa. Privind anul care vine, Khinouche sfătuiește: „Fiți mai bine pregătiți pentru audituri”.
„Acum, că există un sentiment de normalitate în ceea ce privește pandemia de COVID-19, auditurile fabricilor alimentare au loc din ce în ce mai mult în persoană și vor continua și mai mult în anul viitor.
Ca rezultat, ne putem aștepta să vedem un număr mai mare de retrageri, pe măsură ce auditorii surprind lucruri care ar fi putut scădea în ultimii câțiva ani în care au efectuat audituri virtuale. y. Cu plantele pe deplin funcționale, este esențial să ne asigurăm că totul este pentru a asigura audituri mai bune”, a sugerat el.
Dacă mai multe audituri înseamnă că sunt probabile mai multe retrageri, Khinouche a avertizat că este, de asemenea, important să „ține-ți managerul de criză aproape” pentru a gestiona orice probleme care pot apărea.
„Rețelele sociale vor continua să joace un rol important în crizele legate de alimentație. Astăzi, viața unei crize legate de alimente este un roller coaster, datorită ciclului de știri în ritm rapid și fără sfârșit. Deoarece există întotdeauna o altă poveste după colț, oamenii tind adesea să treacă rapid la următoarea poveste.
Deși acesta este în cele din urmă un lucru bun pentru crizele legate de siguranța alimentară, va fi esențial să ai un manager de criză care să știe cum să gestioneze dezavantajele rețelelor sociale în anul viitor.”
Sustenabilitate și trasabilitate pentru a oferi „valoare reală a afacerii”
În altă parte, Khinouche se așteaptă ca siguranța alimentară și peisajul calității să fie modelat de cererea continuă a consumatorilor pentru produse care sunt trasabile și durabile.
Expertul în siguranța alimentară a reflectat că trasabilitatea alimentelor este în prim plan de ceva timp, dar a sugerat că a luat „și mai mult” de la începutul pandemiei de COVID-19 și s-a accelerat „în special” în ultimul an. „Astăzi, oamenilor le pasă de mâncarea lor poate mai mult decât oricând și vor să știe de unde provine – ceva ce industria a considerat de la sine înțeles în trecut. În anul viitor, industria se poate aștepta să vadă și mai mult interes și accent pe trasabilitate”, a prognozat el.
Cu asta, a continuat Khinouche, vine un accent sporit pe durabilitatea produselor alimentare și a băuturilor. În 2023, el se așteaptă ca „valoarea reală a afacerii” a producției alimentare durabile să „iese la lumină” și să ofere „valoare reală pentru acționari”.
„Vom vedea o schimbare în care industria își va da seama de valoarea de a lucra mai mult pentru o producție durabilă”, a prezis el, remarcând că digitalizarea și big data au un rol și aici. „Pe măsură ce industria continuă să accepte obiectivele de sustenabilitate, datele vor fi folosite pentru a măsura cum se descurcă mărcile în ceea ce privește sustenabilitatea. Cei care nu pun sustenabilitatea în primul rând în 2023 vor rămâne în urmă”, a sugerat el.
Dar, având în vedere mediul inflaționist, preocupările legate de sustenabilitate vor continua să rezoneze în rândul consumatorilor? Sau ar trebui o astfel de muncă să se concentreze pe generarea valorii interne din punct de vedere al producției?
„Consumatorii devin din ce în ce mai conștienți de ceea ce cumpără și de efectul pe care acesta îl poate avea asupra durabilității în ansamblu pentru mediu. Rămâne de văzut dacă inflația și o recesiune iminentă și-au afectat sustenabilitatea.
Dar, în cea mai mare parte, oamenii vor continua să întreprindă acțiuni durabile bazate pe valoare în viața lor de zi cu zi, cum ar fi economisirea energiei și reducerea la minimum a consumului de apă și a deșeurilor”, a răspuns Khinouche.