Cei mai mari cinci producători locali de îngheţată au realizat împreună anul trecut afaceri de peste 70 mil. euro, adică aproape jumătate din valoarea totală a pieţei de îngheţată, şi au avut peste 2.000 de angajaţi, conform anuarului „Cei mai mari jucători din economie”, realizat de ZF. Cel mai mare producător român de îngheţată a fost anul trecut Top Gel Prod, deţinut de antreprenorul Petre Popa, care a terminat cu afaceri de aproape 20 mil. euro şi care a fost la câteva sute de mii de euro distanţă de Betty Ice, afacere pornită de suceveanul Vasile Armenean. ZF a luat în considerare în alcătuirea topului doar afacerile deţinute de români, pornind de la datele de la Registrul Comerţului, Ministerului de Finanţe şi cele furnizate de companii. Într-un top general al celor mai mari jucători de pe această piaţă ar intra companii precum Unilever, care are în portofoliu îngheţata Algida sau Napoca, dar şi Nestlé, care deţine branduri precum JOE, Top Gun, Nirvana sau Aloma. Potrivit ultimelor informaţii furnizate de Nestlé România, îngheţata reprezintă circa 15% din cifra de afaceri a compania, adică în jur de 24 de milioane de euro, rezultat cu care Nestlé s-ar afla în faţa antreprenorilor români. Datele pentru 2013 nu sunt însă publice în cazul Unilever si Nestlé. Un român consumă anual circa 1,6 litri de îngheţată, adică de exemplu echivalentul a 16 îngheţate la cornet, de aproape patru ori mai puţin decât un neamţ şi de cinci ori mai puţin comparativ cu un scandinav, conform datelor furnizate anterior de Unilever. Compania estima că în 2012 piaţa îngheţatei a avut o valoare de 150 de milioane de euro. Producătorii de îngheţată, la fel ca cei de apă minerală sau de bere, stau an de an cu ochii pe prognoza meteo, vremea fiind unul dintre cei mai importanţi factori care influenţează consumul de astfel de produse. Dacă producătorii de bere îşi mai pun speranţele în Campionatul Mondial de fotbal de anul asta, gelatierii aşteaptă canicula. „Anul acesta nu a început bine pentru piaţa îngheţatei, dar de o săptămână de când vremea este mai bună parcă vânzările s-au mai dezmorţit. Aşteptăm ca anul acesta vremea să fie mai bună, deci sperăm că şi anul acesta va fi mai bun”, a declarat Vasile Armenean, proprietarul Betty Ice, unul dintre cei mai mari producători de îngheţată. Compania a încheiat anul 2013 cu afaceri de 86,7 mil. lei (19,6 mil. euro), în scădere faţă de anul precedent, însă pentru anul acesta producătorul mizează pe o vreme mai bună şi implicit pe creşterea rulajelor. Într-un chestionar transmis ZF pentru anuarul „Cei mai mari jucători de economie” de către Betty Ice, reprezentanţii companiei au spus că anul acesta au bugetat afaceri în creştere până la 100 mil. lei (circa 23 mil. euro).(Mai multe, pe www.zfcorporate.ro)