172

UE și SUA continuă disputele pe tema certificărilor IGP

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Potrivit DairyReporter, asociațiile comerciale ale produselor lactate s-au revoltat din cauza denumirilor comune ale alimentelor, cum ar fi „feta”, în timp ce oficialii americani și ai UE caută o soluție în privința tarifelor comerciale.

Americanii atacă

Federația Națională a Producătorilor de Lapte (NMPF), cu sediul în SUA, a dat vina pe schema de indicații geografice a UE pentru deficitul de export al produselor lactate americane în Europa.

Organismul comercial - care reprezintă două treimi din fabricile de lactate comerciale din SUA - a criticat, de asemenea, acordurile comerciale ale blocului comunitar cu țări terțe, în care a solicitat protejarea denumirilor comune, cum ar fi parmezanul.

Comentariile NMPF fac parte dintr-un conflict de lungă durată dintre cele două părți cu privire la utilizarea denumirilor comune - și vin într-un moment critic pentru relațiile comerciale UE-SUA, în timp ce Europa caută o modalitate de a evita o creștere a tarifelor.

Organizația comercială a produselor lactate din SUA, alături de Consorțiul pentru Denumiri Comune ale Alimentelor (CCFN) și Consiliul pentru Exportul de Produse Lactate din SUA (USDEC), au abordat problema pe termen lung ca parte a unui răspuns la Raportul Special 301 din 2025, publicat săptămâna aceasta de administrația Trump.

Raportul prezintă principalele preocupări globale privind proprietatea intelectuală, inclusiv politicile UE privind indicațiile geografice. Organismele comerciale din SUA afirmă că aceste eforturi „restricționează utilizarea termenilor recunoscuți pe scară largă în domeniul alimentelor și băuturilor doar la anumiți producători europeni și, practic, exclud producătorii americani de pe anumite piețe cheie”.

Gregg Doud, președinte și CEO al NMPF, a declarat: „Anul trecut, Statele Unite au importat produse lactate din Uniunea Europeană cu aproape 3 miliarde de dolari mai mult decât au exportat în Europa. Abuzul de către Europa al sistemului indicațiilor geografice este un motiv semnificativ pentru acest deficit.

Sistem pe două niveluri

Schemele indicațiilor geografice ale UE creează un sistem pe două niveluri care beneficiază producătorii europeni și elimină concurența. Apreciem că USTR abordează această practică neloială și așteptăm cu nerăbdare să continuăm să colaborăm pentru a echilibra condițiile de concurență pentru producătorii de lactate din SUA.”

Jaime Castaneda, director executiv al CCFN, a comentat: „Abordarea Uniunii Europene față de indicațiile geografice este complet inacceptabilă. Aceasta elimină în mod intenționat concurența loială prin restricționarea accesului pe piață pentru producătorii americani și internaționali.

Prea mulți parteneri comerciali au fost constrânși să impună bariere comerciale pentru produsele care utilizează denumiri comune de alimente și băuturi. „Apreciem recunoașterea continuă a acestei probleme de către Reprezentantul Comerțului al Statelor Unite, dar îndemnăm guvernul SUA să împiedice partenerii comerciali să cedeze presiunilor europene și să impună bariere comerciale produselor americane.”

Europenii sunt acuzați

Krysta Harden, președinte și CEO al USDEC, a adăugat: „Utilizarea abuzivă de către Europa a indicațiilor geografice nu este altceva decât o barieră comercială deghizată în protecția proprietății intelectuale.

„Nu numai că privează în mod nedrept producătorii americani de dreptul de a utiliza termeni comuni, înțeleși pe scară largă, dar limitează semnificativ oportunitățile comerciale de export. Salutăm atenția acordată de Reprezentantul Comerțului al Statelor Unite acestei probleme și apreciem dedicarea administrației de a proteja drepturile de acces pe piața SUA.” UE este „foarte deschisă” în ceea ce privește protecția denumirilor comune

Ca răspuns, secretarul general al Asociației Europene a Produselor Lactate (EDA), Alexander Anton, a declarat pentru DairyReporter:

„În ciuda tuturor eforturilor noastre din ultimii ani, evident că nu am reușit încă să explicăm partenerilor noștri din SUA atât ideea, cât și implementarea Politicii Europene de Calitate. În multe, dacă nu în majoritatea celorlalte regiuni ale lumii, ideea este binevenită și adoptată: este vorba despre calitate, transparență și, da, sprijinirea comunităților locale în conservarea unui patrimoniu cultural și a comorilor culinare.

„Acum, NMPF se concentrează pe țările terțe - în primul rând, Politica Europeană de Calitate nu împiedică în niciun fel vânzările de excelență a brânzeturilor americane în întreaga lume.

„Aceasta este, de asemenea, una dintre concluziile mele de la conferința ADPI/ABI de la Chicago de la începutul acestei săptămâni: cifrele comerțului exterior pentru brânza americană au evoluat în ultimii ani într-un mod foarte pozitiv.

„În ceea ce privește acordurile comerciale pe care alte regiuni ale lumii le încheie cu UE, problema protecției locale a anumitor denumiri de produse este întotdeauna tratată cu mare atenție și, bineînțeles, cu respect reciproc și consens.”

În funcție de circumstanțele naționale, care includ și percepția și așteptările consumatorilor, în aceste acorduri sunt definite diferite niveluri de protecție.

„Acest lucru arată clar că UE, în calitate de partener comercial global de încredere, abordează aceste chestiuni întotdeauna cu o minte foarte deschisă și este deschisă discuțiilor – iar noi suntem mai mult decât dispuși să discutăm cu partenerii noștri din SUA nu doar conceptul Politicii noastre de calitate a UE și implementarea acesteia, ci și viitoarea noastră relație comercială (produse lactate) SUA-UE.

Acest lucru este valabil mai ales în mediul comercial global foarte complex de astăzi.” (Foto: Freepik) 

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2