183
Responsabili ai statelor membre ale Uniunii Europene și Comisia pentru Protecția Consumatorilor, reuniți la Bruxelles, au convenit asupra unei serii de măsuri de consolidare a acțiunilor ca urmare a scandalului de fipronil, inclusiv crearea unui post de Ofițer de Siguranță alimentară, în fiecare stat membru. Decizia a venit în urma scandalului iscat de fipronil, insecticidul fiind găsit în fermele olandeze și belgiene, 26 de state membre și alte 23 de țări din afara UE fiind afectate de contaminarea ouălor și a produselor din ouă. În acest sens, comisarul Vytenis Andriukaitis a subliniat că incidentul nu a fost o problemă de siguranță alimentară, ci rezultatul unei activității frauduloase de food crime: ”Din informațiile disponibile, putem spune că riscul pentru sănătatea publică a fost neglijabil și a fost limitat rapid. Într-adevăr, după ce au fost testate mii de mostre, doar trei niveluri au prezentat un risc potențial de sănătate. Cu toate acestea faptele demonstrează că acțiunile criminale ale câtorva pot amenința integritatea și reputația întregului lanț alimentar”. Măsurile convenite includ concentrarea asupra depășirii decalajului dintre Sistemul de alertă rapidă pentru alimente și furaje (RASFF) și sistemul administrativ și de cooperare (AAC). Pentru aceasta, se va realiza o platformă combinată va fi analizată și se va lua în considerare și posibilitatea existenței unui punct de contact în fiecare stat membru pentru RASFF și AAC. La rândul lor, participanții au declarat că este necesară o reflecție asupra găsirii unei acțiuni mai eficiente și mai timpurii a etapei de coordonare a UE. Aceste puncte vor fi discutate în continuare în cadrul unui grup de lucru al Comitetului permanent pentru animale, plante, alimente și hrana pentru animale în viitor, iar Andriukaitis a spus că dorește să se asigure că există o reflecție asupra lecțiilor învățate: ”Trebuie să îmbunătățim comunicarea între statele membre și să căutăm o abordare mai coerentă și mai coordonată pentru viitor, pentru a preveni astfel de incidente. Oferta alimentară largă ridică provocări care ne obligă să menținem sistemul și procedurile de detectare a fraudei alimentare, să comunicăm și să cooperăm la toate nivelurile. Într-adevăr, cazurile de fraudă alimentară distrug încrederea publică în siguranța alimentară și pot duce în cele din urmă la distrugerea încrederii în industria alimentară în sine.” Planuri de monitorizare și programe bazate pe risc Pentru aceasta, un plan de monitorizare la nivelul UE privind prezența substanțelor ilegale în ouă și carnea de pasăre a fost finalizat și va fi coordonat de către Comisie. Statele membre vor încuraja companiile din sectorul alimentar să îmbunătățească programele existente de auto-monitorizare, iar statele membre și Comisia solicită alocarea de resurse pentru a face față pregătirii și gestionării crizelor. Greenpeace a salutat mișcarea pentru un schimb mai bun de informații între agențiile naționale de sănătate, dar a solicitat o etichetare la nivelul UE a ouălor prelucrate, utilizate în produse precum maioneza. Dintre măsurile care vor fi luate, Andriukaitis a subliniat câteva: ”Vom îmbunătăți comunicarea cu privire la riscuri între statele membre și Comisie, asigurându-ne că aceasta ajunge la publicul larg într-un mod mai coerent și mai rapid. Vom asigura că este mai ușor să se asigure o evaluare rapidă a riscului comun, atunci când apar astfel de situații . Vom încerca să depășim decalajul dintre utilizarea sistemului RASFF și a sistemului administrativ și de cooperare. Aceste sisteme sunt forța noastră - trebuie să le maximizăm potențialul. Vom lua în considerare posibilitatea înființării unui post deOofițer de siguranță alimentară, în fiecare stat membru, pentru a ne asigura că fluxurile de informații sunt cât mai rapid comunicate. Laboratoarele oficiale de control ale UE vor participa la un test de competență, pentru determinarea fipronilului în ouă organizate de Centrul Comun de Cercetare (JRC). Fermele trebuie să fie obligate să-și testeze propriile produse pe scară largă, pentru contaminare și posibile riscuri pentru sănătate. Companiile care încalcă prevederile legii alimentare trebuie să plătească penalități mari. Frauda alimentară nu mai poate fi acceptată în UE”.