Astăzi, marketingul se află în mijlocul unei transformări dramatice, caracterizată prin digitizarea mass-media. Digitalizarea include comerțul electronic, publicitatea online, publicitatea mobilă și interactivitatea comunicărilor, care atrag atenția. De aceea, domeniul Shopper Marketing (Marketingul clienților), devine din ce în ce mai important pentru practica zilnică, datorită următoarelor aspecte: Lanțurile de comerț cu amănuntul reprezintă locuri unde oamenii nu merg doar pentru a face cumpărături, ci și pentru a avea experiențe; Magazinele au rol de media locală, oferind comercianților un potențial enorm pentru difuzarea mesajelor și interacțiunea cu cumpărătorii; Magazinele evoluează în comunități sociale în care oamenii interacționează unul cu celălalt; Creșterea cumpărăturilor on-line face ca dezvoltarea magazinului fizic să fie o chestiune de supraviețuire. Aceste aspecte au fost luate în vedere de compania Ecolean care, într-un studiu recent realizat, propune câteva principii de realizarea unui ambalaj isteț, inclusiv pentru lactate (”5 Tips on how to get shoppers attention with Packaging”).Combinația tuturor influențelor Shopper Marketing este combinația tuturor influențelor pe care un marketer le poate aduce asupra cumpărătorilor țintă. Cumpărătorul decide ce, când și unde să cumpere. Este nevoie de o înțelegere a consumatorului, în calitatea lui de cumpărător, despre ceea ce este necesar pentru a influența acel cumpărător și despre cele mai eficiente mijloace de a face acest lucru. De asemenea, este necesară o înțelegere a comerțului cu amănuntul și a modului în care funcționează. Shopper Marketing nu este nici o nișă, nici un add-on. A devenit parte integrantă a marketingului de astăzi. A început ca răspuns la realizarea de către producătorii și comercianții cu amănuntul a faptului că abordările tradiționale de marketing și merchandising nu mai funcționau. Domeniul a evoluat pentru a deveni un efort de colaborare între comercianții cu amănuntul și mărci, pentru a ajunge și a oferi o experiență de cumpărături superioară, cumpărătorului orientat reciproc. În acest context, magazinul apare ca fiind unul dintre cele mai importante locuri unde interacționează cumpărătorii și brandurile. Aceasta s-ar putea întâmpla în lumea digitală și/sau fizică. Experții în industrie nu au recunoscut acest lucru, și nu a fost întotdeauna efectuat într-un mod strategic holistic, așa cum este făcut astăzi, de către organizațiile de marketing de clasă mondială. Cumpărătorul din magazine are o influență majoră asupra producătorilor și a comercianților cu amănuntul, mai ales că piața pentru bunuri de consum, branding, comerțul cu amănuntul și cumpărăturile este extrem de dinamică. Cu toate acestea, există procese de succes pentru dezvoltarea în mod consecvent a programelor și inițiativelor de marketing, cu impact și profitabil și, în special, a programelor care includ ambalarea și designul ambalajelor. Ambalajul este vânzătorul tăcut Când vă gândiți la un brand cu adevărat puternic, există o șansă foarte bună ca imaginea ambalajului să vină în minte. Gândiți-vă la Coca-Cola, la Absolut sau la M & M. Când astfel de ambalaje devin embleme vizuale, dar și o parte importantă a ADN-ului general al mărcii, cum putem argumenta că ambalajul nu poate fi una dintre cele mai importante investiții ale produsului dumneavoastră? Nu numai că ambalajul ales de o marcă puternică va avea o durată de valabilitate mai mare decât programele de publicitate sau de promovare, dar mai multe persoane se vor regăsi în el. Ambalajul este vânzătorul tăcut, care este în serviciu tot timpul, în magazin sau în casă. Rolul ambalajului, ca vânzător silențios, este de a face produsele mai vizibile pe rafturi, pentru a atrage atenția cumpărătorului. Consumatorul mediu este bombardat cu mii de mesaje în fiecare zi. În plus, el are au mai multe opțiuni decât oricând, datorită fragmentării și digitalizării mass-media. Ca urmare, a devenit o provocare pentru a vă conecta cu un consumator, prin intermediul oricărei căi de comunicare, ceea ce face mult mai dificilă atingerea unui sumum util de impresii mediatice. Cu statistici ca acestea, deficitare, nu este de mirare că mortalitatea produselor nou lansate este ridicată. Procter și Gamble sunt renumiți în mare măsură pentru formularea expresiei ”primul moment al adevărului”, pentru a descrie importanța locului în care un cumpărător stă în fața unui ambalaj sau a unui brand înainte să facă o achiziție. Dar, pentru a consuma un produs, el trebuie să-l aleagă de pe raft. Ambalajul determină prima impresie importantă asupra cumpărătorului din magazin. Creierul cumpărătorilor caută forma, culoarea și fonturile și vor decide adesea dacă vor cumpăra produsul în funcție de prima impresie. Cheia unei relații pe termen lung Ambalajul este, de asemenea, o cheie pentru crearea unei relații pe termen lung cu marca. Există vreun alt lucru cu care cumpărătorii și consumatorii interacționează cu 24/7, mai important decât decât cu ambalajul? Nu. Deci, din momentul în care observă produsul pe raft și îl cumpără, tot drumul, de la achiziție, depozitare la domiciliu până la deschidere, manipulare și până la punctul de eliminarea ambalajului la gunoi, formează o relație personală cu un atașament la marcă, prin ambalajul care reprezintă un mijloc care poate duce într-adevăr la o relație fizică cu un cumpărător și un consumator. Cele cinci căi Ambalajul este esențial pentru a oferi, atât o experiență pozitivă de utilizare, cât și o creștere a vânzărilor. Iată cele cinci sfaturi despre ce ar trebui să faceți pentru a obține strategia de ambalare corectă și pentru a începe să vedeți rezultatele. DESIGN: Ambalajul trebuie să rezoneze cu consumatorii și să ofere o experiență de consum plăcută. Ambalajele trebuie să protejeze produsul și să comunice toate cerințele legale. Trebuie să respecte standardele logistice și de vânzare cu amănuntul, astfel încât să fie acceptat pe tot parcursul lanțului valoric, precum și să fie conștient de responsabilitățile sale în materie de mediu. Dar cea mai importantă parte: trebuie să lucreze pentru cumpărători. Fiind pe raft, designul ambalajului trebuie să transmită cel mai mult. Dacă produsul nu funcționează pe raft, nu este vizibil pentru cumpărători, nu le atrage atenția și nu le oferă mesajul de care au nevoie, atunci ați ratat. Ambalajul este un instrument remarcabil de eficient de comunicare a cumpărătorului, care vă transmite mesajul în fiecare locație unde produsul este disponibil. Cu toate acestea, atunci când se definește mixul de marketing în magazin, ambalarea, ca instrument de comunicare, este adesea uitată. INSTRUMENT PENTRU CONSUMATORI: Ar putea suna evident acest adevăr, dar prea des, procesul de proiectare a ambalajelor este condus de marketing, cu contribuția lanțului de aprovizionare și a departamentelor juridice. Dar ambalajul trebuie să facă mai mult decât atât: trebuie să lucreze pe raft, în fața și în favoarea unui cumpărător și, prin urmare, în favoarea mărcii. Deci, este logic, cu siguranță, că dacă există o experiență de cumpărător, aceasta trebuie să fie accesată în timpul procesului de proiectare a ambalajului. Implicarea comerțului și a marketingului pentru cumpărători este esențială pentru a avea succes. IDENTIFICAREA ȘI ÎNȚELEGEREA CUMPĂRĂTORULUI De multe ori, persoana care consumă produsul este, de asemenea, cumpărătorul, dar acest lucru nu este întotdeauna real. În cazul în care cumpărătorul nu este consumatorul, designul ambalajului funcționează și pentru ei? Cumpărători diferiți cumpără pe diferite canale, iar diferitele canale oferă o experiență de cumpărături diferită. Într-o măsură considerabilă, înțelegerea cumpărătorilor nu poate fi discutată prin prezentarea de concepte, către consumatori, în grupurile de focus. Dacă perspectiva cumpărătorului nu a fost integrată în procesul de proiectare a ambalajului, este probabil ca performanța să nu fie optimizată, în ceea ce privește vizibilitatea sau comunicarea în magazin. ALEGEREA FORMATULUI ȘI CULORILOR ÎN FUNCȚIE DE SPAȚIUL DE EXPUNERE LA RAF: Lățimea culoarului poate influența cât de aproape este un cumpărător de raft și de ambalaj. Cantitatea de spațiu dedicată categoriei poate influența numărul de fețe ale ambalajului, ceea ce va schimba complet modul în care un cumpărător vă vede produsul. De asemenea, produsele concurente din același spațiu vor afecta foarte mult vizibilitatea. Care format de ambalaj este cel care utilizează concurentul? Ce codificare de culori? TESTAREA PROIECTULUI DE AMBALARE: Testarea desenelor de ambalaj pentru cumpărători a fost un exercițiu complicat și scump. Aceste tehnici de stocare virtuală și urmărire digitală a ochilor sunt instrumente utile și rentabile, pentru testele de ambalare. Designul ambalajului este sau ar trebui să fie, parte din lexicul de marketing al cumpărătorului. Cel puțin, dezvoltarea ambalajelor (care include designul), ar trebui să fie un efort de colaborare care implică, atât echipe de consumatori, cât și cumpărători și nu doar departamentul de achiziții. Concluzie Potențialul marketingului de cumpărători este imens, iar viitorul va cere tot mai mult de la branduri pentru a fi competitive. Ecolean speră că aceste sfaturi vor inspira companiile să afle mai multe despre acest domeniu, pentru a dezvolta strategii adecvate care să le sprijine produsele în competiția viitoare, atât online cât și offline.