Conștientizarea scăzută a consumatorilor cu privire la rolul laptelui din lapte ca sursă de iod în alimentație înseamnă că există o oportunitate comercială neexploatată de a fi explorată prin afirmațiile de pe etichetă, se arată într-o analiză publicată de DairyReporter.
O informație ignorată
Această concluzie poate fi trasă dintr-un nou studiu publicat în Journal of Dairy Science, în care o cohortă internațională de cercetare a analizat peste 4.000 de răspunsuri ale consumatorilor la nivel mondial pentru a identifica ce alimente - de la lapte la carne și cereale - consideră consumatorii că sunt bogate în iod.
Cei chestionați – indiferent de vârstă, nivelul de educație și statutul de angajare – au ignorat în mare măsură laptele ca sursă relevantă de iod. În schimb, respondenții au considerat peștele și fructele de mare ca fiind importante în acest sens, iar unii au identificat greșit cerealele și carnea ca fiind bogate în iod.
Iodul este un oligomineral esențial. Organismul are nevoie de el pentru a produce hormoni tiroidieni, iar deficiența severă poate duce la hipotiroidism (tiroidă subactivă) sau mărirea glandei tiroide. Pentru cele însărcinate și care alăptează, chiar și deficiența ușoară de iod a fost asociată cu o dezvoltare cognitivă slabă la copii.
Concentrația din lapte
Conform tabelului de scor global al Iodine Global Network al nutriției cu iod, în majoritatea țărilor (cu excepții notabile fiind Germania, Rusia, Norvegia și Finlanda) aportul de iod la școlari este evaluat drept „adecvat”.
Laptele de lapte este o sursă primară de iod din alimente. Concentrația mineralului în lapte este în mod natural scăzută, dar practicile agricole, cum ar fi suplimentarea furajelor și utilizarea dezinfectanților pe bază de iod, au condus la o creștere a concentrației mineralului în lapte.
În timp ce nivelul de iod din lapte poate varia, produsele lactate sunt considerate pe scară largă o sursă cheie de iod, oferind aproape jumătate din consumul total de iod din alimente în SUA1; iar în Europa2, laptele de lapte furnizează mai mult de o treime din iod la adulți din Finlanda, Irlanda, Norvegia și Marea Britanie.
Dar consumatorii cu greu sunt conștienți de acest lucru, a descoperit recent o companie internațională de cercetare.
Consumatorii nu sunt bine informați
Într-un sondaj realizat de peste 4.700 de consumatori din 16 țări care acoperă America, Europa, Asia și Oceania, rezultatele au indicat că respondenții nu erau bine informați despre sursele alimentare de iod.
Cei din Europa de Nord și de Vest au fost cei mai puțin conștienți de faptul că laptele este o sursă de iod - o descoperire care i-a surprins pe cercetători, având în vedere consumul ridicat de lapte din regiune. Consumatorii nord-americani au avut cea mai mare conștientizare, urmați de cei din America Latină, Asia, Europa de Sud și Oceania.
„Conștientizarea relativ scăzută a contribuției laptelui și produselor lactate ca surse de iod alimentar, în ciuda faptului că sunt descrise ca surse alimentare primare... sugerează că cunoștințele despre iod nu sunt larg răspândite în publicul larg”, au scris cercetătorii.
„Unele motive potențiale pentru această lipsă de cunoștințe... ar putea fi faptul că informațiile despre iod și nutriție sunt adesea limitate la publicații științifice, făcându-le mai puțin accesibile și accesibile de către publicul larg.”
Etichetele de ambalaj care evidențiază alimentele bogate în iod pot fi „strategii viabile” pentru a oferi consumatorilor informații clare și accesibile, a concluzionat studiul; în timp ce autoritățile publice ar trebui să aibă în vedere creșterea gradului de conștientizare prin campanii de promovare. (Foto: Dreamstime)