Reducerea TVA la 9% pentru categoriile de produse alimentare a fost un eveniment asteptat de toata lumea: consumatori, producatori si retaileri. Primele rezultate consemneaza cresteri cu doua cifre ale vanzarilor. In primele doua saptamani din iunie s-a inregistrat o crestere cu 12% in plus fata de luna mai 2015, respectiv, cu 17% fata de iunie 2014. Preturile au scazut in medie cu 11% in categoriile monitorizate de compania Nielsen Romania. Rezultatele nu au intarziat sa apara, cele mai dinamice categorii de produse fiind cele care au redus pretul cel mai mult. Pentru cafea, de exemplu, o reducere de pret in medie cu 15% a produselor a dus la o crestere a volumului vanzarilor cu aproximativ 25% fata de aceeasi perioada a anului trecut (1-14 iunie). Alte categorii foarte dinamice au fost carnea, branza, bauturile non-alcoolice si snacksurile. Analistii Nielsen Romania incearca sa faca acum estimari pe termen mediu in privinta efectelor reducerii TVA. „Vor trece consumatorii catre produse premium, vor consuma mai multa cafea, carne si branza, sau este doar un efect imediat al reducerii preturilor? Cat vor ramane preturile la acest nivel si ce se va intampla cand acestea vor incepe sa se majoreze? Vom analiza impreuna cu clientii nostri toate aceste trenduri in perioada imediat urmatoare”, se arata in studiul Nielsen Romania. Reducerea TVA la alimente nu a produs doar bucurie, ci si griji si risc de faliment in randul micilor producatori de lapte. Inainte de scaderea taxei, acestia abia se incadrau cu pretul lor de productie in cel de la raft (fata de marfa de import), avand profit de doar cateva procente. Firmele straine si-au permis sa reduca preturile lactatelor cu cu 2-3% (la care s-a adaugat scaderea TVA), produsele lor fiind, oricum, mai ieftine, in vreme ce alimentele romanesti ar putea disparea, intai din rafturile supermarketurilor, apoi de tot. Producatorii autohtoni atrag atentia ca, dupa aceasta miscare, companiile straine isi vor permite sa majoreze cat vor preturile, deoarece vor ramane singurele de pe piata. In consecinta, am putea asista, chiar din acest an, la disparitia a sute de mii de mici producatori de lapte din Romania si chiar a procesatorilor care nu vor cumpara lapte de import, mai ieftin.