Repers

336

Marea provocare a anului 2013 va fi dinamizarea vânzărilor

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Începutul anului 2013 găsește sectorul de producție și procesare a cărnii din România în totală incertitudine. Nivelul scăzut al puterii de cumpărare a populației, prețul ridicat al materiilor prime pe toată filiera, prețul ridicat la energie și utilități, fiscalitatea uriașă și suprataxările de tot felul determină maximă prudență din partea jucătorilor. Cum vor reuși aceștia să depășească greutățile, vom vedea. Cert este că anul nu se anunță prea bun, iar soluția pare a veni dintr-o direcție, oarecum, surprinzătoare.   Producție cât încape. Dar, cine cumpără? Acum ceva vreme, întreaga Industrie alimentară din România se afla în fața unei provocări uriașe: retehnologizarea și ridicarea standardelor la nivelul cerut de legislația Uniunii Europene. La provocare au răspuns din plin, cu investiții masive, și procesatorii de carne. Așa se întâmplă că, la nivel comunitar, industria autohtonă de profil este una dintre cele mai performante, din punct de vedere tehnologic. Aproape fiecare companie de profil este capabilă să producă la cele mai înalte standarde de calitate, iar acest lucru e un succes.   Din păcate, însă, puține firme din domeniu au investit în crearea propriei rețele de magazine și aici nu ne referim la înființarea câtorva puncte de vânzare, ci a unor rețele în adevăratul sens al cuvântului. Axăm această parte de articol pe această temă pentru că, în condițiile scăderii dramatice a vânzărilor, se pare că marea provocare a anului 2013 nu va mai fi producția, ci desfacerea! Cu alte cuvinte, industriașii români trebuie să învețe să și vândă, nu doar să producă, fără teama contractelor cu retail-ul.   Unii au făcut-o, deja, și nu le strică deloc. În primul rând, evidențiem aici pe Unicarm, companie a cărei rețea se numără printre marii jucători de pe piața de retail dar, mai ales, companie care nu își pune prea mari probleme, din cauza vânzărilor. Un alt exemplu este dat de Angst, frmă care a reușit să găsească o soluție de colaborare cu rețeaua Carrefour, prin înființarea lanțului de magazine Carrefour-Angst Expres. Nici Agricola Internațional Bacău nu stă rău la acest capitol, cu mențiunea că moldovenii păsărari s-au evidențiat din plin și la capitolul inovație, venind în permanență cu sortimente noi. În acest caz, se ilustrează din plin teoria care spune că o gamă diversă de produse, mereu înnoită, mărește volumul vânzărilor.   Situația nu e particulară, pentru România. Analize de ultim moment ale pieței europene arată că exact aceasta este marea problemă, la nivel comunitar: desfacerea. Ca o dovadă în plus a afirmațiilor noastre stă faptul că tema principală a celui mai mare târg alimentar din lume, AnugaFood, care se va desfășura în această toamnă la Koln (vezi prezentarea din rubrica ”Eveniment”), nu se va axa pe produse, ci pe piață, pe vânzări, recunoscându-se în acest fel că desfacerea este marele pariu pe care procesatorii trebuie să-l câștige, prin dinamizarea vânzărilor, prin publicitate, prin găsirea acelor mecanisme de marketing care să determine creșterea consumului pe fondul unei puteri scăzute de cumpărare dar, atenție!, fără diminuarea calității produselor.   Pisica se află în curtea din Piața Victoriei Deși, fiecare companie trebuie să își găsească propriile soluții, este foarte clar că, la nivel general, pisica e neagră rău, are gheare mari și se află în curtea Guvernului, pentru că de deciziile care se iau acolo depind foarte multe lucruri. Nu ne putem pronunța asupra nivelului de TVA, acest articol fiind scris înainte de alcătuirea bugetului și, mai ales, înainte de sosirea în țară a delegației FMI. Cu toate acestea, am remarcat că în momentul aunțării programului de guvernare, premierul Victor Ponta și-a asigurat spatele, declarând că reducerea TVA-ului este un obiectiv care trebuie îndeplinit ”până la finalizarea mandatului” și doar în situația ”în care se vor găsi alternative de alimentare a bugetului de stat”!   Mai concretă e marea problemă a evaziunii fiscale, iar ea nu poate fi diminuată decât în măsura în care același Guvern va decide o politică de forță, la toate nivelurile, împotriva celor care încalcă legea. La fel de concretă este problema concurenței neloiale pe care procesatorii o resimt din plin din partea unor așa-ziși producători ”tradiționali”.  În acest sens, cunoaștem că, la finalul anului trecut, Secretarul de Statîn MADR Achim Irimescu a promis o reevaluare a firmelor care sunt înregistrate drept ”tradiționale” și, mai ales, o reevaluare a interminabilei liste de produse tradiționale înregistrate la minister, știindu-se faptul că în majoritatea lor covârșitoare, aceste produse sunt fonfleuri de piață. Și, tot în sarcina autorităților cade responsabilitatea curățării tarabelor de pseudo-tradiționalii care cumpără preparate din hipermarket, revânzându-le apoi în târgurile țării.   Nu mai puțin adevărat este faptul că, în colaborare cu părțile implicate, instituțiile statului trebuie să pună o oarecare ordine în relația dintre producători și retail. Ni se poate contraargumenta că nu se poate face acest lucru, fiind vorba strict de relații contractuale, de piața. Inexact! Dacă în Marea Britanie a fost posibil, dacă la fel s-a întâmplat în Spania, Grecia, Cehia și Polonia, nu vedem de ce nu s-ar putea face lucrul acesta și în România! Într-un interviu acordat revistei noastre, domnul Secretar de Stat din MADR, Gheorghe Albu, ne declara în tamna anului trecut că se va încerca repoziționarea Direcției pe care o conduce în caltatea de mediator, pe care a mai avut-o. Păăăăi, să o repoziționeze!   În rest, problemele de fiscalitate, de strategii, de prețuri la combustibili, accize și alte alea care îngreunează afacerile tuturor și care sunt reclamate de întregul mediu de afaceri, nu numai de jucătorii de pe piața românească a cărnii, țin de lucruri care ar trebui puse la punct odată la patru ani. Deocamdată, în noiembrie s-a mai ratat o ocazie! De aceea, cade în sarcina organizațiilor profesionale să facă în permanență presiune asupra Guvernului, asupra autorităților, pentru a fi luate acele decizii care să favorizeze mediul de afaceri, sectorul de producție și prelucrare a cărnii.   Temeri, semne de întrebare, speranțe   Evident, pentru a putea creiona o imagine cât mai apropiată de realitate, am cerut și opinia celor implicați direct în sectorul de producție și procesare a cărnii din România. Răspunsurile primite le puteți citi mai jos. Concluziile vă aparțin.   Ioan Ladoși, Președinte al APCPR: ”Încă de acum, anul 2013 pare a fi deosebit de provocator și cu multe semne de întrebare, mai ales pentru fermierii crescători de porci. După cum se cunoaște, odată cu 1 ianuarie a intrat în vigoare noua legislație europeană referitoare la bunăstarea porcilor, iar acest lucru va avea un impact deosebit asupra pieței. Din fericire, România stă foarte bine la acest capitol dar, la nivel comunitar, puține tări sunt conforme 100 %. Din păcate, nu putem profita de acest avantaj, pentru că România nu joacă un rol determinant în comerțul internațional. Foarte multe lucruri vor depinde de deciziile care vor fi luate de Comisia Europeană la finalul lunii ianuarie și așteptăm o decelare a prețurilor la carnea de porc, în maniera în care ele au fost decelate anul trecut, în cazul ouălor. O altă problemă va fi ridicată de impactul prețului la porumb, impact care va fi resimțit până în vară, cât se va recolta orzul. Așadar, prețul cărnii va fi destul de ridicat. Iar, dacă ne gândim la consum, este foarte posibil ca el să stagneze. Oricum, foarte multe lucruri vor fi determinate și ce se va întâmpla la nivel guvernamental, ce impact vor avea înțelegerile cu organismele financiare internaționale și, de aici, ce nivel al puterii de cumpărare vor mai avea românii, la acestea adăugându-se și majorările prețurilor la energie.”   Vasile Lucuț, Președinte CA, Unicarm: ”Anul 2013 nu îl văd a fi deloc bun, în niciun caz, mai bun decât 2012. Din fericire pentru Unicarm, noi ne-am dezvoltat o foarte serioasă rețea de desfacere, 60 % din producție vânzând-o prin magazinele proprii. Dar, majoritatea procesatorilor vor resimți acut presiunea retail-ului și a prețurilor impuse de aceștia. Însă, chiar și așa, sectorul de carne din România nu va cădea. Companiile existente acum sunt prea solide, pentru a fi puse în pericol. Dar, marea provocare nu va fi producția, ci desfacerea. Tocmai de aceea, în acest an vom mai deschide încă 20 de magazine proprii, pe lângă celelalte 83, pe care le avem. Așadar, problema nu e de producție, ci de găsirea modalităților de a determina creșterea consumului.”   Grigore Horoi, Președinte Agricola Internațional Bacău: ”Toți actorii din mediul economic speră că deciziile strategice ale noii elite vor fi inspirate. Legislația care reglementează munca, circulația bunurilor, fiscalitatea trebuie să fie similară celei europene (a se vedea TVA diferențiată la alimente, la formele de sprijin pentru agricultori, industrie alimentară ș.a.). Companiile din avicultură, deși sunt foarte performante și produc la costuri comparabile cu acelea ale companiilor europene, își vând produsele la «prețuri românești» care mai includ și TVA de 24%. În 2012, preţul materiilor prime cerealiere a crescut cu 70%, în timp ce preţul produselor avicole a crescut doar cu 16% în 2012 faţă de 2009, acoperind doar rata inflaţiei. La toate acestea se adaugă şi lipsa sprijinului financiar, care în anul 2013 va fi chiar mai mic decât anul trecut. Programul de bunăstare a păsărilor reprezintă din start 75%, faţă de finanţarea prin programul naţional, iar dificultăţile accesării tuturor Măsurilor vor determina o finanţare cu 50% mai mică faţă de anul 2012. Prin urmare, vom asista la probleme foarte serioase în acest sector, care pot debuta cu câteva falimente, după care prețurile vor exploda (cu repercursiuni directe și imediate în procesarea cărnii), se vor deteriora indicatorii macroeconomici și pot apărea probleme sociale majore.”   Diana Ilie Crăciunescu, Director Comercial Diana: ”Suntem la curent cu analizele care se fac în legătură cu trendurile de pe piața românească a produselor din carne și cred că societatea noastră va reuși să facă față provocărilor. Compania noastră va continua să își diversifice produsele oferite clienților, la calitatea cu care i-am obișnuit. Credem că diversitatea produselor poate fi o cale de creștere a producției și desfacerii în anul acesta, de aceea, în ciuda dificultăților din piață, ne menținem optimismul în legătură cu evoluția pozitivă a companiei Diana, în 2013.”   Valentin Șoneriu, Director General Carmolimp: „Anul 2013 va fi unul și mai dificil! Cred că anul acesta va reuși să forțeze industria noastră la maxim, pe fondul unei puteri de cumpărare reduse și a unui mediu de afaceri slăbit.  În cel mai bun  caz, vom vedea o stagnare a pieței la nivelul actual dar, cu siguranță tendința va fi în continuare spre produsele mai ieftine, obligând procesatorii să găsească soluții și produse noi. Cred că în următoarea perioadă vom asista la o presiune din ce în ce mai mare a producătorilor de carne și preparate din carne de a ieși pe piața comunitară.” Nicolae Ciuleac, Director General, Carniprod: ”Puterea de cumpărare a oamenilor este din ce în ce mai limitată, acesta este cel mai mare necaz al tuturor, nu numai al procesatorilor de carne. Materia primă este foarte scumpă, fapt care determină creșterea prețului final. Dacă, altădată, clientul cumpăra câte un salam întreg, sau o jumătate de salam, acum cumpără cu suta de grame sau chiar câteva felii într-un pachețel de 50 de grame! Pentru a contracara această tendință, am început săvând mai mult carne, ca atare, decât preparate.  Nu e rău, dar nu e nici bine, pentru că acum lucrez doar la 50 % din capacitate! Sunt convins că multe firme or să gâfâie anul acesta și de abia se vor menține pe linia de plutire. Încă un necaz vine din partea guvernului care ia numai decizii aberante, impunând taxe peste taxe, fapt care determină și el îngreunarea situației. Iar o altă dificultate majoră o reprezintă relația cu retail-ul care impune prețuri mici, fapt care determină existența pe piață a unor produse de slabă calitate dar și un câștig de 30 %, pentru retailiști, din prețul final al unui produs. Și Carniprod vinde prin retail, dar nu e normal așa.”

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2