Interviu cu domnul Cosmin Moldovan, proprietar al companiei Cosm Fan Când tradiția lucrului bine făcut și măiestria meseriei moștenită de la părinți se împletesc cu adoptarea celor mai moderne tehnologii și a celor mai eficiente strategii de piață, succesul nu poate fi decât de prestigiu. Acest lucru poate fi constatat de orice client al firmei Cosm Fan, de oricine cunoaște câte ceva despre activitatea acesteia. Mai nou, Cosm Fan a procedat la o acțiune de rebranding, în urma căreia, după cum spune proprietarul firmei, ”comerțul clujean cu produse din carne va fi racordat la valorile Europei”. Despre această acțiune, dar și despre ultimele noutăți, ne-a vorbit domnul Cosmin Moldovan, în interviul de mai jos. Afacere de familie, succes generalFabrica de Carne: Domnule Cosmin Moldovan, când a luat fiinţă compania dumneavoastră şi care au fost principalele etape de dezvoltare? Cosmin Moldovan: Înainte de ’89, tatăl meu era şef de popotă la o unitate militară care avea o microcarmangerie, unde se făceau mezeluri pentru ofițeri, iar eu lucram tot în Industria Cărnii. După Revoluţie, Industria Cărnii a dat faliment, iar unitatea militară GAZ (gospodarie agro-zootehnică), unde lucra tatăl meu, nu a mai fost rentabilă. El a venit cu ideea sa încercăm să facem o microcarmangerie aşa cum era la armată. Am discutat asta într-o sâmbătă, când tăiam lemne, şi atunci am decis să transformăm magazia de acasă şi să o modernizăm. Aşa că, în 1994 am înfiinţat Cosm Fan, ca atelier de preparate şi punct de tăiere, în magazia casei părinteşti din Sânnicoară, judeţul Cluj. În partea de la stradă era magazinul de prezentare în care vindeam atât carne şi preparate din carne, cât şi alte produse alimentare. Era perioada capitalismului romantic, fără un capital de susţinere, producând, vânzând şi încasând fiecare şarjă, reluând apoi ciclul. Utilajele erau vechi, necesitând întreţinere continuă, tehnologiile erau și ele din epoca trecută. Ne-am dezvoltat lent. Până în 2005 ajunsesem să avem trei magazine, în Sânnicoară, în Cojcona şi în cartierul Gheorghieni, din Cluj-Napoca. Odată cu regulile de preaderare la UE, începând cu 2005 a trebuit să găsim soluţii pentru modernizare. Noi analizăm toate problemele în familie şi aşa am făcut şi atunci. Împreună, am luat hotărârea de a accesa fonduri europene. Aşa că, în 2007, am depus o cerere de finanţare SAPARD, pentru o fabrică de procesare a cărnii cu o capacitate de 6.000 kg/zi, proiect care a fost finalizat în 2010. Valoarea lui a fost în jur de 3 milioane de euro. În paralel cu investiţia am mărit numărul magazinelor proprii. Am deschis magazine în pieţele agroindustriale ale Clujului, apoi în aproape toate cartierele orașului şi, încet-încet, în muncipiile din judeţ: Huedin, Turda, Gherla, Dej, Câmpia Turzii, dar şi în comunele mari: Apahida, Floreşti, Gilău. Anul trecut, am luat decizia de a introduce un nou concept de vânzare, ceea ce a presupus o rebranduire. Aşa s-au născut magazinele MOLDOVAN, un echilibru între vânzarea cu amănuntul şi fast-food, cu acest nou concept dorindu-ne de asemenea şi dezvoltarea funcţiei de educare a consumatorului. Prin aceasta, consider că dăm și o dimensiune socială afacerii noastre. FDC: La cât se ridică investiţiile efectuate până acum? CM: La peste 15 milioane de lei. Materie primă românească, de cea mai bună calitateFDC: Acum, după dezvoltarea spectaculoasă pe care ați înregistrat-o, care sunt principalele atuuri tehnologice ale companiei Cosm Fan? CM: Avem câteva atuuri, nu pot spune că nu. Folosim o tehnologie performantă cu utilaje de ultimă generaţie, unele chiar robotizate, avem un lanţ frigorific realizat prin 12 maşini frigorifice. De asemenea, beneficiem de o forţă de muncă dezvoltată odată cu societateA şi calificată în proporţie de 100%. FDC: Cum și de unde se asigură aprovizionarea cu materia primă? CM: Materia primă este de cea mai înaltă calitate şi provine din unităţi autorizate pentru schimburi intracomunitare, unităţi care sunt 98% româneşti. Facem selecţia unităţilor pe baza ofertelor şi urmărim, în principal, calitatea acestora, preţul, condiţiile de livrare etc. Însă, principalii noştri furnizori de carne carcasă sunt CAI Curtici Arad, Smitfield Prod, Ropinii CSA Turda şi, nu în ultimul rând, SC Agro Cosm Fan SRL, ferma din grupul Cosm Fan, producătoare de carne de vită. Situată la Mociu, ferma este acum în curs de modernizare, iar aici investim 1,5 milioane de euro, printr-un proiect realizat pe FEADR. Efectivul total este de 270 de capete, din care o parte sunt vaci de lapte care asigură cash-flow. Gama Premium: Gama MoldovanFDC: Nu ați încercat să dezvoltați și un sector de lactate? CM: Nu am pus o foarte mare bază pe lapte, pe noi carnea ne interesează. Am făcut tot felul de teste cu Charolaise, Alb-Albastru Belgian, Limousine și Angus, să vedem care se pretează cel mai bine pentru producţia noastră şi pentru magazine. Urmărim tot timpul să promovăm carnea de vită şi să câştigăm clienţi pe acest segment. FDC: Care este gama sortimentală pe care o propuneți clienților Cosm Fan şi care sunt produsele de vârf ale companiei? CM: Toate produsele noastre, cumulate în cele patru sezoane, ajung la 120-130 sortimente. Avem carne tranşată şi preparate din carne. Carnea tranşată cuprinde, din porc: ceafă, pulpă, cotlet, muşchiuleţ, ciolan, costiţă, coaste şi tot ce mai este pe lângă acestea, iar din vită: antricot, vrăbioară, pulpă, muşchiuleţ etc. În cazul preparatelor din carne avem salamuri, cârnaţi, afumături, parizer, cremvurşti, şunci, specialităţi, tocături, marinate, tobe, caltaboşi, pate şi lista poate continua. Dintre produsele care există numai la noi sunt sortimentele de carne de bovină argentiniană, sortimente de carne tranşată special: T-bon, antricot etc. Gama noastră premium este gama Moldovan, care cuprinde jambon Moldovan, rulada Moldovan, iar printre produsele de clasă mai putem menţiona pastrama de vită şi antricotul crud-uscat. Un alt produs foarte apreciat al nostru sunt micii, deoarece folosim cel mai bun condiment: carnea. FDC: Cum se realizează desfacerea producţiei? CM: Funcţia comercială este asigurată 90% prin vânzarea în magazinele proprii. Avem 26 de magazine în tot judeţul, din care 14 în Cluj-Napoca. Trebuie să spun că în dezvoltarea reţelei proprii de magazine un rol esenţial l-a avut soţia mea, Amelia, care este managerul nostru de vânzări. Ea este foarte tenace, cu o mare putere de muncă, şi a creat o reţea comercială solidă, care constituie, practic, cheia succesului companiei. În afara vânzării în magazine, 10% distribuim prin terţi, respectiv restaurante, cantine, grădiniţe, alte magazine. Nu suntem prezenţi în supermarketuri. Prin multiculturalism, la standardele Europei FDC: Ce a dus la decizia de rebranding? CM: Procesul de rebranding s-a născut din necesitatea racordării comerţului clujean de carne şi preparate din carne la standardele şi valorile lumii europene. Am simţit că trebuie să schimbăm ceva, ca să nu ne plafonăm. Nu am vrut doar un produs nou, ci trebuia o schimbare majoră. Am dorit foarte mult această schimbare şi scopul a fost să recucerim clienţii, să-i facem să se reîndrăgostească de produsele noastre. Am dorit ca magazinele noastre să le amintească de vechile măcelării, unde vânzătorul te sfătuia şi cumpărai exact ceea ce doreai. Am fost la multe târguri, de unde ne-am inspirat. Vedeam un magazin frumos în Germania, mergeam cu specialistul nostru, la fel şi în Elveţia sau alte locuri în care am ajuns. Am umblat un an de zile ca să ne inspirăm. N-am copiat un concept de magazin, am văzut care erau tendinţele şi am încercat să fac o schimbare reală în magazinele noastre. Noul concept de magazine deschis la Cluj a fost rezultatul dorinţelor proprii de a oferi cosumatorilor din experienţa noastră, cumulată în documentările expoziţionale şi comerciale din ţările europene. Încercăm să integrăm Clujul comercial de carne în Europa şi sper să şi reuşim acest lucru. Deocamdată avem remodelate doua magazine, unul în centrul Clujului, iar cel de-al doilea, în Piaţa Ion Meşter din cartierul Mănăştur, iar al treilea, în cartierul Zorilor, este în curs de rebranduire. În timp, toate magazinele din reţea vor fi remodelate şi se vor ridica la standarde europene. FDC: Ce investitii a presupus campania de rebranding? CM: În primul magazin, cel de pe David Ferenc, investiţia a fost de 250.000 euro. Aici, clienţii noştri au posibilitatea nu doar de a cumpăra produsele Cosm-Fan, ci şi de le gusta la cerere, magazinul având încorporat şi elementul de bistro. Totodată, le oferim clienţilor consultanţă în prepararea cărnii achiziţionate sau a condimentelor folosite. Magazinul din Mănăştur este mai mic, ca spaţiu, şi, ca urmare, nu are partea de bistro, iar investiţia în el a fost mai mică, de 140.000 euro. FDC: Cum se va efectua consolidarea noului brand? CM: În primul rând, vom asigura traininguri permanente pentru personalul de deservire, cu scopul de a asigura o servire ireproşabilă. Când clientul stă în magazin şi este servit cum trebuie, când gustă ce-i pregătim, atunci are încredere şi cumpără; am mers şi pe ideea aceasta. Mie îmi place să interacţionez cu clienţii, să aflu ce îşi doresc, să le spun cum să gătească vita, pentru că foarte puţină lume ştie că această carne are nevoie de o atenţie specială la preparare. Apoi, ne propunem o diversificare sortimentală specifică multiculturalismului de care se bucură Clujul. Dacă facem toate astea şi le facem bine, vom avea un brand puternic, care va dăinui în timp. Informatizare, extindere, prestigiu FDC: Ce intreprindeţi pentru fidelizarea clienţilor? CM: Am gândit şi câteva acţiuni de fidelizare, precum tombole, felicitări pentru zilele de naştere şi altele de acest fel, dar vor fi implementate în timp. FDC: Care sunt proiectele de viitor ale Cosm Fan? CM: În primul rând, dorim informatizarea sistemului de vânzări şi a procesului tehnologic. Apoi, vom moderniza ambalarea şi vom diversifica gama de sortimente. Noi avem produse de calitate la un preţ corect. N-am vrut să avem produse foarte scumpe, deşi avem, ce-i drept, şi din acestea, câteva, pentru că, odată cu noul brand, am scos o gamă premium bine făcută, cu bun gust, produse cu adevărat speciale în care s-au investit în primul rând suflet şi calitate. Avem în continuare mult de lucru, pentru ca vreau să dezvolt aceste produse speciale, să scot un salam de vară la umiditatea care trebuie, realizat cu carne de vită calitatea întâi, cu pulpă de porc şi slănină, dupa reţeta veche, de bază, pe care nimeni nu o mai respectă. Mai vrem să diversificăm gama de crud–uscate, să facem un cârnat Splai, ghiudem, babic, şi să le lansăm pe piaţă. Vrem să scoatem produse vechi, cu tradiţie, cu nume, cum ar fi cabanosul adevărat, după reţeta adevărată. Şi, nu în ultimul rând, vrem să mărim capacitatea de producţie, să deschidem şi alte magazine. FDC: Vă mulțumim!