Repers

239

Oul cu Seleniu, solutia de diferentiere pentru avicultorii romani, pe o piata in scadere

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Ce a fost mai intai, oul sau gaina? Nu se stie. Insa este sigur ca viitorul ii apartine oului cu Seleniu. De ce? Pentru ca este un aliment functional. Consumate deja pe scara larga la nivel european, ouale imbogatite in Seleniu sunt insa putin cunoscute romanilor. Produse de doar doua firme romanesti, ele se gasesc pe rafturile catorva supermarketuri de la noi din tara, insa consumatorii romani nu detin prea multe informatii in acest sens. Producatorii de oua imbogatite in seleniu organic din Romania nu au investit in promovarea lor, desi in acest mod s-ar putea diferentia de concurenta, pe o piata aflata in criza.

Despre Seleniu si Sel-Plex Seleniul este un element esential care func­tio­nea­za drept component al enzimelor implicate in protectia antioxidativa. Ultimele cercetari au stabilit ca Seleniul este o componenta importanta a alimentatiei umane, asigurand protectia si mentinerea sanatatii umane si a starii generale de bine. O carenta a acestui microelement poate duce la cresterea riscului de aparitie a bolilor. Seleniul se gaseste in diferite cantitati la nivelul solului. Variatiile regionale sunt reflectate in cantitatea de seleniu din culturile vegetale care intra in lantul alimentar. Aceste diferente se regasesc apoi in continutul de seleniu al produselor animaliere si vegetale consumate de om si, ca urmare, au un mare impact asupra cantitatii de seleniu din hrana oamenilor. Seleniul este: • Antioxidant • Esential pentru functionarea corecta a glandei tiroide si pentru protectia acesteia • Deosebit de important pentru functionarea corecta a sistemului imunitar • Vital pentru mobilitatea spermatozoizilor si maturizarea acestora Din cauza carentei in solurile europene, aportul de seleniu in randul europenilor este redus. Sel-Plex este prima sursa de seleniu organic care a primit aprobarea UE si singura sursa de seleniu organic revizuita de FDA de pe piata americana. In plus, Sel-Plex este certificat GRAS (Generally Re­cognized as Safe). Aceasta inseamna ca produsul este aprobat spre a fi utilizat ca ingredient alimentar. De asemenea, Sel-Plex este recunoscut de EFSA (European Food Safety Authority). In 2008, EFSA a aprobat urmatoarele revendicari pentru Sel-Plex: • Functionarea normala a sistemului imun • Protectia constituientilor celulari de efectele oxidative • Functionarea normala a tiroidei • Spermatogeneza normala Prin administrarea produsului Sel-Plex in dieta ani­malelor este posibila cresterea, in mod natural, a nivelului de seleniu in produsele alimentare precum lapte, carne si oua. Ca urmare, aceasta poate duce la imbunatatirea aportului in alimentatia umana, iar consumatorii pot atinge mai usor doza zilnica recomandata de 55 micrograme de seleniu pe zi. Numeroasele cercetari intreprinse in ultimii ani au aratat ca imbogatirea naturala a alimentelor de origine animala cu Seleniu organic din Sel-Plex (lapte, oua si carne), prin suplimentarea dietei ani­malelor, poate fi un mijloc eficace pentru cresterea statusului de seleniu la om. Spre exemplu, un singur ou ar putea furniza cel putin 50% din doza zilnica recomandata de Seleniu. Vecinii nostri ne-au luat-o inainte Consumatorul european este deosebit de atent cu alimentatia si este constient de legatura dintre alimentatie si sanatate, ceea ce se traduce prin­tr-o grija mai mare cu privire la ingredientele specifice, nutrientii si compozitia alimentelor. Companiile care activeaza in industria alimentara investesc in alimente functionale deoarece ten­dintele societatii prezente cer alimente mai sanatoase, cu beneficii suplimentare in directia im­bunatatirii starii generale de sanatate si calitatii vie­tii consumatorilor. In plus, alimentele functionale sunt de interes pentru industria alimentara intrucat ele reprezinta o modalitate prin care producatorii pot adauga valoare la marfurile lor pentru a indeplini cerintele consumatorilor si se pot diferentia de concurenta. Produsele alimentare pot fi considerate alimente functionale daca, impreuna cu impactul nutritional de baza, au si efecte benefice asupra uneia sau mai multor functii ale organismului. Ele trebuie sa imbunatateasca starea generala si fizica si/sau sa scada riscul de evolutie a unei boli. Uniunea Europeana recomanda un aport zilnic de seleniu de 55 micrograme pe zi; totusi, unele tari europene si-au stabilit singure nivelul recomandat, cum ar fi Belgia, Franta, Germania, Italia, tarile scandinave, Marea Britanie, Elvetia si Austria. Exis­ta si cazuri precum Australia, unde se recomanda un aport zilnic de 85 micrograme pe zi pentru barbati si 70 micrograme pe zi pentru femei. In lucrarea sa din 2006, intitulata "Selenium in nutrition and health", Peter Surai mentioneaza urmatoarele exemple europene privind aportul zilnic de Seleniu: • Austria – 48 micrograme • Croatia – 27-34 micrograme • Franta – 29-48 micrograme • Germania – 35-48 micrograme • Irlanda – 50 micrograme • Polonia – 11-40 micrograme • Portugalia – 37 micrograme • Serbia – 30 micrograme • Slovenia – 30 micrograme • Spania – 35 micrograme • Suedia – 31-44 micrograme • Turcia – 30-36,5 micrograme Insa, multe zone din Europa au carente de seleniu in sol, in special tarile scandinave, si de aceea se recomanda echilibrarea dietei cu surse bogate in seleniu sau utilizarea de suplimente alimentare. Intre alimentele functionale existente in Europa si in lume si avand ca punct de plecare seleniul organic din Sel-Plex se numara: • Ouale Columbus, comercializate in intreaga lume, imbogatite in mod natural cu Sel-Plex si promovate ca fiind bogate in antioxidanti. Produsul a fost lansat in Belgia, in 1997, si de atunci se comercializeaza in Marea Britanie, Olanda, India, Japonia, Africa de Sud, Grecia si Austria. Productia anuala de oua Columbus in Europa este de peste 50 de milioane de bucati. • Ouale Mega, produse de IFREPA in Irlanda, bogate in vitamine si nutrienti, precum seleniu din Sel-Plex, Omega-3 si vitamina E. Ele exista pe piata din 2001 si, recent, a avut loc o relansare a produsului pentru a mentiona revendicarile legate de beneficiile in sanatatea umana conform EFSA. • Ouale Wellness produse de Gyermelyi in Ungaria din 2006. Datorita combinatiei dintre vitamina E si Sel-Plex, produsul este comercializat la un pret premium cu 15% mai mare decat ouale conventionale. • Carnea de porc si carnea de vita produsa de Toro VM din Republica Ceha, o carne de calitate superioara comercializata la un pret premium, care se diferentiaza de celelalte produse de pe piata, prin modul de prezentare si atentia la detalii in faza de productie, reflectata in gustul, culoarea si suculenta carnii. • Laptele cu seleniu Selk, produs de compania Seoul Milk din Coreea.

Experienta romaneasca In tara noastra, alimentul functional este la inceput de drum. Doua companii avicole – Toneli si Avicola Bucuresti – produc si comercializeaza oua cu seleniu organic. De asemenea, compania Alltech, care produce Sel-Plex, a finalizat cercetarile pentru obtinerea si in Romania a carnii de pasare imbogatite in seleniu. Sunt inca in derulare cercetarile privind laptele imbogatit cu seleniu organic la Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Bovine Balotesti. "Pentru ca oul cu seleniu organic sa aiba succes pe piata din Romania este necesara o munca edu­cationala intensa pentru ca oamenii nu au inca informatii suficiente pe acest subiect", a declarat, pentru Fabrica de Carne, Dr Liviu Panta, Director General Alltech Romania. "Lumea stie despre antioxidanti, dar nu are habar de seleniu". Pana in prezent, EFSA a evaluat un numar semnificativ de revendicari de sanatate asociate nutrientilor sau altor substante, dar in raport se precizeaza ca revendicarile privind capacitatea antioxidanta a Seleniului, Vitaminei C si Manganului, bine-cunoscutii nutrienti, se bazeaza pe cunostintele stiintifice unanim acceptate, existand o relatie cauza-efect intre cantitatea ingerata si nivelul de protectie, asigurat de acesti nutrienti, al ADN-ului, proteinelor si lipidelor fata de atacul oxidativ al radicalilor liberi. Costurile producerii de alimente imbogatite cu seleniu organic sunt foarte mici, insa promovarea produsului necesita investitii. "Cresterea pretului pentru furajele imbogatite cu seleniu organic este practic 0. Costurile suplimentare sunt date numai de reclama si de activitatea educationala pe care compania o face pentru promovarea produsului", subliniaza domnul Panta. Compania Toneli a facut primele incercari de a obtine oua cu Seleniu organic in perioada 2003-2004. De asemenea, in perioada 2006-2007, si Institutul de Biologie si Nutritie Animala Balotesti a intreprins cercetari privind obtinerea de oua imbogatite in seleniu organic prin utilizarea produsului Sel-Plex. Incepand cu anul 2009, Toneli produce pe zi aproximativ 20.000 de oua imbogatite in seleniu organic, prin utilizarea produsului Sel-Plex. Acest tip de oua se gaseste in lanturile de magazine Billa, Selgros, Kaufland si Carrefour. „Vindem ouale imbogatite in seleniu la acelasi pret cu cele obisnuite. In acest moment, cumparatorul este interesat doar de pret. In plus, nu au fost facute si nu se fac campanii sustinute in mass media pentru promovarea acestui gen de produse, din contra, se fac campanii impotriva oualor obtinute in sistem industrial”, a declarat pentru FDC, Dr Alexandru Aurora, Director General Toneli. Managementul firmei recunoaste ca se afla inca in perioada de testare a pietei in ceea ce priveste ouale cu seleniu organic si ca, pentru moment, a investit pentru promovarea lor doar in conceperea de ambalaje si etichete din care reies indicatiile benefice ale acestui microelement. "N-am folosit un program agresiv de promovare, doar am testat piata, insa in toamna ne vom extinde intr-o alta hala si vom mari capacitatea de productie pentru acest tip de oua. E un brand nou si intentionam sa investim in acest produs", a mai spus dna Alexandru. Celalalt producator roman de oua cu seleniu organic, Avicola Bucuresti, reclama atitudinea sceptica a marilor lanturi de magazine, mai ales in vreme de criza: „Nu exista orientare din partea directorilor de supermarket fata de produsele premium in perioada aceasta. Ei vand doar ceea ce li se cere”, a subliniat doamna Terez Zarug, Director General Avicola Bucuresti. Compania este, de asemenea, la inceput in producerea acestui tip de oua si nu a contorizat inca feed-back-ul de la consumatorul roman. "Lunile de vara reprezinta o perioada slaba in vanzarea de oua, vom face o analiza amanuntita in septembrie", a mai spus dna Zarug. Publicul-tinta al alimentelor functionale si al produselor imbogatite cu Sel-Plex in mod natural sunt consumatorii care se preocupa de calitatea hranei, bine educati, constienti de importanta mentinerii sanatatii, responsabili, deschisi fata de schimbare si care au un venit mai mare decat consumatorul mediu.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2