231
Procedura dificilă de ratificare a acordului UE-Mercosur este menținută din cauza unei combinații a crizei de sănătate COVID-19 și a criticilor considerabile din partea statelor membre. Partenerul EURACTIV, Efeagro, aruncă o privire asupra stării actuale. Iată constatările specialiștilor agenției spaniole Efe:
O procedură complexă
Intrarea în vigoare a acordului, stabilit pentru a crea o zonă comercială între UE27 și țările Mercosur, Argentina, Brazilia, Paraguay și Uruguay, va fi complexă. Procedura de ratificare a acordului este în curs de lansare, unele chiar contestând conținutul acordului comercial. În special, politica de mediu a Braziliei este pusă sub semnul întrebării de unele state membre.
Acordul UE-Mercosur a fost încheiat în 2019, după aproape 20 de ani de negocieri. Acesta stabilește cea mai mare zonă de liber schimb pe care UE a creat-o vreodată, acoperind o piață de 780 de milioane de oameni și liberalizând majoritatea schimburilor agricole.
Deși oferă unele oportunități de piață pentru fermierii și companiile din UE, mulți producători europeni se tem că acordul va permite un acces mai bun pe piață pentru marii giganți agricoli, precum Brazilia și Argentina.
Critica și calendarul UE
Comisia Europeană traduce acum acordul în toate limbile oficiale ale UE și se așteaptă să îl transmită Consiliului în următoarele luni.
După aprobarea Consiliului, acordul se va îndrepta către Parlamentul European și, având în vedere discuțiile recente despre acord, deputații și guvernele UE ar putea chiar să treacă la eliminarea acordului.
În octombrie, Parlamentul European a avertizat că nu va ratifica acordul așa cum este, din cauza politicii de mediu a președintelui brazilian Jair Bolsonaro.
Franța, Olanda și Austria au anunțat deja că nu vor ratifica acordul dacă Brazilia nu își îmbunătățește acțiunile în materie de mediu. Multe ONG-uri și-au exprimat îngrijorarea cu privire la lipsa măsurilor de protejare a pădurii tropicale amazoniene.
Organizațiile agricultorilor și cooperativelor spaniole cer garanții pentru „reciprocitate” și condiții de concurență echitabile între UE și Mercosur.
O zonă de liber schimb
Cu toate acestea, în ceea ce privește avantajele comerciale, acordul este unul atractiv. Acordul va elimina tarifele pentru 99% din comerțul agricol al UE, va deschide piețe pentru 88% din bunurile agricole ale UE și va elimina taxele vamale pentru 91% din exporturile globale ale UE.
„Dialogul, incluziunea femeilor și a tinerilor sau aspectele de mediu sunt părți sociale și politice care pot stimula dezvoltarea durabilă în regiune”, a declarat pentru Efeagro Institutul Interamerican de Cooperare în Agricultură, subliniind „sprijinul și consolidarea UE-Mercosur relații, dincolo de aspectele economice. ”
Taxele pentru soia vor fi anulate
Reducerile taxelor vamale se vor aplica țărilor Mercosur pentru fructe și legume, în timp ce taxele pentru produsele din soia vor fi eliminate complet.
Pentru produsele agricole sensibile precum carnea de vită, orezul, păsările de curte și zahărul, acordul include clauze de salvgardare, inclusiv măsuri fitosanitare și veterinare. Acordul va proteja, de asemenea, aproximativ 350 din indicațiile geografice (IG) ale UE pe piața Mercosur.
Pentru companiile agroalimentare spaniole și europene, acordul înseamnă reduceri de taxe vamale aplicate vinului, băuturilor spirtoase, băuturilor răcoritoare, ciocolatei, produselor lactate, unor fructe și legume, precum și uleiului de măsline.
În timp ce multe organizații de fermieri din statele Mercosur au salutat acordul, organizațiile care reprezintă fermierii din Europa au fost foarte critici cu privire la acord. De exemplu, fermierii spanioli și din UE sunt îngrijorați de creșterea importurilor de carne de vită și suc de portocale din blocul Mercosur.
În 2019, UE a avut un surplus comercial global cu Mercosur de 5,131 miliarde EUR, conform cifrelor Comisiei Europene. Cu toate acestea, UE a înregistrat un deficit comercial de 13,859 miliarde EUR pentru comerțul său cu produse agroalimentare.