223
Alternativele legumicole vor atinge o cifră de afaceri de 7,5 miliarde de euro, pe piața europeană în 2025, a calculat ING Bank într-un studiu publicat de RetailDetail. Cu toate acestea, se afirmă în studiu, deocamdată, înlocuitorii de carne și lapte nu vor depăși performanțele acestor piețe.
Au mai rămas 40 de ani
Consumul de carne și produse lactate în UE a atins apogeul, însă aproximativ un sfert dintre europeni se așteaptă să scadă consumul de carne, așa cum este deja cazul produselor lactate. În schimb, între 2010 și 2020, vânzările cu amănuntul de carne și produse lactate în Europa au crescut cu aproape 10% în fiecare an.
Vânzările de înlocuitori de carne au crescut chiar cu 121%, de la 625 milioane de euro în 2010 la 1,38 miliarde de euro în 2020. Vânzările de alternative lactate au trecut de la 1,5 miliarde, la 3 miliarde de euro pe parcursul a 10 ani.
În timp ce unii susțin că carnea și produsele lactate vor fi în cele din urmă complet înlocuite de alternative pe bază de plante, specialiștii ING nu cred că acest lucru este realist. Într-adevăr, înlocuitorii reprezintă în prezent doar 0,7% din piața cărnii și 2,5% din piața produselor lactate. Chiar dacă presupunem o creștere puternică actuală (+ 10%), ar dura aproape până în 2060 înainte ca alternativele să depășească piața cărnii și a produselor lactate.
Trei bariere
Potrivit ING, trei bariere determină cum va arăta creșterea viitoare. Prețul este un prim factor: în prezent, alternativele pentru carne și produse lactate sunt puțin mai scumpe și nu este de așteptat egalitatea totală a prețurilor pentru toate tipurile de produse.
Al doilea element este experiența utilizatorului: gustul și valoarea nutritivă se vor îmbunătăți și mai mult? Al treilea factor crucial este distribuția și disponibilitatea, care face în prezent obiectul multor activități atât în sectorul comerțului cu amănuntul, cât și în cel al alimentației. De exemplu, McDonald's tocmai a anunțat lansarea unei noi linii de înlocuitori de carne.
Există, de asemenea, diferențe semnificative între țările europene. Marea Britanie este de departe cea mai dezvoltată piață, reprezentând 440 de milioane de euro în 2019. Pe lângă Marea Britanie, Germania, Italia, Olanda și Franța au și vânzări cu amănuntul de peste 100 de milioane de euro.
Consumul pe persoană este cel mai ridicat în Scandinavia, Benelux și Regatul Unit, dar cel mai mic în Europa de Sud și de Est. Belgienii cheltuiesc în medie între 2 și 5 euro pe an pe alternative vegetariene, olandezii cheltuind deja mai mult de 5 euro.
Brânza trage lactatele în jos
În sectorul lactatelor, există o mare diferență între înlocuitorii de brânză și alternativele la lapte. „Brânzeturile” vegetale sunt încă un produs premium și de nișă, cărora le este mai dificil să se aproximeze proprietățile brânzeturilor animale, în timp ce alternativele pentru lapte reprezintă deja aproape 10% din piața europeană a laptelui. În Belgia, acest procent este de până la 14%, în Olanda cota este de 12%. Ca urmare a acestui „efect negativ de brânză”, categoria totală a alternativelor lactate „numai” reprezintă o cotă de piață de 3%.
Având în vedere nivelul actual de investiții și inovație în industria alimentară și lanțul de aprovizionare, ING concluzionează în noul său raport de cercetare că barierele vor fi reduse semnificativ în următorii cinci ani.
Mulți producători de carne și produse lactate realizează în special că se află pe o piață cu creștere redusă și nu își pot permite să piardă consumatorii. În special, producătorii din segmentul cărnii de vită și porc și din nord-vestul Europei își văd vânzările amenințate și, prin urmare, trebuie să facă schimbarea.
Ca rezultat, se așteaptă ca piața înlocuirilor cărnii și a produselor lactate să crească la 7,5 miliarde de euro în 2025: 2,5 miliarde de euro pentru alternativele de carne și 5 miliarde pentru produsele lactate non-animale EU. Cota de piață europeană va crește astfel la 1,3% și respectiv 4,1%.