1. Anul exporturilor Jucatorii mari de pe piata romaneasca a mezelurilor printre care Cris-Tim, Angst sau Agricola Bacau au apasat anul acesta pentru prima data pedala de acceleratie a exporturilor. 2. Inchiderea fabricii Campofrio Caroli Foods a inchis vara trecuta fabrica din Tulcea, una dintre cele doua unitati de productie ale grupului. Fabrica din Tulcea s-a aflat in proprietatea spaniolilor de la Campofrio, insa odata cu fuziunea dintre gigantul spaniol si Caroli, companie detinuta de familia libaneza El Solh, unitatea de productie a intrat in grupul Caroli. In urma inchiderii, producatorul de mezeluri a disponibilizat 170 de angajati, respectiv 11% din efectivul total. 3. Restructurarea business-ului Caroli La doua luni de la inchiderea fabricii de la Tulcea, oficialii Caroli Foods Group au decis si schimbarea lui Haluk Akdemir din pozitia de CEO. Miscarea a fost o surprinza in conditiile in care Akdemir a fost reconfirmat de actionari in 2010, dupa ce Caroli a fuzionat cu producatorul Campofrio. 3. Cris-Tim a achizitionat brandul Matache Macelaru Grupul Cris-Tim, controlat de familia Timis, a achizitionat in aceasta toamna brandul Matache Macelaru – o marca dezvoltata de actionarii producatorului de vin Murfatlar. Tranzactia nu a inclus insa si unitatile de productie ale Principal Company, fost proprietar al brandului, acum in insolventa. Astfel, mezelurile sub brandul Matache Macelaru vor fi produse in fabrica de la Filipestii de Padure, detinuta de Cris-Tim. 4. A murit George Naghi, proprietarul Aldis George Naghi, proprietarul producatorului de mezeluri Aldis, a decedat si sotia sa a fost ranita in urma unui accident nautic pe Dunare. Datele de la Registrul Comertului arata ca inainte de a muri omul de afaceri detinea 64% din actiunile Aldis, in timp ce sotia sa Alina Naghi controla 35% iar Ioan Costia un procent. 5. Angst a semnat un parteneriat cu retailerul Carrefour Producatorul Angst a semnat un parteneriat cu retailerul francez Carrefour pentru deschiderea mai mai multor magazine in franciza. Un acord de acest tip este o premiera pe piata romaneasca, iar in urma acestei intelegeri, Angst va beneficia de know-how si de achizitii mai ieftine, in timp ce Carrefour intra pe segmentul magazinelor de proximitate. 6. A disparut embargo-ul pentru carnea de porc Autoritatile europene au decis ridicarea interdictiei de export pentru carnea de porc dupa opt ani de embargo. Interdictia, impusa in 2003, a venit pe fondul temerilor privind pesta porcina. In consecinta, in anii cu interdictie, Romania a pierdut un septel de 3,4 milioane de porc. In prezent, pe piata locala mai sunt 3 milioane de porci, din care jumatate in curtile micilor crescatori. 7. Diversificari de portofoliu Mai multi antreprenori cunoscuti ca fiind in principal producatori de mezeluri si-au diversificat in 2011 portofoliile catre agricultura sau industria laptelui. Astfel, Marin Moraru, proprietarul grupului Marex Braila, un business peste 150 de milioane de euro, a mizat in acest an pe orez. Antreprenorul si-a transformat in orezarie jumatate din exploatatia sa de 2.500 de hectare. 8. Mai multi jucatorii din top 15 au reusit sa isi salveze rulajele Carniprod sau Meda Prod, doi jucatori din topul celor mai mari 15 producatori de mezeluri au reusit in acest an sa isi pastreze rulajele la un nivel similar cu cel de anul trecut. Aceste companii nu au reusit insa sa isi salveze si profitul, acesta coborand pana aproape de zero. 9. Nicio intrare in piata a unui jucator strain Anul 2011 se incheie fara intrarea pe piata a unui jucator multinational. Pe piata circula insa zvonuri in privinta interesului mai multor companii straine pentru a intra pe piata locala fie printr-o investitie greenfield, un parteneriat sau o achizitie. Pana acum insa, cu exceptia spaniolilor de la Campofrio, marii jucatori au ocolit piata romaneasca. 10. CrisTim intra in topul primilor 20 de retaileri CrisTim a reusit in acest an sa intre in topul celor mai mari 20 de retaileri din Romania. Radu Timis este astfel singurul producator de mezeluri care detine o retea de magazine care se lupta cot la cot cu magazinele operate de mulinationale precum Mega Image sau Billa. Cele opt supermarketuri si 15 magazine ale CrisTim au avut anul trecut incasari de 17 milioane de euro.