Repers

205

2009 - un an sub semnul crizei

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Pentru propriul amuzament, intreprind uneori demersul, empiric ce-i drept, de a analiza felul in care in vocabularul colectiv de baza navalesc cuvinte aflate in mod normal mai spre marginea vorbirii si se umplu de noi sensuri. De exemplu, de cate ori ati fi folosit anul acesta cuvantul mogul daca Traian Basescu ar fi ramas un simplu marinar? De cate ori nu ati fi folosit «criza» daca 2009 nu ar fi fost anul crizei?

Cuvantul criza a intrat in vocabularul romanesc timid, ca fiind o noua gaselnita din Vest. In buna traditie a poporului roman, l-am luat in deradere sperand sa ne scape adevarata lui semnificatie. La acest sfarsit de an, criza este o realitate si are o insemnatate personala pentru fiecare dintre noi. Am ajuns astfel sa cunoastem criza, sa o evaluam, sa o luam in calcul pentru planuri mari si mici. Poate si pentru ca acum este un risc asumat, o variabila care poate fi estimata, urmeaza iesirea din criza. In ultimul numar din anul 2009 al revistei Fabrica de Carne, am vorbit cu procesatorii de top din industrie despre cresterea cifrei de vanzari a acestora in anul care vine. Decizia UE de a ridica interdictia de export pentru produsele si preparatele din carne de porc fabricate in Romania, dar cu materie prima importata, de la 1 ianuarie 2010, este vazuta drept o buna oportunitate de a reveni pe un trend ascendent de catre majoritatea oamenilor de afaceri din industria carnii. Sorin Minea, presedintele federatiei patronale Romalimenta, estimeaza ca piata mezelurilor «made in Romania» urmeaza sa atinga valori intre 200 si 300 de milioane de euro anul viitor. Si pentru acvacultori, anul 2010 aduce cu sine un balon de oxigen. Cititi materialul de la pagina 32, realizat in colaborare cu specialistii de la Compass Consulting pentru a afla cum puteti obtine o finantare nerambursabila din Fondul European pentru Pescuit. Pentru Eugen Camischi, cuvantul criza are o semnificatie foarte personala care nu se leaga neaparat de anul 2009. Muzica, mijloc de expimare si refulare, l-a ajutat intotdeauna «in cel mai frumos mod cu putinta» aratandu-i jumatatea plina a paharului. Materialul din acest numar de la rubrica «In frigiderul vedetelor» nu mai este doar despre obiceiuri alimentare, ci si despre cum te poti exprima prin muzica. La rubrica «Meridiane culinare», corespondentul FDC Elena Mihoc isi propune sa va demonstreze ca Grecia nu este doar o destinatie de criza, ci o alegere inteleapta care iti poate schimba perspectiva «macar in ceea ce priveste ideea de concediu». In fond, este vorba de o tara care «respira prin turism (...) cu soare din plin, culori ametitoare si arome de vis». Majoritatea analistilor au cazut de acord asupra faptului ca economia mondiala va fi periodic traversata de crize, care nu vor putea fi evitate, indiferent de evolutia omenirii. Motivul? Factorul uman. La un alt nivel al semnificatiei cuvantului, criza este in noi. Poate am devenit mai lenesi, mai inerti, mai resemnati. Iesirea din criza ne va gasi probabil mai ambitiosi, mai intreprinzatori, mai dispusi sa riscam. Avem sansa de a ne crea o strategie personala de a trai cu criza si, poate, de a fi unii dintre castigatorii ei.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2