259
Noile cercetări demonstrează că alianțele din retail duc la prețuri mai mici pentru consumatori: clienții lanțului german de supermarketuri Edeka au plătit în medie cu 12% mai puțin pentru produsele achiziționate de retailer prin intermediul alianței de retail AgeCore.
Controverse
Alianțele internaționale de cumpărare ale comercianților cu amănuntul din Europa sunt controversate: potrivit unor producători de mărci, acestea servesc doar la creșterea marjelor de profit ale retailerilor implicați și doar adaugă costuri lanțului de aprovizionare.
Potrivit retailerilor, alianțele sunt însă o necesitate pentru a crea condiții de concurență mai echitabile în negocierile cu multinaționale și pentru a duce la scăderea prețurilor de vânzare în magazine.
Până acum, nu au existat prea multe dovezi empirice care să susțină această afirmație. Un studiu publicat recent de profesorul Marcel Corstjens de la școala de afaceri INSEAD schimbă toate acestea.
Studiul, intitulat International Retail Buying Groups: A Force for the Good? Cazul AgeCore/EDEKA, examinează dacă apartenența liderului de piață german Edeka la alianța internațională de cumpărare AgeCore a dus la scăderea prețurilor de consum ca urmare a condițiilor de cumpărare mai bune între timp Edeka a părăsit alianța pentru a fonda noul grup de achiziții.
În fond, acest alianțe sunt de fapt asocieri ale unor achizitori angrosiști, alături de unii procesatori de alimente.
În medie, prețuri mai mici cu 12%.
Studiul compară prețurile de vânzare cu amănuntul pentru produsele negociate de AgeCore cu prețurile pentru produsele care nu au fost negociate de alianță. Fără jumătate de măsură: studiul include un total de peste șase milioane de articole de scanare pentru 138.000 de unități de stocare (SKU) din douăzeci de categorii de alimente, pe baza observațiilor lunare pe o perioadă de șase ani. Metoda a fost rafinată în funcție de cifra de afaceri și categoria de produs, pentru a evita supraestimările nedorite.
Ce arată? Prețurile medii lunare de consum pentru SKU-urile dintr-o anumită categorie de produse negociată de AgeCore au fost în medie cu 12% mai mici decât cele ale SKU-urilor similare în afara negocierilor AgeCore.
Efectul variază de la -36% în categoria alimentelor congelate până la -6% pentru gustări. În câteva categorii – băuturi, de exemplu – prețurile AgeCore sunt mai mari. Doar trei categorii de produse nu prezintă niciun efect semnificativ din punct de vedere statistic: produse de panificație, produse lactate din plante și delicatese.
„Efect de scurgere”
Rezultatele acestui studiu sunt în concordanță cu studiile anterioare privind impactul alianțelor de cumpărare. În 2019, cercetările au arătat că apa îmbuteliată în Franța a devenit cu 7% mai ieftină ca urmare a negocierilor între trei grupuri naționale de cumpărare.
Și un studiu din 2020 al alianței dintre Metro și Auchan a indicat o reducere a prețurilor de consum de 5% până la 7% - tot în Franța.
Acest nou studiu este de departe cel mai cuprinzător de acest gen. Chiar dacă sunt necesare mai multe cercetări cu privire la factorii care pot provoca excepții în unele categorii, „pare rezonabil să se afirme că grupurile internaționale de cumpărături cu amănuntul contribuie, de fapt, la o concurență sporită și la negocieri echitabile între comercianții cu amănuntul de produse alimentare naționali (predominant) și proprietarii de mărci multinaționale, și că condițiile de cumpărare mai bune au ca rezultat, printr-un „efect de scurgere”, prețuri medii de consum mai scăzute”, conchide lucrarea.