301
În contextul inflației, tichetele de masă primite de la angajator reprezintă o soluție practică pentru o masă de prânz mai accesibilă şi mai echilibrată, se arată într-un Barometru Food 2022 realizat de compania Edenred. Puterea de cumpărare a 8 din 10 angajați ar fi afectată în lipsa tichetelor de masă.
Care e situația în România?
Potrivit analizei, 7 din 10 angajați au devenit mai conștienți de necesitatea de a avea o alimentație sănătoasă, iar proprietarii de restaurante au sesizat o creștere de 28% pentru cererea de preparate echilibrate.
9 din 10 angajați folosesc tichetele de masă pentru prânz, fie că aleg să cumpere alimente pentru a-și pregăti ei masa, cumpără de la restaurant sau comandă online.
Inflația a avut un impact major asupra deciziei de cumpărare a angajaților din România și asupra calității alegerilor alimentare ale acestora, arată Barometru FOOD 2022.
Cele mai mari creșteri de prețuri au fost resimțite la alimente și la energie, pentru 86%, respectiv 84% dintre angajații respondenți.
Întrebați cum gestionează suma lunară acordată sub formă de tichete de masă, 81% au declarat că folosesc toată suma înainte de finalul lunii și doar 7% spun că suma acordată sub formă de tichete de masă le este suficientă pe întreaga perioadă a unei luni.
Dar în lume?
Aceeași situație se înregistrează și în Belgia, Bulgaria și Turcia, unde aproximativ 80% dintre angajați folosesc toată suma acordată sub formă de tichete înainte de finalul lunii, media la nivel global situându-se la 66%, arată cea de-a IV-a ediție a studiului anual realizat de Edenred.
Proiectul este coordonat de Edenred în 20 de țări, inclusiv în România, se adresează beneficiarilor de tichete de masă și restaurantelor din rețeaua Edenred și analizează evoluția atitudinilor și percepțiilor privind un stil de viață sănătos și combaterea risipei alimentare.
Potrivit Barometru FOOD, 9 din 10 angajati români folosesc tichetele de masă pentru prânz, fie că aleg să cumpere alimente pentru a-și pregăti ei masa, cumpără de la restaurant sau comandă online, valoarea actuală a tichetelor de masă fiind mai eficient utilizată în acest mod.
Pentru 20% dintre angajați principalul beneficiu al tichetelor de masă este faptul că reprezintă o soluție practică pentru un prânz, servit în oraș sau acasă, prin care își pot asigura o masă completă și mai echilibrată.
În ceea ce privește obiceiul de a comanda mâncare online, peste 80% dintre angajații români se așteaptă ca restaurantele să își dezvolte oferta de mâncare la pachet și de livrare. Același procent se înregistrează și în țări precum Spania, Turcia, Brazilia, Chile, Peru, peste media la nivel global de 70%.
Pași importanți spre o dietă echilibrată
Se observă o creștere a interesului angajaților români pentru o dietă echilibrată: 71% dintre ei spun că au devenit mai conștienți de alegerile alimentare, dar și de necesitatea de a avea o dietă sănătoasă.
Pentru 85% dintre respondenții la nivel global principalul motiv pentru adoptarea unei diete echilibrate este sănătatea, cele mai ridicate rezultate, cu o medie peste 90%, înregistrându-se în Portugalia, Austria, Italia, Ungaria, Spania, Polonia, Chile, Columbia, Peru.
Doar 17% dintre respondenți ar opta pentru o dietă sănătoasă având ca motivație grija pentru animale și mediu. Mai mult, 67% dintre respondenții Barometru FOOD la nivel global asociază alimentele mai sănătoase cu produsele proaspete, comparativ cu 63% în 2021.
În acest context, 68% dintre angajații români se așteaptă ca și restaurantele să vină cu oferte mai sănătoase, care includ: produse proaspete (78%), indicarea clară a valorilor nutriționale (28%), meniuri care conțin mai multe salate (25%).
Și risipa alimentară este un subiect de interes pentru tot mai mulți angajați: 7 din 10 angajați declară că sunt preocupați de risipa alimentară și de necesitatea protejării mediului și, totodată, că sunt interesați să știe ce restaurante acționează împotriva risipei alimentare.
Sistemul tichetelor de masă are un impact pozitiv asupra activității restaurantelor
95% dintre proprietarii români de restaurante consideră că sistemul tichetelor de masă are un impact pozitiv asupra activității lor pentru că, prin acceptarea tichetelor ca modalitate de plată, atrag noi clienți (80%) și beneficiază de promovarea afacerii (50%).
În ceea ce privește obiceiurile alimentare, proprietarii de restaurante au sesizat o creștere de 28% pentru cererea de preparate sănătoase. La nivel global acest rezultat se ridică la 61%, cele mai ridicate rezultate fiind în Brazilia (70%) și Spania (56%).
3 din 5 operatori români de restaurante spun că o ofertă cu preparate sănătoase/echilibrate ar fi apreciată de clienți, iar 68% consideră că aceste preparate sunt la fel de gustoase precum alte variante mai puțin sănătoase. Jumătate dintre ei afirmă și că pregătirea preparatelor sănătoase este mai dificilă.
Ca urmare a schimbărilor observate, în ceea ce îi privește pe clienți, 40% dintre proprietarii de restaurante și-au modificat obiceiurile și furnizorii, pentru a putea oferi produse mai sănătoase și preparate cu mai multe ingrediente de la furnizori locali.
Acest rezultat se ridică la 61% la nivel global, proprietarii de restaurante din Portugalia, Slovacia și Turcia adoptând cele mai multe măsuri pentru a oferi produse mai sănătoase, obținute local.
Una din provocările cu care se confruntă restaurantele din România este risipa alimentară. Jumătate dintre proprietarii de restaurante au implementat măsuri pentru a combate acest fenomen, precum:
adaptarea meniului sau a rețetelor (37%), managementul stocurilor, oferirea la pachet a porțiilor rămase (12%) sau donarea preparatelor rămase către personalul propriu.
La nivel global, țările unde proprietarii de restaurante au implementat cele mai multe măsuri pentru reducerea risipei alimentare sunt Turcia (93%) și Slovacia (90%).
X X X
Barometru FOOD este un sondaj anual, realizat în cadrul proiectului FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand), cel mai mare program european de educație alimentară care promovează obiceiurile alimentare sănătoase.
În România, sondajul a fost realizat pe un eșantion de 2,436 de angajați și 60 proprietari de restaurante, în decursul lunii septembrie 2022.