269
Biroul European pentru Protecția Consumatorilor anunță printr-un comunicat că este 80 de țări au convenit asupra unui articol privind protecția consumatorilor care să fie inclus într-un viitor acord comercial internațional privind comerțul electronic, a scris Organizația Mondială a Comerțului (OMC).
Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) salută acest demers demult de a spori protecția consumatorilor pe o piață globalizată.
Articolul convenit definește dispozițiile cheie privind protecția consumatorilor pe care țările ar trebui să le aibă în vigoare, cum ar fi informații clare pentru consumatori, acces ușor la recurs și asigurarea siguranței produselor.
Acest articol nu ar crea noi drepturi pentru consumatori, dar arată că guvernele înțeleg necesitatea de a proteja mai bine consumatorii pe o piață online globală. Acest lucru este pozitiv, deoarece poate fi o provocare pentru consumatori să cumpere online pe o astfel de piață:
un sondaj din noiembrie 2020 al grupului de consumatori german Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) a arătat că 4 din 10 respondenți care au comandat un produs din afara UE au spus că ceva nu a mers bine. . Problemele includ ne-livrare, calitate scăzută a produsului sau probleme cu returnările și rambursările. [1]
În timp ce organizațiile de consumatori aplaudă dezvoltarea de astăzi, sprijinul nostru pentru acordul global de comerț electronic va depinde de versiunea sa finală. Subiectele sensibile din domeniul digital, precum protecția datelor și inteligența artificială, nu au fost încă discutate în cadrul negocierilor. Acordul, care ar prevala asupra legislației UE, nu ar trebui în niciun caz să limiteze modul în care UE reglementează astfel de subiecte acum sau în viitor.
Monique Goyens, directorul general al BEUC, a comentat:
„Această mișcare îndrăzneață a UE și a partenerilor săi comerciali din întreaga lume creează un precedent conform căruia politica comercială trebuie să sprijine și să nu dăuneze eforturilor interne de a proteja mai bine consumatorii. Mesajul de astăzi din partea a peste 80 de membri ai OMC arată că acordurile comerciale pot crea acea voință politică de a reuni autoritățile cu privire la provocările globale importante, cum ar fi siguranța produselor.
„Europenii care cumpără online din întreaga lume ar beneficia de toate eforturile acestor țări, astfel încât consumatorii să fie informați despre cum să contacteze un comerciant, să returneze un produs și să-și recupereze banii atunci când ceva nu merge bine.”
Despre negocierile de comerț electronic (comerț digital) ale Organizației Mondiale a Comerțului
Negocierile comerciale în curs privind comerțul electronic au fost lansate în 2019 între 76 de membri OMC. La acea vreme, Comisia Europeană a scris că negocierile ar trebui „să îmbunătățească încrederea consumatorilor în mediul online”. Astăzi, 86 de membri OMC participă la discuții.
Rețeaua de grupuri de consumatori BEUC a solicitat aceste negocieri comerciale pentru a spori protecția consumatorilor online și a îmbunătăți cooperarea internațională pentru a menține consumatorii în siguranță.