FDC: Cum a inceput povestea Lorialba? FA: Afacerea a inceput inca din anul 1993, prin fabricarea Virslilor Traditionali - care sunt carnaciorii din carne de oaie si porc specifici zonei Bradului - dupa o reteta adusa de un "virslar" batran. Firma a functionat foarte bine inca de la inceput, deoarece ne-am remarcat prin calitatea deosebita a virslilor, avand o cerere foarte mare. Din 1994 am infiintat Lorialba Prest, pentru a putea beneficia de facilitatile fiscale ale vremii si pentru a incepe investitiile de tehnologizare a liniei de productie, crescand astfel in capacitatea de productie si largind totodata gama de preparate. FDC: De ce v-ati axat pe piata de produse traditionale? Ce inseamna respectarea retetelor traditionale pentru dvs? FA: Avand in vedere ca am inceput activitatea prin productia unui produs traditional, "virsli", care ne-a si consacrat foarte rapid in piata, era firesc sa respectam ceea ce ne-a creat si sa continuam sa fabricam produse traditionale, care sunt si naturale. Decizia de a produce mai multe produse traditionale naturale s-a luat si in speranta ca, poate consumatorul roman se va destepta din bezna culinara in care bajbaie, renuntand la chimicalele, conservantii si aditivii pe care-i mananca zi de zi. Este insa foarte greu sa realizezi Produse Traditionale (producem 21 sortimente, toate inregistrate), cu carne de porc din import sau din fermele moderne. Materia prima adevarata, care nu este ingrasata fortat cu substante specifice, este greu de procurat, daca nu aproape imposibil. FDC: Care este istoria produsului virsli? FA: Virsli sunt carnaciorii aceia subtiri, pe mat de oaie, care sunt facuti din carne de oaie si porc, dupa retete din Tara Zarandului (zona Bradului), transmise din mosi stramosi. Reteta noastra este mostenita de la un "vislar" de la noi din zona si are o vechime de 190 de ani. Unul dintre secretele virslilor este afumarea, care se face dintr-un lemn care creste numai in zona Bradului si doar intr-un anumit fel. De asemenea, un aspect foarte important il constituie faptul ca virsli este un carnacior care se consuma doar fiert, cu mustar si boia. FDC: Ce credeti ca ar trebui sa se faca pentru a deveni la fel de cunoscut ca si carnatii de Plescoi? FA: In primul rand, virsli trebuie protejati, ca reteta si marca, international si national. Promovarea lor trebuie sa se faca si la nivelul tarii noastre prin participarea la targurile si expozitiile de profil. Noi facem deja eforturi financiare deosebite, inca de anul trecut, prin participarea la diverse manifestari expozitionale, prin intermediul Oficiului pentru Produse Traditionale si al Ministerului Agriculturii. Dezamagirea cea mai mare este faptul ca diversi producatori fabrica acest produs ca o proasta imitatie, dar foarte ieftin ca pret, impresionand doar prin denumire si determinand consumatorul sa nu mai incerce adevaratul produs pe care il fabricam noi, de fapt. FDC: Care sunt, in momentul de fata, dotarile si produsele companiei pe care o conduceti? FA: In cursul anului 2008, am finalizat programul de investitii cu fonduri SAPARD, retehnologizand intreaga fabrica si aducand-o la standardele cerute de normele europene privind siguranta alimentelor, fiind autorizati si pregatiti in momentul de fata chiar si pentru export. Capacitatea de productie a fabricii este astazi de 30 de tone pe zi. FDC: Cati angajati aveti? Care sunt caracteristicile pe care le cautati la un angajat? FA: In prezent avem aproape 200 de angajati. Caracteristicile de baza ale angajatilor nostri sunt pasiunea si daruirea pentru ceea ce fac, lucru care se reflecta si in calitatea produselor fabricate. Noi nu facem preparate din carne doar pentru bani, noi le facem din pasiune si placere, iar cine se indoieste de asta trebuie doar sa guste produsele noastre marca ALPIN. FDC: In ce maniera va promovatI produsele? FA: De-a lungul anilor, am simtit nevoia unei identitati pe piata, astfel am conceput, impreuna cu echipa mea, brandul Alpin, care identifica si remarca produsele noastre in prezent, pe pietele din Transilvania si Banat. Produsele sunt promovate direct de catre oamenii nostri in piata, prin media si, in ultima perioada, din ce in ce mai mult prin expozitii cu vanzare, unde facem si degustari publice. FDC: Cu ce magazine colaborati? FA: In acest moment, colaboram atat cu toti comerciantii care isi doresc sa vanda un produs romanesc autentic si sanatos, cat si cu reteaua Kaufland din Transilvania si Banat. FDC: Care au fost dificultatile pe care le-ati intampinat in impunerea brand-ului Alpin pe piata? FA: Principalele dificultati sunt legate de abatorizare si lipsa unor reglementari legislative care sa protejeze producatorii si nu sa-i jecmaneasca din toate directiile. FDC: S-a modificat strategia companiei odata cu intrarea in UE? Cum credeti ca vor fi primite produsele romanesti din carne pe piata comunitara? FA: Strategia companiei noastre nu s-a modificat odata cu intrarea in UE, deoarece noi ne pastram aceleasi traditii si respectam aceleasi retete, decat poate ca in conditii mai mari de siguranta si igiena. Sincer, este greu de apreciat, in acest moment, care va fi reactia pietei comunitare la produsele romanesti, asta si din cauza conjuncturii internationale actuale, dar ceea ce cred este ca, daca tara noastra va intra pe piata europeana in viitor, produsele romanesti din carne ii vor impresiona pe consumatorii europeni. FDC: Cum estimati evolutia nationala a pietei carnii, in 2009? Dar a celei de produse traditionale? FA: Piata carnii in 2009, prezinta o stagnare, chiar o usoara recesiune, si nu atat din cauza cererii, cat din cauza firmelor care se inchid. Piata produselor traditionale este in ascensiune. FDC: Cum este piata romaneasca de produse traditionale in comparatie cu pietele externe? FA: In primul rand, este o ironie ca importam carnea de porc de la ei (Uniunea Europeana, n.r.) si nu le putem da inapoi produse deoarece "risca" sa ia pesta porcina, prin procesul de fabricatie romanesc, ceea ce este practic imposibil. Piata nationala a produselor traditionale este novice, tulbure si needucata. Sunt putini consumatorii care cauta produsele traditionale, constienti de faptul ca acestea sunt naturale si sunt "adevarate". FDC: Asteptati alti jucatori pe piata? Cine reprezinta concurenta Lorialba in acest moment? FA: Bineinteles ca vor aparea noi jucatori, dar nu consideram ca asta este o problema. Cred doar ca ne vor stimula pentru perfectionare. Concurentii nostri sunt cei care fabrica mezeluri si care trec denumirea falsa de Produs Traditional, fara ca acestea sa aiba macar un element comun cu adevaratele produse traditionale. FDC: In ce mod a fost influentata compania de criza fianciara? FA: Am fost afectati prin cresterea perioadei de incasare a produselor vandute. Foarte multe societati au inchis portile, s-au blocat financiar sau, pur si simplu, au profitat de criza pentru a-si schimba rufele vechi cu unele noi. FDC: Care sunt strategiile de criza pe care le-ati aplicat? FA: Am renuntat la multi clienti care nu platesc corespunzator si am trecut la extinderea retelei de magazine proprii. FDC: Ce cifra de afaceri preconizati pentru anul in curs? FA: Nu pot sa fac o apreciere cinstita deoarece, anul trecut, prin incheierea investitiilor si a retehnologizarii, am triplat capacitatea de productie, astfel ca cifra de afaceri are o crestere pe masura. FDC: Care sunt obiectivele companiei pentru urmatorii ani? FA: Principalul obiectiv este promovarea la nivel national a Produselor Traditionale, naturale si educarea consumatorului roman in spiritul reintoarcerii la traditie, nu la cea de la mama de acasa, ci la aceea de la bunica.