News

328

C.E. a anunțat un plan de reducere a carbonului pentru pescuit

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Potrivit Euractiv, Comisia Europeană pregătește un plan de accelerare a tranziției ecologice a pescuitului din bloc și de decarbonizare a sectorului în timp ce se confruntă cu actuala criză energetică.

Consecințele războiului din Ucraina

Creșterea prețurilor carburanților ca urmare a războiului din Ucraina are „consecințe catastrofale” asupra pescuitului din UE, până la punctul de a amenința „viabilitatea” sectorului, a declarat comisarul european pentru pescuit, Virginijus Sinkevičius, miniștrilor UE-27 la Consiliul UE Agrifish.

De fiecare dată când motorina marină crește cu 0,10 EUR, profitabilitatea sectorului pescuitului din UE scade cu aproximativ 188 de milioane EUR – jumătate din costul operațiunilor navelor – conform estimărilor Comisiei.

Deși sectorul a reușit să beneficieze de eliberarea rapidă a ajutorului de stat și de Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură (EMFAF) pentru a evita creșterea prețului combustibilului, Sinkevičius consideră că soluția constă în remedierea dependenței sectorului de combustibilii fosili.

Tranziție strategică

„Avem nevoie de o tranziție strategică și sistemică pentru a asigura rezistența sectorului nostru. Acest lucru este esențial dacă dorim să ne atingem obiectivele politicii comune în domeniul pescuitului (PCP) și să asigurăm o afacere viabilă și durabilă”, a spus comisarul.

Ministrul grec al agriculturii, Georgios Georgantas, a spus că consecințele sunt, de asemenea, „catastrofale din punct de vedere socio-economic pentru pescarii la scară mică”, care reprezintă o parte considerabilă a sectorului.

Cu toate acestea, creșterile de preț au o taxă și mai mare asupra navelor mai mari și consumatoare de combustibil.

„Pescarii mici nu merg foarte departe în larg, au bărci mai ușoare, cu tehnici ușoare de pescuit (plase mici, paragate)”, a declarat europarlamentarul verde Caroline Roose pentru EURACTIV.

„Ambarcațiunile mari care suferă cel mai mult de pe urma acestei crize trebuie, așadar, să depună eforturi prioritare pentru a consuma mai puțin și a-și adapta tehnicile de pescuit”, a adăugat ea.

Tranziție prin inovare

Potrivit Comisiei, inovarea tehnologică este modul în care sectorul pescuitului se va îndepărta de dependența sa de combustibilii fosili. Inițiativele care vizează modernizarea sectorului au fost deja lansate în UE.

În Bretania, în iulie a fost inaugurată primul șlep francez de stridii alimentat electric. Nava „este alimentată de două motoare electrice de 70 kW și are două baterii de 40 kWh”, a declarat Yannick Bian, managerul șantierului naval, pentru Ouest France după lansarea proiectului. În curând, nava „va putea fi echipată cu un kit de hidrogen”, a adăugat el.

În același timp, există un număr tot mai mare de nave hibride care funcționează cu motoare diesel-electrice, unele în apele olandeze oferindu-se reduceri de emisii de carbon de până la 60% în comparație cu motoarele diesel.

Dar, în ciuda acestor eforturi și a îmbunătățirilor semnificative pe frontul eficienței energetice din ultimii ani, progresul rămâne prea marginal.

„Nu există suficientă conștientizare, nu există suficientă coordonare” între diverșii jucători, a spus Sinkevicius.

Pescuitul decabonizat

Pentru a accelera și a stimula decarbonizarea industriei pescuitului, Comisia a prezentat alte trei domenii de interes.

Pe lângă încurajarea inovației tehnologice, Comisia solicită un „angajament puternic” din partea tuturor părților interesate, inclusiv companiilor, ONG-urilor, pescarilor, inginerilor și producătorilor de bărci, precum și un acces mai ușor la finanțare și o forță de muncă calificată.

La 7 noiembrie, Comisia a deschis faza de consultare cu toate părțile interesate pentru a colecta feedback cu privire la o viitoare acțiune coordonată la nivelul UE pentru a sprijini și a oferi o perspectivă mai ecologică sectorului pescuitului.

Franța a salutat inițiativa, a spus secretarul de stat pentru mare, Hervé Berville, care pledează el însuși pentru un „șoc de decarbonizare”.

Tranziția energetică va face posibilă „dezvoltarea țesutului economic local și lupta împotriva pescuitului ilegal”, a spus el, menționând că aceste probleme sunt „exacerbate” în teritoriile franceze de peste mări.

Mai mult, Berville a subliniat că actuala politică comună în domeniul pescuitului și FEGA sunt insuficiente pentru a aborda flota de pescuit îmbătrânită a UE, deoarece 65% dintre ambarcațiuni au mai mult de 25 de ani.

De asemenea, este în favoarea inițiativei ministrul spaniol al agriculturii, Luis Planas, care a spus că propunerea va deveni o prioritate atunci când țara sa va prelua președinția de șase luni a Consiliului UE în a doua jumătate a anului 2023.

„Nu se va întâmpla peste noapte”, a avertizat Sinkevicius, menționând că propunerea ne va permite „să ieșim mai puternici” din această criză și să atingem obiectivele Green Deal-ului.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2