Repers

228

Carnea de consum

autor

MeetMilk.ro

distribuie

Dintre toate produsele de origine animala incluse in alimentatia fiecaruia dintre noi, carnea se situeaza pe primul plan, atat datorita continutului ridicat de substante nutritive, cat si digestibilitatii ridicate si, de asemenea, datorita pretabilitatii acesteia la prelucrare si conservare. Pornind de la acest adevar, vom cauta sa deslusim in articolul de fata care este starea de fapt pe piata romaneasca a carnii de consum.

Caracteristici si definitie Teoretic, s-ar putea consuma carnea de la aproape toate speciile de mamifere, pasari si pesti, mai ales in conditiile existentei actuale a "foamei de proteine" care bantuie o mare parte a planetei noastre. Totusi, criteriile de apreciere a comestibilitatii carnii diferitelor specii de animale sunt adesea subordonate unor considerente mai mult sau mai putin obiective, dar si a unor elemente de traditie, obiceiuri locale si chiar religioase. Datorita utilajelor moderne, a tehnologiilor noi, imbunatatite, zona de productie a cunoscut o dezvoltare deosebita, fapt care asigura cresterea unor animale sanatoase, care pot furniza o carne de cea mai buna calitate. In acelasi scop, dar si in conditiile globalizarii comertului cu produse alimentare de origine animala, controlul sanitar veterinar devine o necesitate absolute obligatorie. Gratie asigurarii si respectarii normelor sanitar-veterinare, consumatorul este asigurat atat de faptul ca produsul nu ii dauneaza sanatatii, fiind libere de orice noxa fizica, chimica ori biologica, cat si de calitatea nutritiva a acestuia. Prin carne de consum, in sensul larg al cuvantului, se intelege orice parte comestibila a unui reprezentant pluricelular, iar in sens restrans, se intelege musculatura scheletica impreuna cu tesuturile la care aceasta adera. Notiunea de carne macra semnifica musculatura fara grasime si fara oase. La randul ei, musculatura organismelor este de trei tipuri: striata, neteda si cardiaca. In organismul animalelor, musculatura neteda si cardiaca se afla in cantitati mici, fiind evident ca, prin carne, se intelege musculatura striata (scheletica) impreuna cu tesuturile la care adera: pielea, grasimea, cartilajele, oasele, vasele sanguine, nervii, vasele limfatice si limfoganglionii. Piata zilei de ieri... Daca in privinta caracteristicilor stiintifice si ale definitiilor, lucrurile sunt cat se poate de simple si clare, cu totul altceva se intampla in piata, acolo unde starea de fapt este cu totul si cu totul bulversata. Aceasta, din cauza evolutiei de ultim moment al costurilor de productie, in zona fermelor, al celor de procesare dar si al cererii care s-a diminuat constant. Asa se intampla ca, daca la inceputul anului 2012 aproape toata lumea era optimista si privea cu incredere spre viitor, acum, pesimismul si ingrijorarea sunt sentimentele sadite in toti cei care activeaza in acest sector. Credem ca nu e lipsit de interesa sa ilustram evolutia negativa inregistrata in acest an, utilizand datele pe care le-am avut la dispozitie pana in prezent. Astfel, potrivit MADR, in luna aprilie a acestui an, pretul mediu al carnii de porc, in viu, era de 7, 43 lei/kg, iar acela al carnii taiate de porc comercializata in pietele si targurile Romaniei era de 12, 46 lei/kg. Pretul mediu al carnii de vita, in viu, era de 7,41 de lei/kg, iar pretul mediu la care se vindea carnea de vita in targurile si pietele Romaniei era de 13, 49 de lei. La randul lui, pretul mediu al unui kilogram de carne de pasare era de 8,12 lei, iar pretul mediu de comercializare pe piata taraneasca era de 9,49 de lei/kg. Daca ne referim la carne transata, sa spunem ca pretul mediu pe piata libera era la pulpa de pulpa 16 lei, picior de porc: 12 lei, ceafa: 22 de lei, sunca: 13 lei, rasol: 12 lei, iar carnea tocata, 15 lei. In privinta presurilor carnii de consum in hypermarket-uri, in aceeasi luna, aprilie, la Metro, un kilogram de muschi de porc costa 21,69 lei, la Carrefour fileul de porc era 17,99 lei, spata – 12,99 lei, iar la Real ceafa cu os costa 13,49 lei kilogramul. La scurt timp dupa aceea, sarabanda scumpirilor si scaderea consumului se declansau. ...si piata de acum Seceta a fost resimtita din plin de producatori, prin scumpirea furajelor. Deja, la jumatatea lunii octombrie, preturile aveau sa creasca. Astfel, pe piata taraneasca, media pretului la pieptul de manzat, cu os, era de 18,79 de lei pe kilogram; pulpa de porc cu os era de 13.46 lei/kg, pieptul de porc feliat, de 15,91 lei/kg, iar muschiul de porc se vindea cu 23, 84 de lei pe kilogram. Media preturilor din hipermarket-uri, acolo de unde se cumpara cea mai mare cantitate de carne de consum, era urmatoarea: File de porc-22,49 lei/kg; Ceafa de porc cu os-19, 6 lei; cotletul de porc-21.28 lei; carne de pui-11,17 lei; muschiul de vita- 24,36 lei; rasolul de vita-27,24 lei. Iar, dupa cum au declarat reprezentanti ai producatorilor, e foarte posibil ca preturile sa creasca pana la sfarsitul anului. Potrivit unor estimari dintre cele mai pesimiste, cresterea totala ar putea ajunge, de sarbatori, la 30 %. Alte opinii vorbesc de o crestere, pana la finalul anului curent de doar 20 %, dupa cum declara pentru Agerpres, Kim Ostergaard, administratorul uneia dintre cele mai importante companii producatoare de carne, Premium Porc: Tinand cont ca pretul cerealelor a crescut cu 50%, estimam si noi o majorare posibila cu 20-30%, insa nu putem spune cat va fi efectiv cresterea pe piata. In privinta carnii de pui, Grigore Horoi, presedintele Agricola International Bacau estima la jumatatea lunii octombrie o crestere de cel mult 15 %, procent pe care presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania (UNCPR), Ilie Van, il confirm, sustinand ca, de fapt, preturile "de la poarta fermei" ar trebui sa se majoreze cu pana la 15%.0 Mai transant este Presedintele Romalimenta, Sorin Minea, acela care declara: "Atat timp cat pretul materiilor prime a crescut la nivelul intregii Uniuni Europene, preturile la alimente au crescut. De exemplu, in Romania, cerealele s-au scumpit cu pana la 90%. Materiile prime duc la o scumpire indirecta a carnii. In toata Uniunea Europeana, preturile la alimente au un trend de crestere, iar Romania nu face exceptie si Dumnezeu stie cu cat s-ar mai putea scumpi" Stanca Tudor: Consumul de carne a crescut Cu toata imaginea negativa conturata de datele de mai sus, doamna Stanca Tudor, Director Executiv al Asociatiei Producatorilor de Carne de Porc din Romania, ne ofera o cu totul alta perspectiva. Domnia sa ne-a declarat ca, de fapt, in ciuda scaderii consumului de preparate din carne confirmata atat de procesatori, cat si de statistici, precum si in ciuda majorarii preturilor, consumul de carne, ca atare, a crescut Doamna Tudor a declarat pentru revista Fabrica de Carne: Majorarile de preturi s-au facut tarziu, de abia in septembrie, in Uniunea Europeana dar si in Romania, tara noastra mergand in acelasi timp cu ce se intampla pe plan European. Iar cresterile au fost in medie de 16 %. Cu toate acestea, consumul a crescut. Pragul de 2.000.000 de capete de porci furnizati de producatori a fost atins in acest an cu trei saptamani inainte de cat era prevazut si, pana la aceasta data (11 octombrie n.n.), pentru completarea necesarului, importurile au reprezentat 18 % din necesar. Din declaratiile doamnei Tudor, putem desprinde doua idei principale: O data, nivelul de productie din Romania va fi mai mare, anul acesta, decat anul trecut. Iar, a doua, ca productia de carne de porc din Romania inca nu este excedentara, nereusind nici macar sa asigure in totalitate consumul intern. Pentru ca, daca vorbim despre productie, sa amintim obligatoriu ca, aproape in totalitate, carnea de porc produsa in Romania merge spre piata sub forma de carne de consum, preparatele fiind, in general, produse din carne de import. ªi, daca tot am amintit de productie, sa nominalizam si topul furnizorilor interni: Locul I este ocupat, indiscutabil, de Smithfield, urmat de Vegetal Trading Braila, apoi, Marex, Premium Porc, Europig, Nutricom Oltenita si Agrisol Cazanesti. Puiul, vita, oaia Este clar, carnea de pui este cea care completeaza piata carnii de consum de porc, iar la acest capitol, sansele de crestere sunt cele mai mari, pentru viitor. Doamna Stanca Tudor vorbeste chiar de complementaritatea celor doua produse, ele avand evolutii anuale fluctuante, in functie de sarbatorile religioase dar si de anotimpuri. Carmen Gavrilescu, manager de vanzari la Agricola Bacau, vorbea despre o anumita stagnare a pietei pentru noi ani la rand, adica, in 2010 si 2011, cresterile de acum fiind puse in principal pe inventivitatea tehnologilor in a oferi noi produse. Dar, domnul Ioan Popa, directorul general al Transavia, a declarat pentru Revista Piata ca este, totusi, optimist, datorita perceptiei favorabile a consumatorilor fata de carnea de pui, atat din perspective pretului, cat si a calitatilor sale. Nici reprezentantii Carmolimp nu sunt pesimisti, acestia afirmand ca se prefera din ce in ce mai mult carnea de pui preambalata in casolete. Cat priveste carnea de vita, consumul este, inca, mult redus fata de nivelul tarilor din Occident. Pe fondul declansarii crizei, in anul 2009 s-a inregistrat o scadere brutal, de 20 %, ea ajungand pana la 34 % la jumatatea anului 2012, fata de 2008, luat ca an de referinta. Domnul Bogdan Burlacu, director general la Clas Interprod punea aceasta scadere pe faptul ca populatia amatoare de carne de vita a rationalizat consumul, dupa cum declara pentru aceeasi Revista Piata. Mai mult decat atat, pentru ca tabloul negative sa fie complet, sa amintim ca, potrivit datelor centralizate la MADR, exportam carne de vita dar la consum intra carne importata de vitel. Cat priveste carnea ovinelor, aceasta este gandita in planurile de afaceri mai mult ca marfa de export in zonele musulmane. Singurul moment din an in care cresterea este spectaculoasa, este aceea a sarbatorilor de Pasti, atunci cand carnea de miel este prezenta pe mesele majoritatii romanilor. In rest, carnea de ovina este exportata, balanta comercializarii externe anuntand pentru anul 2011 o cantitate de peste 950.000 de tone, cantitate format in special de berbecuti in varsta de 6-12 luni, cu greutate in viu de 30-45 kg, sau carcase de ovine adulte reformate, in greutate de peste 45 de kilograme. Viitorul poate sa sune binisor Parafrazand un slogan publicitar, putem spune ca viitorul poate sa sune binisor. Cel putin, asa ne asigura doamna Stanca Tudor: In ciuda cresterii preturilor la imputuri, de 16 %, cred ca vom asista la cresterea afacerilor pe zona carnii de porc. Sunt optimista, pentru ca eu consider ca pretul la imputuri se vor stabiliza, iar cererea pentru consum va creste. In plus, decizia autoritatilor de a permite persoanelor fizice sa duca spre abatorizare porcii crescuti in gospodariile proprii reprezinta o masura buna, menita atat sa creasca productia, cat, mai ales, sa diminueze evaziunea, lucru care se constata deja. Cat priveste cresterile de preturi, doamna Tudor nu crede ca vor fi prea mari, estimand pana la finele anului 2012 cel mult 2, 3 procente in plus, fata de nivelul actual. Iar, in privinta productiei, Romania va avea o evolutie pozitiva, efectivele neinregistrand scaderi insemnate, in comparatie, de exemplu, cu fermierii danezi, carora le-au scazut efectivele de 5 ori, sau cu cei din Franta, care au cerut interventia de urgenta a statului, pentru a fi sprijiniti. ªi evolutia productiei de carne de vita pare a fi pozitiva, acest lucru, insa, petrecandu-se pe fondul deteriorarii sectorului de productie a laptelui, asadar, fiind vorba de reconversia fermelor de lapte in ferme producatoare de carne de bovina. Cat priveste carnea de pui, sunt semne ca, profitand la maxim de experienta acumulata pana acum, precum si de functionarea OIPA, socurile nu vor fi prea mari. Stanca Tudor: In ciuda evolutiei generale, in acest an, cererea de carne de consum a crescut. Grosul vanzarilor se face prin hipermarket O cercetare Gfk reconfirma o realitate cunoscuta: majoritatea carnii de consum se comercializeaza prin hipermarket-uri. Astfel, retail-ul acopera 64 % din desfacerea de carne. Pe zone istorice, procentele arata astfel: Transilvania: 56 %; Moldova: 58 %; Muntenia: 73 %; Dobrogea: 69 %; Bucuresti: 86 %. 24 % din carnea de consum se comercializeaza prin magazinele mici, iar restul, prin macelarii si piete taranesti autorizate.

aflat

anterior
urmator

read

newsletter1

newsletter2