Business dupa tipar Occidental Format la scoala de afaceri a Occidentului, Nicolae Ciuleac s-a intors in Romania inca din 1990, dupa ce in 1978 a fugit peste granita, oprindu-se in Viena. Dupa inerenta perioada de adaptare, viitorul proprietar al SC Carniprod SRL avea sa lucreze pentru Laska, producatorul austriac de utilaje destinate industriei alimentare. In aceasta calitate, a sosit in Bucuresti, de reprezentant Laska, incercand sa vanda astfel de utilaje intreprinderilor de procesare a carnii din Romania. Traversand anii de reasezare a Romaniei, in 1993, alaturi de alti cativa investitori, dar detinand pachetul majoritar de actiuni, a infiintat SC Carniprod SRL, companie care a reusit sa isi creasca volumul afacerilor in fiecare an, mai ales datorita calitatii produselor. Pana in 2002, conducerea firmei a fost delegata unei alte persoane, timp in care Nicolae Ciuleac a avut timp sa constate minusurile din activitate. Din acel an, actionarul majoritar a preluat conducerea efectiva a companiei si tot de atunci a inceput o perioada de accelerata dezvoltare. A fost momentul in care Nicolae Ciuleac a spus tuturor: De acum, veti lucra numai asa cum vreau eu Astfel, potrivit unui plan extins, la Carniprod au fost investite nu mai putin de 14 milioane de euro, dintre care doar 3 milioane au fost accesate prin programul SAPARD. Intreaga unitate a fost reinnoita, atingand in prezent cel mai inalt grad tehnologic asa cum nici in Occident nu sunt multe companii, cum ii place principalului actionar sa afirme. Ultima realizare a acestui plan de dezoltare a fost finalizarea depozitului de produse congelate. Alaturi de modernizarea fabricii, s-a trecut si la un program de asigurare, prin forte proprii, a materiei prime, fiind preluata si modernizata o ferma de crestere a porcilor aflata in apropiere. Nu suntem datori nimanuiNu suntem datori nimanui, nici partenerilor de afaceri si nici statului, cu nici macar un leu Nici credite nu avem. Am cautat si am reusit sa impun in companie rigoarea germanica asa ca, din acest punct de vedere, spre deosebire de altii, nu avem nicio problema Problemele, insa, vin din alte parti. In primul rand, din partea retailului romanesc, la adresa caruia Nicolae Ciuleac nu are deloc cele mai favorabile aprecieri iar, cand scriem asa, o facem cat mai larg eufemistic Apoi, din partea autoritatilor care il sacaie cu multele controale, neintelegand odata ca poate exista si un loc in care totul e asa cum trebuie sa fie. Asa se intampla ca, spre exemplu, Carniprod nu figureaza in lista celor 63 de procesatori de carne obligati de OLAF sa restituie fondurile accesate. Pentru companie, insa, aceasta este grija cea mai mica, eforturile celor de acolo concentrandu-se, in primul rand, pe cresterea vanzarilor si, desigur, pe mentinerea calitatii produselor despre care Nicolae Ciuleac afirma ca sunt fara MDM, fara prafuri de absorbtie, cu o limita la soia de numai 3%, iar la injectie, de doar 30%, pentru sunca acceptand un nivel de 40%. ªi, daca tot am vorbit de productie, sa amintim ca la Carniprod se acopera intreaga gama de preparate. Desfacerea se realizeaza folosindu-se propriul parc auto specializat in cele 16 magazine proprii din judetele Tulcea, Braila si Constanta, in magazine ale tertilor, dar si in retail, in masura in care este posibil: Hipermarket-urile ne obliga sa oferim preturi mici, dar asta inseamna diminuarea calitatii. Or, eu nu o sa accept niciodata asa ceva, cu orice risc, afirma domnul Ciuleac. Din pacate, insa, vanzarile Carniprod au scazut drastic in acest an, iar aceasta este cea mai mare problema a companiei si, inaintea oricaror ganduri pentru viitor, aceasta va fi prioritatea numarul unu: marirea vanzarilor. Pentru aceasta, la Carniprod, divizia de cercetare si lansare de noi produse ocupa unul dintre cele mai importante locuri. Piata este studiata si testata in permanenta, in incercarea de a lansa noi produse. Tocmai in acest scop, la fabrica tulceana, timp de un an si jumatate, a lucrat un tehnolog adus din Germania de Nicolae Ciuleac, acela care a adaugat: Consumatorul roman este foarte conservator, iar schimbarea obiceiurilor este o provocare pentru oricine. Poate, in timp, odata cu cresterea puterii de cumparare, clientul va dori sa incerce si altceva, in afara de alimentul cu care s-a invatat. Sa speram ca va fi asa O alta provocare, pentru oricine investeste in industria de procesare a carnii, este dificultatea de recrutare a personalului temeinic pregatit. Nici la Carniprod nu este altfel, iar actionarul majoritar ne exemplifica: Au venit la mine cinci absolventi de la Chimie alimentara, unii dintre ei fiind la master. I-am intrebat ce stiu sa faca, iar ei mi-au raspuns imediat: Nimic In parte, procesatorul tulcean cauta sa remedieze situatia prin propriul program de instruire a lucratorilor, dar fluctuatia de personal este mare. Cat ii priveste pe tinerii specialisti, aici e dificil, mult mai dificil. In fond, imaginea care ne-a fost oferita de Carniprod este aceea a intregii industrii de procesare a carnii: nivel tehnologic ridicat, baza de aprovizionare solida, in parte, din import, diminuarea vanzarilor, dificultati in relatia cu marii retailisti. Ce diferentiaza, insa, aceasta companie de multe altele, sunt calitatea deosebita a produselor, absenta problemelor financiare si, desigur, rigoarea occidentala a fiecarui pas a activitatii de zi cu zi. De aceea, suntem constienti ca, de fapt, la Carniprod, diavolul nu este nici pe departe intr-atat de negru pe cat ar parea, compania continuand sa se mentina in elita industriei.