Cel de-al doilea retailer mondial isi consolideaza astfel prezenta pe piata Constantei, devenita extrem de atractiva in ultimii ani, prin traficul mare de turisti din timpul sezonului estival dar si prin puterea de cumparare a locuitorilor sai. Avalansa de deschideri din ultimele luni contravine parca la Constanta cu starea generala a economiei nationale. Apetitul lanturilor de retail surprinde prin numarul mare de unitati deschise sau aflate in pregatire. Practic orasul detine in prezent toate formatele moderne de retail, unele lanturi fiind prezente pe piata locala cu doua sau chiar patru magazine. Daca 2011 a adus constantenilor patru noi magazine (Auchan, Cora, Lidl si Selgros), anul acesta surprizele sunt departe de a se fi incheiat. Pana la finele anului, pe langa rebrandingul celor cinci magazine Aliment Murfatlar, e posibil sa fie deschis si cel de-al doilea magazin Billa, in timp ce Lidl munceste de zor la finalizarea celei de-a treia locatii. Tot un santier este si la viitorul hypermarket Cora al carui termen de dare in functiune a fost reprogamat pentru anul viitor. In imediata apropiere a Constantei, la Navodari, Kaufland se apropie si el de finalizarea unui nou hypermarket in timp ce la Mangalia vom avea in curand un nou magazin Lidl si, posibil, o noua locatie Billa. Analiza datelor de bilant ale societatii Aliment Murfatlar nu confirma nici pe departe atractia unui retailer de talia Carrefour pentru acest gen de magazine. Dupa un varf inregistrat in 2008, cand cifra de afaceri neta a fost de 34,437,785 lei, vanzarile retelei au scazut constant de la an la an, culminand cu un minim de 22,140,012 lei la finele anului trecut. Practic, in doar trei ani, retailerul constantean a pierdut peste 35% din cifra sa de afaceri. Un calcul simplu arata ca in 2011 cele cinci magazine Aliment Murfatlar au inregistrat vanzari medii zilnice de aproximativ 12,300 lei, adica sub 3,000 de euro pe fiecare unitate. O cifra care la prima vedere pare total neatractiva pentru un retailer de talia Carrefour. Si totusi finalizarea tranzactiei contrazice aritmetica cifrelor. Revenirea pe profit in 2011, dupa doi ani de pierderi consecutive, pare sa nu justifice atractivitatea micutelor magazine, mai ales ca rentabilizarea s-a produs in urma unui proces continuu de disponibilizari. Vremurile in care reteaua numara 285 de angajati par sa fi apus definitiv. Intrata in criza economica cu mai putin de 180 de salariati, societatea si-a continuat procesul de restructurare, intr-o incercare de control a costurilor, ajungand la finele anului trecut la 105 angajati. Practic, aproape 36% din personalul angajat, existent in 2004, a fost concediat.(Mai multe, pe www.brandprivat.ro)