257
New York, 11 septembrie 2013Fabrica de Carne: Domnule Profesor Doctor Constantin Savu, cum a aparut conceptul de Food Defence in cadrul sistemului de siguranta alimentara?Constantin Savu: Asigurarea sigurantei alimentare, din aceasta perspectiva, presupune protectia alimentelor impotriva contaminarii sau compromiterii de orice natura, realizata intentionat. Prima referire la acest concept, al contaminarii intentionate, s-a facut in Statele Unite ale Americii. Expresia a fost menita sa defineasca si sa diferentieze acest domeniu, mai ales, in urma confuziilor care se faceau si inca se mai fac. Mai precis, Food Defence se refera la protectia alimentelor impotriva contaminarii intentionate, Food Security se refera la asigurarea necesarului de hrana sigura din punct de vedere alimentar pentru populatia unei tari, iar Food Safety vorbeste despre siguranta alimentara si protectia alimentelor impotriva contaminarii neintentionate. A trebuit ca Statele Unite sa defineasca in mod clar aceste trei concepte, in urma evenimentelor de la 11 septembrie. Atunci, s-a realizat faptul ca, pe lantul alimentar care incepe la producatorul agricol si se termina pe masa consumatorului, omenirea poate fi oricand expusa la interventii de ordin terorist asupra alimentelor. Tot atunci s-au definit infrastructurile critice. S-au luat masuri imediate de aparare, pentru ca, prin alimente se pot derula atacuri teroriste, pot interveni oameni frustrati din companii, pot interveni oameni ai unor religii care doresc sa atraga atentia asupra unor evenimente sau, de ce nu, impostori si santajisti. De altfel, in literatura de specialitate, sunt multe exemple. Cel mai cunoscut, la nivel international, este ce s-a intamplat in Africa de Sud, acolo unde, in anul 2003, o persoana a contaminat cu cianuri doua loturi de sardine si chipsuri importate de aceasta tara, dupa care a trimis o scrisoare companiei producatoare, cerand recompense uriase. FDC: Dar statuarea acestui concept vine si in urma multor evenimente asemanatoare consemnate in istoria conflictelor militare Este pentru prima oara cand elementele acestui concept sunt puse intre limitele unei legi.CS: Asa este, pentru ca, prin intermediul acestor infrastructuri critice, pot actiona teroristi, infractori, sabotori, persoane cu nemultumiri din interiorul companiilor, impostori care pot, la un moment dat, sa produca imbolnaviri si, asa cum s-a intamplat in 2003, mortalitati. Romania, in pas cu lumeaFDC: Food Defence a aparut in Statele Unite. Conceptul a fost preluat si in documente oficiale ale Uniunii Europene?CS: Sunt convins ca si Europa trebuie sa se adapteze, pentru ca suntem constienti cu totii de pericolele care exista. Ce e insa foarte important, e faptul ca, incepand de anul trecut, Romania a inceput sa isi defineasca infrastructurile critice, cum sunt ele denumite, si de a face in asa fel ca, prin institutiile statului si, mai ales, prin institutiile de maxima importanta, sa poata sa previna, sa gestioneze sau sa reactioneze in caz de pericol, sa poata sa-si apere, practic, alimentele, de pericolul contaminarilor intentionate. FDC: Care sunt elementele principale ale acestei determinari?CS: Aceste elemente nu au fost inca determinate in totalitate, dar se lucreaza in acest sens. Mai ramane sa ajungem in situatia in care operatorii economici din Industria alimentara, numindu-i aici pe agricultorii, procesatorii si comerciantii, sa poata actiona unitar, coerent, in cadrul planului general de aparare. Dupa cum se stie, fiecare operator economic are implementat sistemul HACCP, dar, din aceasta perspectiva, a Food Defence, sunt foarte, foarte multe scapari si elemente care pot fi definite ca avand potential de risc. Cu siguranta, la final, cele trei componente: Food Security, Food Safety si Food Defence vor insemna un tot unitar. FDC: Exista o echipa de specialisti, o comisie stabilita la nivel central care sa lucreze la punerea in practica a pricipiilor noului concept? Iar, daca exista, din ea fac parte si reprezentanti ai Ministerului Apararii?CS: Aceasta comisie exista. Este o comisie interministeriala din care fac parte specialisti din toate structurile abilitate si din toate structurile care au legatura cu tot ce inseamna conceptul de aparare, din toate punctele de vedere. FDC: Cand credeti ca sistemul va deveni operational?CS: El deja functioneaza. Dar mai trebuie sa treaca putin timp pana ce toate zonele de risc vor fi bine definite, pentru a putea fi in totalitate eficient si coerent. Trebuie scoliti operatori, specialisti etc. Implementarea Food Defence va insemna costuri suplimentare, la nivel de companiiFDC: Producatorii si procesatorii romani din Industria alimentara au fost informati cu privire la acest concept?CS: Din cate stiu eu, au fost informati operatorii care au o pondere consistenta in piata. Pe masura ce programul va lua amploare, ei vor fi, nu doar informati, ci si instruiti. Luand aici in calcul si anumite acte normative, lucrurile vor fi mai clare si mai eficiente, din aceasta perspectiva. FDC: Cum au raspuns acestia la semnalul care a fost dat?CS: Interesul este maxim, pentru ca, iata, daca Statele Unite au impus normele Food Defence, acestea au condus la o mai mare incredere a consumatorilor in produsele alimentare. ªi la noi, usor, usor, au aparut operatori care cer introducerea acestor norme privitoare la apararea alimentelor, stiind bine ca acestea vor fi o protectie in plus a afacerilor lor. FDC: Considerati ca trebuie informata si populatia?CS: Nu cred ca ar fi oportun, pentru ca exista pericolul declansarii unor isterii colective gratuite. Dar este necesara informarea companiilor. Trebuie ca, in interiorul Industriei alimentare, toata lumea sa inteleaga faptul ca Food Defence e parte a sistemului national de aparare, cu tot ce decurge din aceasta apartenenta. FDC: Unde se afla Romania, din acest punct de vedere, in raport cu alte state?CS: Nu pot sa spun unde se afla Romania, dar pot sa spun ca exista o preocupare maxima in acest sens. Cert e ca si la nivel European exista o preocupare maxima, in conditiile existentei unui comert liber, asadar, a existentei unui summum de pericole. FDC: Pentru un agent economic care activeaza in zona Industriei alimentare, implementarea normelor Food Defence va insemna cheltuieli suplimentare?CS: Sigur ca da, in primul rand, prin instruirea unei persoane desemnate sa supravegheze, sa intervina in caz de pericol si sa puna in aplicare planul Food Defence. Desigur, vorbim aici despre masuri suplimentare de siguranta care isi au si ele costurile lor. FDC: Deocamdata, ca observatie personala, pe producatorii romani i-ar interesa mai mult protectia impotriva impostorilor. Exista o astfel de cazuistica si in Romania?CS: Da, au fost cateva cazuri. Chiar eu am anchetat un astfel de caz, cand a fost introdus un soricel intr-un aliment, dar atunci a fost vorba despre o actiune deliberata a unei companii concurente care dorea sa strice imaginea unui producator pe care voia sa il elimine de pe piata. FDC: Asadar, putem vorbi despre o cazuistica romaneasca a atacurilor asupra alimentelor?CS: Deocamdata nu s-a efectuat o contabilizare a datelor. Dar, daca vom privi cu mai multa atentie, vom baga de seama ca in ultimii ani au fost multe astfel de intamplari neplacute. Insa, odata cu aplicarea normelor Food Defence, vom avea si astfel de evidente, tocmai pentru a reactiona cu eficienta. Oricum, avertizez producatorii si procesatorii ca persoanele cele mai periculoase sunt cele din interior Un salariat nemultumit, un salariat cu probleme psihice sunt persoane care pot face foarte mult rau, din simpla dorinta de a se razbuna pe managerul firmei, de exemplu FDC: Va multumim