247
Pe măsură ce fermierii lucrează pentru a îmbunătăți sănătatea și bunăstarea animalelor, ei se confruntă cu o serie de provocări cheie, de la comunicare la costuri și transparență, explică Miguel Angel Higuera de la Copa-Copega, citat de FoodNavigator.
În ochii consumatorului, nu mai este suficient ca producătorii de carne să se concentreze pe calitate, preț și sănătate și siguranță. Acum, cumpărătorii vor să ridice ștacheta în ceea ce privește bunăstarea animalelor.
Cu toate acestea, așa cum a subliniat Miguel Angel Higuera, președintele grupului de lucru pentru sănătatea și bunăstarea animalelor de la Copa-Copega, la un eveniment recent al Forumului Alimentar European (EFF), o astfel de cerere vine cu provocări semnificative pentru fermieri.
O chestiune de comunicare
Higuera intervine din perspectiva fermierului. Pe lângă rolul său în cadrul celui mai mare organism agricol din Europa, Copa-Copega, Higuera este și director al Asociației Naționale a Producătorilor de Animale Porcine din Spania (ANPROGAPOR).
„Pentru fermier, obiectivul a fost întotdeauna să satisfacă cerințele consumatorilor”, a explicat el. Din punct de vedere istoric, consumatorii au cerut produse de bună calitate, sănătoase. „La aceste aspecte au fost lucrate de către fermieri ani de zile, pentru a încerca să satisfacă cerințele consumatorului.”
Cu toate acestea, Higuera a sugerat că consumatorul nu mai este „singura țintă” a fermierului. Astăzi, fermierul trebuie să răspundă și cererilor societății.
Și societatea are cerințe reale. Având în vedere strategia Comisiei de la fermă la mâncare, de exemplu, fermierilor li se cere să reducă utilizarea și riscul pesticidelor cu 50%, să reducă utilizarea îngrășămintelor cu 20%, să lucreze cu 50% mai puține antimicrobiene pentru animalele de fermă și acvacultură pe piață și crește dimensiunea terenurilor agricole din UE dedicate agriculturii ecologice la cel puțin 25%. Toate până în 2030.
Una dintre provocările cheie în răspunsul la cerințele societății, a explicat Higuera, constă în comunicare. Achiziționarea unui produs fermier deschide o linie clară de comunicare între consumator și producător. Din ce în ce mai mult, comunicarea dintre societate și fermier este condusă de politicieni și, în ultimul timp, modificările aduse legislației, a explicat directorul ANPROGAPOR.
„Prin urmare, forma de comunicare între fermieri și societate s-a schimbat și nu mai este suficient să ne concentrăm pe calitate, preț, sănătate și siguranță. Acum trebuie să aplicăm atribute suplimentare pentru produsele noastre, cum ar fi sănătatea animală, reducerea utilizării antibioticelor, bunăstarea animalelor și protecția mediului.”
Sunt consumatorii dispuși să plătească mai mult?
O altă provocare cheie aflată în fruntea fermierilor este prețul. Cu cât fermierii investesc mai mult în bunăstarea animalelor și protecția mediului, cu atât costurile acestora sunt mai mari.
Acest lucru face ca viabilitatea economică a cărnii să fie mai dificilă, a explicat Higuera. Ca răspuns la costurile mai mari ale inputurilor care răspund cerințelor societății, fermierilor li se cere să transfere cel puțin o parte din cost asupra consumatorului.
„În acest moment, poate cea mai mare întrebare pe care o avem... este dacă consumatorul este dispus să plătească mai mult pentru produsele cu aceste atribute suplimentare?”
Higuera a continuat: „Dacă consumatorul dorește să plătească mai mult pentru aceste tipuri de produse... atunci totul va funcționa bine. Dar dacă consumatorul nu vrea să plătească mai mult... avem probleme serioase.”
Alte preocupări cu care se confruntă fermierii, în special dacă se aplică legislația obligatorie privind bunăstarea animalelor și alte legislații, este modul în care fermierii își vor diferenția produsele de înaltă calitate de altele.
„Credem că aceste [noi atribute] trebuie să fie voluntare, deoarece este singurul mod în care fermierii pot face diferențe [în ochii] consumatorului, în calitatea... producției.”
Higuera a subliniat, de asemenea, importanța asigurării capacității fermierilor de a produce produse pentru export în țări terțe – cele care nu sunt conforme cu reglementările Uniunii Europene și care ar putea avea standarde mai scăzute de bunăstare a animalelor, de exemplu. „Acest lucru este foarte îngrijorător pentru noi.”
Transparență și trasabilitate
Ceea ce este clar pentru fermieri este că consumatorii sunt conștienți de diferența dintre produsele fabricate la standarde mai înalte și alternativele convenționale. Pentru ca acest lucru să se întâmple, Higuera solicită trasabilitatea completă de la fermă la furculiță.
„Trebuie să fii sigur că consumatorul știe exact ce se întâmplă [de-a lungul] lanțului”, a subliniat el. „Trebuie să fim foarte încrezători că totul este controlat.”
Fermierii au nevoie de un sistem de trasabilitate „robust”, pentru a se asigura că consumatorii primesc tipurile de produse pe care le solicită. „Informațiile [trebuie să fie] clare, așa că pentru noi, un bun consumator [este unul] care [ia] decizia corectă [de cumpărare].”
Din acest motiv, fermierii cer etichete clare și simple pentru alimente, de exemplu o etichetă voluntară care ilustrează standardul de bunăstare a animalelor utilizat pentru a produce produsul din carne în cauză.
Eticheta trebuie să facă diferența între produsele convenționale și cele de calitate superioară, a continuat el. Dacă nu, ce îl împiedică pe consumator să aleagă un produs din carne produs în mod convențional?
Există riscul ca consumatorii să nu-și dorească aceste produse și să nu fie dispuși să plătească mai mult. „Acesta este ceva care este foarte îngrijorător pentru noi”, a spus Higu.